Bara jag kan få tag på en bra bit mark så ska jag bygga mej ett hus.

Men...
-Exakt hur ska jag bygga?

Har ritat en bild:
Detaljerad golv-vägg-konstruktion-färg.JPG
...som ska föreställa väggen i genomskärning.

Det bruna ska föreställa reglar.
Det grå är betong.

-Kan jag lägga de långa reglarna på grunden (vänstra grå) och plinten (högra grå) som bilden visar?
Det är lite över 3 meters längd det handlar om.

-De måste väl fästas på grunden och plintarna?

-Exakt hur ska det hela se ut som färdigbyggt?

-Finns det någon bild någonstans som visar?
-www....?
...annars kan någon som vet rita i på min bild och ladda upp!

Tänker på isolering, fuktspärr i golv, framför allt: hur bygger man ett golv?
...med isolering, reglar,mm.?

Tacksam för svar!

Om någon undrar:
Jag har inte tumme-mitt-i-handen däremot begränsad erfarenhet av bygge, måste bygga själv, -begränsad ekonomi är orsaken.
Ni får ursäkta om jag ställer någon dum fråga!
 
Kom på en sak till:

Ventilation,
-Hur ska jag göra med ventilationen?

...så att grunden ventileras, inga problem, bara sätta ventiler i den, men isoleringen då?
-hur ska jag göra ventilering av den?
 
INGET svar?
-inga förslag?
-ingenting?
:(
Jaja...
Jag forskar och tänker vidare...
 
Jag tror dina frågor är lite för allmänna. "-Exakt hur ska det hela se ut som färdigbyggt?" Denna fråga är nog lite svår att svara på, därav inga svar.

Vad gäller isolering skall denna inte ventileras, snarare tvärt om. Ta en rejäl stund och läs igenom konstruktionsexempel på www.traguiden.se. Där finns mycket matnyttigt!
 
Tack för tipset!
Ska läsa!

-Ska inte isolering ventileras???
-Blir det inte fukt-problem i den då?

Kanske ställer för allmäna frågor...

Svårt för en amatör som jag att veta.

Hade ekonomin varit bättre hade jag kunnat betala någon för att lösa mina konstruktions-problem.
Men så bra fick man inte ha det.

Finns det någon exempel på webben hur det ska se ut som färdigbyggt?
Har sökt, men hittar inget bra, bara några någorlunda bilder.

exempel:
http://www.traguiden.se/upload/CAD-bild/grunder/3D-0304-G39-L.jpg

Dessutom visas bara träfasad-hus, jag tänkte bygga av sten.

Jag har jobbat med bilden i 1a inlägget:
regel-konstruktion-kort-sida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte lägga bjälkarna på betong-plintar och "hyllan" i yttre grunden,
-gör jag något fel om jag gör så?
-hur ska jag göra istället?
 
Det är ju inte förvånande att Träguiden bara har beskrivningar på träkonstruktioner :rolleyes:

Vill minnas att t.ex. Finja har mycket info om stenhus, pröva på
http://www.finja.se/byggnader-p.57.1001

F.ö. är tegelhus ofta en trähusstomme där man bara bytt ut ytterpanelen mot en skalmur av tegel.


Ett råd i all vänlighet i ditt fortsatta "konstruktionsarbete":
Försök hålla dig till etablerade konstruktionslösningar.
Det finns ofta bra anledningar till att de är som de är.

T.ex. är det olämpligt att dra ut golvbjälkarna under väggen.
Väggens regelverk ställs "alltid" på en syll för att det är bäst/enklast så.
 
Jag tyckte jag kom på en bra idé om hur man ska bygga...

Något i den här stilen:
Detaljerad golv-vägg-konstruktion-färg-ny.JPG
...skulle alltså passa / bli bättre?


Måste passa på att fråga:

-på vilket sätt / hur / varför -är min idé dålig?

-kan reglarna stå på "hyllan"?
..eller bör jag ha en syll för vägg-reglarna att stå på?
(liggande utmed "hyllan" alltså, inte ut under golvet)

När man fäster golv-reglarna i vägg-reglarna:
-blir inte konstruktionen svagare / mer benägen till att golvet sjunker då?
...jämfört med min idé.
 
Redigerat:
Ser ut så här:
regel-konstruktion-väggar-ny.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...från sidan.

-med plats för fönster och dörr.

Förresten:
-hur gör man med innerväggarna?
-samma princip?
-bygga dem på golvet?
-hur göra?
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Det är ju inte förvånande att Träguiden bara har beskrivningar på träkonstruktioner :rolleyes:

Vill minnas att t.ex. Finja har mycket info om stenhus, pröva på
[länk]

F.ö. är tegelhus ofta en trähusstomme där man bara bytt ut ytterpanelen mot en skalmur av tegel.


