Återstår att se.

De LED-lister jag har satt up har inte haft det, och enligt databladet så har den här listen möjlighet till matning från båda hållen och går dessutom att klippa till önskad längd vilket indikerar att det åtminstone inte finns någon gemensam regulator.

R
Jag får rätta mig själv. Jag kollade databladet för själva ICn, men här handlar det ju om hela lister på 5 meters längd. Så det blir nog inte så bra att mata in 9.5V i ena änden då spänningsfallet över listen antagligen är ett par volt och det därmed ger underspänning i slutet.

Min rekomendation är fortfarande att om möjligt sätta en transformator per list, precis vid listen.

Tre såna här skulle väl passa perfekt: https://www.amazon.se/MeanWell-LPV-100-12-LED-drivrutin-100-W-vit/dp/B00NOTR6KG

R
D dan_norstedt skrev:
Återstår att se.

De LED-lister jag har satt up har inte haft det, och enligt databladet så har den här listen möjlighet till matning från båda hållen och går dessutom att klippa till önskad längd vilket indikerar att det åtminstone inte finns någon gemensam regulator.
Varje IC har nog någon form av regulering då de kan ta 9.5-13.5VDC inspänning.

Jag har nu läst hela datablad på WS2815.
Om det hade stått tidigare att det var sådana som användes så hade i stort sett hela denna tråd kunnat bli maximalt 4 inlägg...

Nåväl, du får exakt samma funktionalitet mellan 9,5 och 13,5V. Det spelar ingen som helst roll om du bara har en enstaka färg tänd på en enda lysdiod samt 13,5V matning. För ALL reglering sker internt i lysdioden. Den har inbyggd strömreglering samt inbyggd elektronik för individuell dimning av varje enskild färg.

Så du kan ha ett enda nätaggregat som matar rubbet och dra upp spänningen från det till 13,5V eller om du vill ha mera marginaler så nöj dig med 13,4V...

Så ditt primärswitchade nätaggregat kommer att hantera spänningsvariationen från 230V sidan till en stabil utspänning. Regulatordelarna i WS2815 kommer att se till att de individuella lysdioder får exakt vad de skall ha och när de skall ha det.

Om sedan drar upp en 6mm2 som sedan splittras upp i 4 stycken 2,5mm2 kablar för att sedan dras ned till 0,25mm2 sista centimetrarna för enkel anslutning så funkar det bara bra. OM du trots detta skulle få problem med spänningsfall så kan och bör du koppla in en 40V 2200uF elektrolykondensator i varje ände av din LED-list (några keramiska kondensatorer där tar hand om eventuell högfrekvensstörning om det inte sitter sådana på LED-listen. Du kan även ansluta 2,5mm2 kabel till båda ändarna på varje LED-list för att dubblera kabelarean (jag ser egentligen inget behov men...).

Kort sagt så spelar det mesta av det som skrivits i denna tråd ingen som helst roll. IC-kretsen/styrkretsen/mikrokontrollern som sitter i WS2815 ser till att allt fungerar som du har tänkt dig det hela.

Återkomm gärna med ett inlägg när det hela är klart och berätta hur det vart.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Jag har nu läst hela datablad på WS2815.
Om det hade stått tidigare att det var sådana som användes så hade i stort sett hela denna tråd kunnat bli maximalt 4 inlägg...

Nåväl, du får exakt samma funktionalitet mellan 9,5 och 13,5V. Det spelar ingen som helst roll om du bara har en enstaka färg tänd på en enda lysdiod samt 13,5V matning. För ALL reglering sker internt i lysdioden. Den har inbyggd strömreglering samt inbyggd elektronik för individuell dimning av varje enskild färg.

Så du kan ha ett enda nätaggregat som matar rubbet och dra upp spänningen från det till 13,5V eller om du vill ha mera marginaler så nöj dig med 13,4V...

Så ditt primärswitchade nätaggregat kommer att hantera spänningsvariationen från 230V sidan till en stabil utspänning. Regulatordelarna i WS2815 kommer att se till att de individuella lysdioder får exakt vad de skall ha och när de skall ha det.

