8 013 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Hur bygga -fästa, mm.?
Hmm...KnockOnWood skrev:Är du på riktigt?
De konstruktionsexempel som t.ex. träguiden ger är grundade på erfarenhet av vad som fungerar.
Om inte det duger för dig utan du skall börja "uppfinna hjulet igen" så skall du vara glad att du bara får några få ""lustiga" svar".
Ta dina konstruktionsritningar till byggnadsnämnden och till din kontrollansvariga så skall du få se på "lustiga svar"!
Verkar som jag gjort en missuppfattning, rejäl dessutom.
...eller minns något fel.
Jag ska forska i saken och återkommer.
Tar gärna emot svar på övriga frågor under tiden!
Redigerat:
Fuktspärren, hur ska man bygga in den mellan yttervägg och innervägg?
Jag har gjort 3 bilder:
-Vilken är att föredra?
Hoppas skilnaderna går att se, annars får jag göra dem ännu tydligare.
Jag har gjort 3 bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-Vilken är att föredra?
Hoppas skilnaderna går att se, annars får jag göra dem ännu tydligare.
Redigerat:
Inget av de där förslagen såg särskilt bra ut. Försök få till ett installationsskikt innanför plasten.M-E skrev:
Hade jag byggt ett hus med murverk hade jag kört med block av lättballastbetong. Då slipper du fuktspärr annat än i våtrum. Vägg sedd utifrån:
10 puts
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
ME: Ja, jag tycker att du tänker lite fel här. Platta på mark är nog det vanligaste sättet att bygga småhus på idag och det finns givetvis goda anledningar till det.
Om man vill bygga billigt, typ fritidshus eller gäststuga, så kanske plintgrund hade varit aktuellt, då slipper man de värsta fuktfällorna med krypgrund men man går miste om en del fördelar med att bygga direkt på backen.
Om man vill bygga billigt, typ fritidshus eller gäststuga, så kanske plintgrund hade varit aktuellt, då slipper man de värsta fuktfällorna med krypgrund men man går miste om en del fördelar med att bygga direkt på backen.
-Någon bra bild på hur det bör se ut?Locke skrev:
Mig veterligen så använder man det inte i särskilt stor utsträckning längre. Det finns vissa fördelar - exempelvis då man arbetar med prefab men för dig som troligen kommer att bygga huset själv vad jag förstår ser iaf. jag inga fördelar.
Jag har under dagen tänkt på en sak:
När man eldar med ved tas luft.
Om man tar luft innifrån måste kall-luft sippra in för att ersätta den luft som ved-pannan förbrukar.
Om man tar luftutifrån behåller man den varma luften inne.
-Kan man ta luft från krypgrunden för att slå 2 flugor i en smäll?
1.Man behåller varm luft inne.
2. man får en bättre vädring av krypgrunden.
iom att pannan suger ut luften därifrån.
...eller tänker jag fel nu igen?
När man eldar med ved tas luft.
Om man tar luft innifrån måste kall-luft sippra in för att ersätta den luft som ved-pannan förbrukar.
Om man tar luftutifrån behåller man den varma luften inne.
-Kan man ta luft från krypgrunden för att slå 2 flugor i en smäll?
1.Man behåller varm luft inne.
2. man får en bättre vädring av krypgrunden.
iom att pannan suger ut luften därifrån.
...eller tänker jag fel nu igen?
Jag gör så. En luftkanal mynnar i golvet framför kaminen. Kaminen suger i sig den kalla luften, förbränner syret och skickar ut röken genom skorstenen.
Tar man luften från tilluftsventilerna riskerar man kallras, inte så kul att ha över soffan eller på andra ställen.
Men börja med att välja grundkonstruktion och typ av stomme. Tilluften till kaminen kommer i kapitel 6.
Tar man luften från tilluftsventilerna riskerar man kallras, inte så kul att ha över soffan eller på andra ställen.
Men börja med att välja grundkonstruktion och typ av stomme. Tilluften till kaminen kommer i kapitel 6.
Man brukar mig veterligen inte bygga så - 3 meter är väldigt mycket. Jag tror att det hade varit bättre att fylla ut den där volymen om man inte skall ha den till något.
Att ha berg där nere är inte heller problemfritt. Ofta har man vatten som är bundet till bergets yta eller tränger fram genom sprickor - det kan vara ganska stora mängder.
Det är svårt att säga något generellt - men jag tror att en platta på mark är bättre.
Att ha berg där nere är inte heller problemfritt. Ofta har man vatten som är bundet till bergets yta eller tränger fram genom sprickor - det kan vara ganska stora mängder.
Det är svårt att säga något generellt - men jag tror att en platta på mark är bättre.