Ett råd i all vänlighet i ditt fortsatta "konstruktionsarbete":
Försök hålla dig till etablerade konstruktionslösningar.
Det finns ofta bra anledningar till att de är som de är.

T.ex. är det olämpligt att dra ut golvbjälkarna under väggen.
Väggens regelverk ställs "alltid" på en syll för att det är bäst/enklast så.

Jag saknar både utbildning på husbygge och pengar att betala någon med -som är utbildad för att göra jobbet åt mej.

Ni får ursäkta och rätta mej om jag kommer med tokiga idéer och tänker fel.

Har jobbat vidare med bilden på reglarna:
regel-konstruktion-väggar-ny.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad sägs om den konstruktionen?
-bra / dålig?
-något som behöver bättras? -vad?
-något fel? -vad? -hur ska det se ut egentligen?

--------------------------------------------------------

Hur ska man göra med innerväggarna?
-kan man lägga en regel / halvregel på ytterväggens insida och bygga innerväggen på den?
-hur gör man med fuktspärren?

Förslag 1 :
vägg-genomskärning.JPG

Förslag 2 :
vägg-genomskärning-2.JPG
-Vilket är bäst?

Några förslag för att förbättra / göra rätt?

Edit:
Ser att bilderna blev dåliga, syns knappt hur jag tänker.
Hoppas jag kan lyckas bättre.
Försöker.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Passar på att fråga:
-Vilken typ av takstol är bäst / lämpligast?

Hus-takstol-detaljerad-raka.JPG Hus-takstol-detaljerad-sneda.JPG
-Den med loträta eller den med lutande kortare reglar?
...och varför / på vilket sätt?
 
Redigerat:
Ett tips, som kanske också kan uppfattas som elakt men avsett i all välmening:

Se om det inte finns något studieförbund som har någon kurs i byggnationer/snickeri/konstruktion eller liknande.

Att som total novis börja med sitt första projekt och direkt ha tanken att man ska bygga ett hus kan inte sluta i annat än katastrof.

Det finns ungefär åttamiljonersjuhundratjugoaåttatusentrehundrafjorton saker man måste kunna/tänka på om man ska bygga ett hus. Börja med något mindre, en hundkoja kanske, så lär man sig något under tiden och om (när) det går åt helvete så är den ekonomiska förlusten betydligt mindre.
 
Ja, nu är ni elaka, lite iaf...

Inget fel på träguiden och Finja, men ju fler alternativ att välja bland / studera / ta lärdom av -desto bättre!

Jag vet att det finns massor att tänka på vid husbygge, försöker ta reda på så mycket som möjligt, hitta lösningar, få veta vad som är fel och vad som är rätt, på vilka sätt, o.s.v.

Kan nämna att jag har en del erfarenhet av hantverksarbete, mäta, såga, spika, måla + sådant som hör sommarstuga och villa till.


Detta är ett vanligt fenomen...
Man försöker samla fakta inför ett projekt -så man gör allt rätt -ta lärdom av andras misstag, men får mest "lustiga" svar...

Inte för att jag saknar humor / är den som tar åt sej, man iaf...

"kurs i byggnationer/snickeri/konstruktion "
-kan vara något!
-kostnad?
 
Bygg inte krypgrund - det är bara problem. Gör en platta på mark istället.
 
M-E skrev:
Ja, nu är ni elaka, lite iaf...

Inget fel på träguiden och Finja, men ju fler alternativ att välja bland / studera / ta lärdom av -desto bättre!

Jag vet att det finns massor att tänka på vid husbygge, försöker ta reda på så mycket som möjligt, hitta lösningar, få veta vad som är fel och vad som är rätt, på vilka sätt, o.s.v.

Kan nämna att jag har en del erfarenhet av hantverksarbete, mäta, såga, spika, måla + sådant som hör sommarstuga och villa till.


Detta är ett vanligt fenomen...
Man försöker samla fakta inför ett projekt -så man gör allt rätt -ta lärdom av andras misstag, men får mest "lustiga" svar...

Inte för att jag saknar humor / är den som tar åt sej, man iaf...

"kurs i byggnationer/snickeri/konstruktion "
-kan vara något!
-kostnad?
Är du på riktigt?
De konstruktionsexempel som t.ex. träguiden ger är grundade på erfarenhet av vad som fungerar.
Om inte det duger för dig utan du skall börja "uppfinna hjulet igen" så skall du vara glad att du bara får några få ""lustiga" svar".

Ta dina konstruktionsritningar till byggnadsnämnden och till din kontrollansvariga så skall du få se på "lustiga svar"!
 
Locke skrev:
Bygg inte krypgrund - det är bara problem. Gör en platta på mark istället.
Platta-på-mark är svår att -inte om -utan när -man måste reparera att komma åt det som ska repareras.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.