Om sedan drar upp en 6mm2 som sedan splittras upp i 4 stycken 2,5mm2 kablar för att sedan dras ned till 0,25mm2 sista centimetrarna för enkel anslutning så funkar det bara bra. OM du trots detta skulle få problem med spänningsfall så kan och bör du koppla in en 40V 2200uF elektrolykondensator i varje ände av din LED-list (några keramiska kondensatorer där tar hand om eventuell högfrekvensstörning om det inte sitter sådana på LED-listen. Du kan även ansluta 2,5mm2 kabel till båda ändarna på varje LED-list för att dubblera kabelarean (jag ser egentligen inget behov men...).

Kort sagt så spelar det mesta av det som skrivits i denna tråd ingen som helst roll. IC-kretsen/styrkretsen/mikrokontrollern som sitter i WS2815 ser till att allt fungerar som du har tänkt dig det hela.

Återkomm gärna med ett inlägg när det hela är klart och berätta hur det vart.
Det som återstår i resonemanget oavsett att de då fungerar bra med varierande matning är hur de monteras och ansluts så inte risker för varmgång, fel uppstår vid en central källa.

Det skulle jag se som det viktiga vid denna typ av hempulande mångfalt värre än vad som brukar tas upp för normal starkströmsinstallation.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej igen allihopa,

Då jag är småbarnsförälder har projektet legat på is i några månader. Nu har jag haft lite tid över under påsk och då tänkte jag göra klart det sista. För alla som inte är insatta i detta projekt räcker det är läsa denna post för att förstå det väsentliga jag skulle behöva rådgivning kring.

Detta är ett ljusprojekt där jag tänkte installera WS2815-ljusslingor runtomkring i vårt vardagsrum för att skapa mysig belysning. Tidigare i tråden har jag berättat att jag tänkte köra på enbart en strömförsörjning på 12V 30A. I den schematiska bilden nedan motsvarar det en PSU enbart på plats A. Jag har nu valt att inte göra detta på grund av att denna PSU låter väldigt högt, och på grund av den fula kabeldragningen till slinga 2 och 4, som hade synts extremt tydligt. Istället ska jag strömförsörja slinga 1 & 3 från en annan PSU A och slinga 2 & 4 från PSU B. Således blir det inte samma typ av fula kabeldragning och ljudnivån hålls nere. Kontrollen av slingorna sköts precis intill PSU A av en ESP32 som kör WLED. Slingorna 2 och 4 behöver alltså ha samma jordnivå som denna.
Schematisk bild av LED-ljusslingor med två strömförsörjningar (PSU) märkta A och B, en ESP32-kontroller och datalinjer i ett fyrkantigt arrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta leder däremot till att jag måste vara extra noggrann med jordningen av slingorna då dessa matas från olika PSUer.

Lite kontext. Såhär fungerar mina ljusslingor schematiskt:

Schematisk bild av WS2815-ljusslingor med spännings- och datakablar; visar 12V, Data och 0V kopplingar och strömriktning.

Det som hade sett estetiskt bäst ut hade varit att binda samman slingorna (1 & 2 samt 3 & 4) på följande vis:

Schematisk skiss av kabeldragning för WS2815-ljusslingor, visar strömförsörjning och datakablar mellan PSU A och B samt slingorna.

Problemet med detta skulle kunna vara att eftersom 0V-ledningen används för tillbakaström är resistansen i denna för hög för att ge en stabil jordning av slinga 2. Speciellt med tanke på att slingan maximalt kan ta emot 6A. Ett annat problem skulle kunna vara att detta skapar en cyklisk jordslinga vilket hade kunnat leda till att ström åker runt i rummet i onödan.

En annan lösning skulle kunna vara att dra en separat jordkabel till slinga 2 och 4 från PSU A. Detta hade sett fulare ut rent estetiskt, men kanske samtidigt hade lett till bättre jordning. Även här hade jordningen blivit cyklisk.

Schematisk ritning för installation av ljusslingor med separata strömförsörjningar, visar kablar för +12V, data och jord, samt förslag på jordkabel.

Sammanfattande frågor:
1. Tror ni det hade räckt att jag koppllade ihop datakablarna och 0V-kablarna, eller behöver jag separat jordkabel?
2. Finns det några risker med cykliska jordningskretsar?
3. Finns det något annat jag behöver veta eller som jag missar i mina resonemang?

Tack för att ni tagit er tid till att läsa igenom detta! Det är fint att ha så många väldigt kunniga som bollplank när man försöker köra ett sånthär projekt i mål.

C
W weriton skrev:
i vårt vardagsrum för att skapa mysig belysning.
Som någon antydde tidigare, tror proportionerna tappats bort lite här.
12V x 30A = 360W, om listerna lågt räknat ger 50 lm/W pratar vi om 18 000 lm här (vilket motsvarar ca 18 st 100W-glödlampor). Det är väldigt mycket ljus, långt bortom "mysnivå". Realistiskt finns det knappast något behov av att driva listerna så hårt, jag tror du kraftigt överskattar effektbehovet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som någon antydde tidigare, tror proportionerna tappats bort lite här.
12V x 30A = 360W, om listerna lågt räknat ger 50 lm/W pratar vi om 18 000 lm här (vilket motsvarar ca 18 st 100W-glödlampor). Det är väldigt mycket ljus, långt bortom "mysnivå". Realistiskt finns det knappast något behov av att driva listerna så hårt, jag tror du kraftigt överskattar effektbehovet.
Jag dimensionerar utifrån vad listerna maximalt klarar av. I verkligheten är det ytterst sällan jag kommer driva dem så hårt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
W weriton skrev:
I verkligheten är det ytterst sällan jag kommer driva dem så hårt.
Har du någonsin behovet av att förvandla vardagsrummet till en "operationssal"?
Om inte slipper du ju utmaningen med strömförsörjningen, med multipla feta strömkällor och tjocka kablar.

Gjorde samma tankemiss själv en gång och utgick från vad armaturerna klarade av, när jag i själva verket bara använder en bråkdel. Blir bara onödigt överdimensionerat.

C cpalm skrev:
När man exempelvis städar skulle jag gärna göra det. För min del skulle jag uppskatta om alla ljuskällor helt steglöst kunde regleras från noll till "så här starkt vill jag absolut aldrig någonsin ha det!!!"

• Gilla
weriton
  • Laddar…
Magnus E K
C cpalm skrev:
Om inte slipper du ju utmaningen med strömförsörjningen, med multipla feta strömkällor och tjocka kablar.

Gjorde samma tankemiss själv en gång och utgick från vad armaturerna klarade av, när jag i själva verket bara använder en bråkdel. Blir bara onödigt överdimensionerat.
Det kallas väl ljusterapi? Jag funderar på att sätta 1 kW belysning (LED, typ 70 st på 15 W styck) i nya tvättstugan så man kan dra på tillfälligt när man blir deppig på vintern.

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Jag måste erkänna att jag skrattade högt 😁

Problemet om man har för långa seriekopplade ljusslingor blir ju istället att för mycket ström går genom dessa, vilket leder till ett högt spänningsfall. Men det kan vara värt att testa att begränsa strömmen och köra på en slinga som du säger.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det kallas väl ljusterapi? Jag funderar på att sätta 1 kW belysning (LED, typ 70 st på 15 W styck) i nya tvättstugan så man kan dra på tillfälligt när man blir deppig på vintern.
Själv kör jag med laserpekare rakt in i ögonen. Mycket mer effektivt och man slipper slösa effekt på att lysa upp rummet också 😉

Magnus E K
W weriton skrev:
Själv kör jag med laserpekare rakt in i ögonen. Mycket mer effektivt och man slipper slösa effekt på att lysa upp rummet också 😉
Nej, då pajar väl ögonen? Får beställa ett par svetsglasögon samtidigt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, då pajar väl ögonen? Får beställa ett par svetsglasögon samtidigt.
Ja, det är helt rätt. Jag var ironisk och sa min kommentar med en glimt i ögonen. Beklagar missförståndet 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.