KnockOnWood skrev:
Är du på riktigt?
De konstruktionsexempel som t.ex. träguiden ger är grundade på erfarenhet av vad som fungerar.
Om inte det duger för dig utan du skall börja "uppfinna hjulet igen" så skall du vara glad att du bara får några få ""lustiga" svar".

Ta dina konstruktionsritningar till byggnadsnämnden och till din kontrollansvariga så skall du få se på "lustiga svar"!
Hmm...
Verkar som jag gjort en missuppfattning, rejäl dessutom.
...eller minns något fel.

Jag ska forska i saken och återkommer.

Tar gärna emot svar på övriga frågor under tiden!
 
Redigerat:
Fuktspärren, hur ska man bygga in den mellan yttervägg och innervägg?

Jag har gjort 3 bilder:

rutor-60-x-60-innervägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rutor-60-x-60-innervägg-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rutor-60-x-60-innervägg-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-Vilken är att föredra?


Hoppas skilnaderna går att se, annars får jag göra dem ännu tydligare.
 
Redigerat:
M-E skrev:
Platta-på-mark är svar att inte om utan när man måste reparera att komma åt det som ska repareras.
Ja, fast det fiffiga med en platta på mark är att du aldrig behöver komma under den för att reparera.
 
M-E skrev:
Fuktspärren, hur ska man bygga in den mellan yttervägg och innervägg?
Inget av de där förslagen såg särskilt bra ut. Försök få till ett installationsskikt innanför plasten.

Hade jag byggt ett hus med murverk hade jag kört med block av lättballastbetong. Då slipper du fuktspärr annat än i våtrum. Vägg sedd utifrån:
10 puts
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
 
Locke skrev:
Ja, fast det fiffiga med en platta på mark är att du aldrig behöver komma under den för att reparera.
?

Hur gör man om det blir något fel på t.ex. avloppsröret?

Det kan man inte lägga ovanpå plattan, det måste man ha genom plattan.

Lika för vatten-in.

...eller tänker jag fel nu igen?
 
Du bhöver inte bekymra dig om vatten in eller ut under din livstid.
 
ME: Ja, jag tycker att du tänker lite fel här. Platta på mark är nog det vanligaste sättet att bygga småhus på idag och det finns givetvis goda anledningar till det.

Om man vill bygga billigt, typ fritidshus eller gäststuga, så kanske plintgrund hade varit aktuellt, då slipper man de värsta fuktfällorna med krypgrund men man går miste om en del fördelar med att bygga direkt på backen.
 
Locke skrev:
Inget av de där förslagen såg särskilt bra ut. Försök få till ett installationsskikt innanför plasten.

Hade jag byggt ett hus med murverk hade jag kört med block av lättballastbetong. Då slipper du fuktspärr annat än i våtrum. Vägg sedd utifrån:
10 puts
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
-Någon bra bild på hur det bör se ut?
 
Sök på Leca - tillverkas av Weber - de har en projekteringsmanual som åtminstone förr gick att ladda ner i pdf-format. Där kan du se lite olika konstruktionsexempel.
 
-Är platta-på-mark det vanligaste?
Jag har både hört och läst att krypgrund ska vara det vanligaste.


Om platta-på-mark är så bra -varför används isåfall krypgrund alls?
 
Mig veterligen så använder man det inte i särskilt stor utsträckning längre. Det finns vissa fördelar - exempelvis då man arbetar med prefab men för dig som troligen kommer att bygga huset själv vad jag förstår ser iaf. jag inga fördelar.
 
Jag har under dagen tänkt på en sak:
När man eldar med ved tas luft.
Om man tar luft innifrån måste kall-luft sippra in för att ersätta den luft som ved-pannan förbrukar.

Om man tar luftutifrån behåller man den varma luften inne.

-Kan man ta luft från krypgrunden för att slå 2 flugor i en smäll?

1.Man behåller varm luft inne.

2. man får en bättre vädring av krypgrunden.
iom att pannan suger ut luften därifrån.

...eller tänker jag fel nu igen?
 
Jag gör så. En luftkanal mynnar i golvet framför kaminen. Kaminen suger i sig den kalla luften, förbränner syret och skickar ut röken genom skorstenen.

Tar man luften från tilluftsventilerna riskerar man kallras, inte så kul att ha över soffan eller på andra ställen.

Men börja med att välja grundkonstruktion och typ av stomme. Tilluften till kaminen kommer i kapitel 6.
 
En annan fundering:

Om man har kort mellan berggrunden och markytan...

-Hur mycket elimineras fukt-problemet i krypgrund om man bygger så här:
skiss-krypgrund-omritad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
Man brukar mig veterligen inte bygga så - 3 meter är väldigt mycket. Jag tror att det hade varit bättre att fylla ut den där volymen om man inte skall ha den till något.

Att ha berg där nere är inte heller problemfritt. Ofta har man vatten som är bundet till bergets yta eller tränger fram genom sprickor - det kan vara ganska stora mängder.

Det är svårt att säga något generellt - men jag tror att en platta på mark är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.