7 643 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Hur delar man enklast upp en 6mm2-tråd till fyra 2.5mm2-trådar?
Det blir rätt fort rätt hög effekt eftersom man vill ha dioderna tätt för att få jämn belysning och inte ett "pärlband". På vissa modeller kan det sitta flera hundra stycken per meter.S Strontus skrev:
Jag har faktiskt aldrig installerat någon LED-list utan att ha behövt dimma.
Du verkar ha missat att räkna med returledaren, spänningsfallet över ledarna blir 1,2V. Men sedan blir ledningslängden alltid lite längre än avstånden. Utöver det så får du spänningsfall i kontaktdon, skarvar och säkringar, så jag skulle gissa att mellan 1,5V-2V i spänningsfall är mer realistiskt. För de längderna du anger behöver du antagligen gå upp i area, alternativt ha kraftaggregat som har sense-ingångar.W weriton skrev:Hej igen Dan och stort tack för dina förtydliganden.
För att svara på spänningsfallet i kablarna. Psu:n kommer att sitta i mitten av alla ljusslingor. Den längsta strömkabeln till slingorna kommer att färdas 3m upp till taket, och sedan 5m till nästa kabel, dvs 8m totalt. Eftersom jag använder 2,5mm²-kabel och maximalt ämnar köra 6A i varje kabel bör spänningsfallet maximalt bli omkring 0.7V vid inmatningspunkten för led-listen. Kanske är jag ute och cyklar, men jag känner på mig att 11.3V bör räcka för att ge kraft åt en 5m lång slinga.
Då tänker jag mig att lösningen blir följande. Jag skapar en inbyggd konstruktion med fyra stycken 12V-uttag som är säkrade med omkring 6A-säkringar. Internt används 6mm²-kablar med 30A-säkringar. Om jag förstår dig rätt så kommer detta uppfylla kraven eftersom systemet blir inbyggt.
Själva styrningen ska jag använda en Arduino nano ESP32 för. Dess jord ska kopplas ihop med jordningsterminalen för PSUn för att de digitala signalerna till led-listerna ska fungera.
Om ditt PSU har ett 30A strömskydd som startar om vid kortslutning (mycket vanligt) så fungerar troligen inte en lösning med 6A smältsäkringar ordentligt.
Jag skulle sätta separata drivdon närmare ljuslisterna.
Hur monteras banden är det någon aluprofil e.dyl? Det är kanske annars där riskerna kommer in vid fel om det inte är skyddat och lite hjälp med kylningen kan ju bli rena stubintråden.W weriton skrev:
Nä returen är redan inräknad där. weriton har gjort rätt.D dan_norstedt skrev:Du verkar ha missat att räkna med returledaren, spänningsfallet över ledarna blir 1,2V. Men sedan blir ledningslängden alltid lite längre än avstånden. Utöver det så får du spänningsfall i kontaktdon, skarvar och säkringar, så jag skulle gissa att mellan 1,5V-2V i spänningsfall är mer realistiskt. För de längderna du anger behöver du antagligen gå upp i area, alternativt ha kraftaggregat som har sense-ingångar.
((0,018 x 8 x 2 x 6) / (2,5) = 0,7 V totalt spänningsfall över ledningarna.
((0,7 / 12) x 100) = 5,8 % som är lite väl över den rekommenderade 3 % för belysningsändamål men kanske fungerar ändå.
Jag ser vad jag gjorde för fel, jag läste det som 8 + 5 m, inte 8 m.A avh67f skrev:
Sedan gäller fortfarande samma problem med att de elektriska längderna blir längre och övergångsmotstånd i skarvar/kontakter, så jag tvivlar på att du i praktiken kommer under 1V i spänningsfall vid 6A till armaturen på den kompletta anläggningen. Ett realistiskt fall med 10 övergångar med 10 mOhm övergångsmotstånd vardera ger bara det 0,6V spänningsfall. Man måste välja material omsorgsfullt om man ska under detta, och det bästa är att minimera mångden skarvar, säkringar/säkringshållare och reläsocklar. Så undvik onödiga skarvar och säkringar.
(Resistansvärden för en kabel bör utläsas ur tillämplig kabelstandard, som EN 60228:
https://www.webro.com/iec-and-bs-en-60228-conductor-chart så det blir lite över 0,7V, och om man börjar lasta kablar hårt får man tänka på att resistansen ökar med 0,4% per grad, men 6A på en 2,5mm2 i denna tillämpning har vi bara någon enstaka grads temphöjning).
Finns listerna möjligtvis i 24 volt version? Då blir ju strömmen halverad och därmed blir spänningsfallet inte ett problem. Jag har gått över helt 24 v led lister, framförallt för att då kan jag använda ikeas PSU:er (som är billiga och som jag kan styra med Philips hue). Det blir lite besvärligare när man ska driva nåt med batteri, eftersom man måste ha 16 st AA(A).
Nej, det är ingen bra idé. Dimmar du ner så kommer listen drivas med överspänning eftersom strömmen minskar.D Dilato skrev:
Tjocka kablar, flytta transformator närmare listen, eller skaffa en list med högre driftspänning är de rätta lösningarna.
Nja, LED-lister fungerar inte riktigt så. Eller rättare sagt lysdioder fungerar inte riktigt så.R RoAd skrev:
Om vi tar de två extremfallen. Maximal ljusstyrka samt minimum ljusstyrka.
Vid maximal ljusstyrka så blir spänningen över lasten 12V vilket är nominell spänning.
Vid minimal ljusstyrka så används PWM för att reglera ned ljusstyrkan. Då lysdioder skadas enbart av för hög värme (vilket skapas av överström och tid) så finns inte problemet alls. Problemet som däremot kanske uppkommer är att de inte kan dimmas ner till tillräckligt låg ljusstyrka.
De flesta lysdioder (färgade såväl som vita (vilka egentligen nästan alltid är blå lysdioder) tål ungefär 5ggr överström så länge som medelströmen är lika med If (nominel framström) nominelt vid samma temperatur. Och 10 ggr strömmen om medelströmen är under 50% av nominel If samt att PRF är över 400Hz.
Så, ja lysdioder är strömdrivna och skadas av överström men inte om man använder dom smart...
Du tänker inte på att detta handlar om RGB? Om två av färgerna dimmas ner till 0% och den tredje lyser 100% så kommer du ha en överspänning konstant på denna färgen.
Det är dessutom adresserbara lister så ett scenario där alla utom en, eller några få dioder kan vara släckta medans resten lyser 100% är också möjligt.
Det är dessutom adresserbara lister så ett scenario där alla utom en, eller några få dioder kan vara släckta medans resten lyser 100% är också möjligt.
Kollade precis databladet för ws2815 (det kunde vi ju börjat meduseless skrev:
Frågan är om ljusstyrkan varierar med inspänningen. Men om den gör det kan man antagligen dölja det genom att se till att alla listerna har lika lång kabel så de får samma spänningsfall.
Det sitter garanterat en spänningsregulator där som reglerar ner matningsspänningen till någon stabil nivå elektroniken vill ha.D dan_norstedt skrev: