4 096 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Hur bygga brygga i insjö?
Jag tror att ordet är felstavat. Den ska vikas i gångjärnen. Iofs vilar flytdelen i gångjärnen när den lyfts upp. Se det som en klaffbro. Stöttorna gör att kraften kommer uppifrån, med taljor längst upp.WaldenWoods skrev:
Tack, jag har inga problem med elementär fysik. (Jag är civilingenjör, med inriktning fysik.) Men jag förstår fortfarande inte den grundläggande idén. Du säger att flytdelen ska vila i gångjärnen genom lyftet. Ska jag då alltså "vika ihop" bryggan så att flytbryggans översida hamnar nedåt på den fasta delen? Och flytelementen uppåt? Det är för mig enda sättet som den kan förbli i sina gångjärn. Men antagligen missförstår jag dig helt i grunden, för det kan inte rimligen vara det du menar.
Ja, det är en möjlighet. Eller hyra in en grävmaskin med lång arm som både pålar, lyfter ut stenkistor och fyller sten. Borde inte det fungera?F fribygg skrev:
Lite osäker på vad du vill ha sagt här. Vad jag menade var att jag har de flesta verktyg. Men jag har inte tänkt igenom (än) vad som exakt behövs här. Men det spelar ingen roll, det är inte där utmaningen ligger.F fribygg skrev:
Allt arbete nödvändigt med en brygga kan nog utföras om man har motorsåg och yxa och vet hur man hanterar dem. Möjligt att en navare eller modernare borrmaskin med lämpliga borr kan vara till hjälp om man tänker sig att dra ihop stenkistorna med grovt järn
Vill du göra en stenkista är det ju ett lämpligt exempel på hur det kan göras ordentligt. Annars kan du ju timmra ihop nått enklare utan lax knutar och dra i hop med grovt armeringsjärn, det viktiga är ju att det är grovt och stadigt om det ska klara isen och långvarigt bruk, att "fuska" med IBC korg eller gabion är ju en nödlösning
Stenkistan och stenen kan ju lyftas från land om du hittar en entreprenör med en lagom maskin.WaldenWoods skrev:
Bygg/köp flytbryggan först så har du en pråm att jobba från.
Sen har du valet att köpa ankare, göra ankarstenar av betong ellet slå ner rör för att förankra flytbryggan längst ut. Om du kör ankare/ankarsten så sätt linorna i kors.
Sen har du valet att köpa ankare, göra ankarstenar av betong ellet slå ner rör för att förankra flytbryggan längst ut. Om du kör ankare/ankarsten så sätt linorna i kors.
Är inte riktigt med på ts förhållande, men skaffar man en flytbrygga för att bygga en stenkista har man ju lösningen på plats med flytbryggan.😉Z z_bumbi skrev:
Vi har två, först landgång på 2m, sedan en 4*2m flytbrygga och avslutningsvis 3*3m flytbrygga längs ut.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Spännande!
Du behöver ingen grävmaskin och pråm för en stenkista, jag har byggt flera helt manuellt åt andra.
Man får timra upp bit för bit i vattnet och fylla eftersom med lagoma stenar, såpass små att dom inte ramlar ur.
Men det är ett rejält arbete men samtidigt väldigt roligt.
Flera firmor jag sett gör inte heller laxknutar utan kör enbart gängstång..
Du behöver ingen grävmaskin och pråm för en stenkista, jag har byggt flera helt manuellt åt andra.
Man får timra upp bit för bit i vattnet och fylla eftersom med lagoma stenar, såpass små att dom inte ramlar ur.
Men det är ett rejält arbete men samtidigt väldigt roligt.
Flera firmor jag sett gör inte heller laxknutar utan kör enbart gängstång..
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
I ditt fall akulle nog en flytbrygga vara lämpligast och billigast. Speciellt om du vill komma ut en bit för vassen.
En bra flytbrygga klarar att ligga i is såklart
En bra flytbrygga klarar att ligga i is såklart
Beroende av strandförhållande, men om förutsättningar finns så drar man lätt upp en flytbrygga. Använder en 12V vinsch och några gamla runda stolpar för våra två bryggor. Sedan på våren är det bara att spetta i dem med ett 2" rör. Använder öglor på sidorna och slanor som håller dem på plats, mycket lättare att dra upp än raka rör men får bytas efter 5-10 år.
En av bryggorna vid renovering efter ca 20-25 år.
En av bryggorna vid renovering efter ca 20-25 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsättningarna är väl fortfarande en fast bryggdel och sen ev en flytbrygga. Personligen skulle jag hellre ha en fast brygga i en insjö av mindre midell men en högre fast och en något lägre men stor flytbrygga är väl en vettig kompromiss. Man har något som inte rör sig och del i badhöjd med möjlighet att koppla loss och åka runt.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden