Ja, 3 meter är mycket, egentligen brukar krypgrund bara vara någon halvmeter.

Vatten som tränger in?
-kan man väl täta mellan berggrund och betongen i krypgrunden för att förhindra att det kommer in?
...eller är det svårt / för svårt?


Platta-på-mark är bättre utom i ett avseende: radonet.
Måste vara luft-tätt för att mark-radon inte ska läcka upp i huset.

Hur är det med radon i en krypgrund?
-hur kommer det sej att krypgrunden inte har radon-bekymmer?
...eller finns det någon som har / haft?
 
Största anledningen till att radon bekymmer inte är vanligt i krypgrund är för att krypgrunden är i de flesta fall väl-ventilerad...
 
Är det mycket radon där du skall till och bygga då? Man brukar kunna utföra platta på mark radonsäkert. Ligger byggnaden på radonmark så lägger man ner lite extra kanaler under konstruktionen som man låter luft cirkulera i - men det är lite överkurs i de flesta fall.
 
JoakimJohansson skrev:
Största anledningen till att radon bekymmer inte är vanligt i krypgrund är för att krypgrunden är i de flesta fall väl-ventilerad...
Om nu krypgrunder är välventilerad,
-hur kommer det sej då att de har fukt-problem?

På sommaren är luften i krypgrunden kallare och kan bära vatten sämre än den varma ute-luften,
-då bildas kondens, det vet jag.

Markfukt som kommer upp?
-ja, men den ska väl bli ut-ventilerad? (utom på sommaren)

Nu svarade jag väl på mina egna frågor, men om jag glömt någon detalj: -berätta den!
 
Locke skrev:
Är det mycket radon där du skall till och bygga då? Man brukar kunna utföra platta på mark radonsäkert. Ligger byggnaden på radonmark så lägger man ner lite extra kanaler under konstruktionen som man låter luft cirkulera i - men det är lite överkurs i de flesta fall.
Jag vet inte, har sökt men hittar inte någon karta, har frågat efter karta (både kommunen & SGU), ingen vet.

Tänkte ta det säkra före det osäkra / välja det minst onda av 2 onda alternativ.
 
Eller beställa en markundersökning?
 
Jadu vet inte...
Kanske för att det är dålig markisolering i krypgrunden...

För om den är bra kan ju inte fukten komma från marken...
 
vojma skrev:
Eller beställa en markundersökning?
...som kostar pengar.

-som jag har dåligt om och är glad om jag kan spara.
Men det ska visst vara ett krav att marken godkänns för att man ska få bebygga den

Hur mycket kostar en markundersökning?
 
JoakimJohansson skrev:
Jadu vet inte...
Kanske för att det är dålig markisolering i krypgrunden...

För om den är bra kan ju inte fukten komma från marken...
Sant!

Så det blir till att göra en bra markisolering!
 
Japp!!

Och markundersökning först!
 
Kan säga att den mark jag eventuellt ska införskaffa liger strax utanför Nyköping.
Enligt kartan här:
http://www.trygghetsvakten.se/images/stories/radon_karta.gif
...ligger marken i rött område.
Alltså: bland de högsta radonhalterna.

Enligt denna sida:
http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1
...har 52 % av dricksvattenbrunnarna i Södermanland radon, säger en del om markernas radonhalt.

Så jag tror att det blir krypgrund för min del.
-tror, inget bestämt ännu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.