4 921 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Hur bygga brygga i insjö?
Ja, men ytterhörnen på den yttre delen behöver väl förankras i botten? Och om jag har flera flytsektioner behöver jag väl bottenförankring emellan dem? Annars kommer väl isen dra med sig alltihop och deformera delarna? Trodde jag. Men som sagt, jag kan inte sånt här, så upplys mig gärna.B Bonafluff skrev:
Inte om den inte är extremt lång skulle jag säga och du har bra gångjärn fäst i den delen som på videon som bara tillåter bryggan röra sig upp och ner istället för i sidled...WaldenWoods skrev:
Är man lite nervös går det väl ha två stora 50mm öglor längst fram på bryggan och i den slår man ner en 45mm järnrör. Då kan bryggan röra sig upp och ner men inte i sidled
Ja, det är såklart säkrast att ta upp bryggan på vintern. Men det är inte ett alternativ i mitt fall (jag har redan en brygga som släpas upp på hösten och i på våren; orkar inte med en till).pacman42 skrev:
Så även om det ska vara en flytbrygga behöver den förankas på sådant sätt så att den blir så hållbar som möjligt över vintern. Gissar att det är att förankra den så stadigt som möjligt i horisontalled, men ge den full rörelsefrihet i höjdled.
Nu menade jag att du skall vila upp den i gångjärnen så att du slipper lyfta upp den. Då får du en flytbrygga längst ut som ligger på stenkistan innanför på vintern. Med ett par drag med hjul så kan du få vinscha alltihop utan större mankraft.WaldenWoods skrev:
Ja, det är såklart säkrast att ta upp bryggan på vintern. Men det är inte ett alternativ i mitt fall (jag har redan en brygga som släpas upp på hösten och i på våren; orkar inte med en till).
Så även om det ska vara en flytbrygga behöver den förankas på sådant sätt så att den blir så hållbar som möjligt över vintern. Gissar att det är att förankra den så stadigt som möjligt horisontalled, men ge den full rörelsefrihet i höjdled.
Det hänger också på hur stor den yttre delen är och hur utsatt den är? Är det en skyddad vik så funkar det säkert bra bara med en inre fästpunkt (med rejäla galvade gångjärn).WaldenWoods skrev:
Tack, detta låter jätteintressant. Men jag känner mig dum, för jag fattar inte. Förklara gärna igen, förlåt att jag är trög 😳pacman42 skrev:
Jag fattar att jag har en fast del längst in och en flytande del längst ut. Och på vintern ska den yttre delen upp på den inre. Utan att jag behöver lyfta hela vikten med direkt mankraft, och istället på något sätt nyttja vinschens styrka. Men hur åstadkoms det?
Genom att du temporärt sätter upp fyra ihopnajade stöttor vid bryggans fot som du drar en vajer genom ett hjul igenom. När du då vinschar så drar du bryggan över sig själv.WaldenWoods skrev:
Tack, detta låter jätteintressant. Men jag känner mig dum, för jag fattar inte. Förklara gärna igen, förlåt att jag är trög 😳
Jag fattar att jag har en fast del längst in och en flytande del längst ut. Och på vintern ska den yttre delen upp på den inre. Utan att jag behöver lyfta hela vikten med direkt mankraft, och istället på något sätt nyttja vinschens styrka. Men hur åstadkoms det?
På våren samma sak igen, fast tvärtom. Då kan du till och med låta bryggan falla över stöttorna, då behöver de inte vara så långa. De måste dock vara lite längre än bryggan är hög så att du får kraften i stöttorna när bryggan skall hissas den första biten på våren.
Elementär fysik.
Om man har is vintertid går det ju utmärkt att slå ner stolpar/ rör eller för den delen fylla stenkista från isen.
Själv har jag slagit ner telestolpar med ett par 2*3" reglar fastsatta på en lämplig träkubb/ huggkubbe och ett gäng kompisar som hjälpte till.
Själv har jag slagit ner telestolpar med ett par 2*3" reglar fastsatta på en lämplig träkubb/ huggkubbe och ett gäng kompisar som hjälpte till.
Tack, jag har inga problem med elementär fysik. (Jag är civilingenjör, med inriktning fysik.) Men jag förstår fortfarande inte den grundläggande idén. Du säger att flytdelen ska vila i gångjärnen genom lyftet. Ska jag då alltså "vika ihop" bryggan så att flytbryggans översida hamnar nedåt på den fasta delen? Och flytelementen uppåt? Det är för mig enda sättet som den kan förbli i sina gångjärn. Men antagligen missförstår jag dig helt i grunden, för det kan inte rimligen vara det du menar.pacman42 skrev:
Genom att du temporärt sätter upp fyra ihopnajade stöttor vid bryggans fot som du drar en vajer genom ett hjul igenom. När du då vinschar så drar du bryggan över sig själv.
På våren samma sak igen, fast tvärtom. Då kan du till och med låta bryggan falla över stöttorna, då behöver de inte vara så långa. De måste dock vara lite längre än bryggan är hög så att du får kraften i stöttorna när bryggan skall hissas den första biten på våren.
Elementär fysik.
Redigerat:
Då är det hela hela rätt enkelt och egentligen inte nått ingenjösarbete utan mer grovjobb.WaldenWoods skrev:
Skaffa nödvändiga verktyg.Samla ihop allt det mtrl du behöver på stranden, förbered/ timmra de stenkistor du behöver och lagra dem på stranden, invänta lämplig is, ring in vännerna och utför det fysiska arbetet med att få stenkistor,stolpar/rör och sten på plats.
Har du tillgång till liten traktor eller fyrhjuling underlättas arbetet givetvis men det är ju inget måste.
När bryggan är klar bjuder du lämpligen på rikligt med mat och dryck, kanske bastu och isvak efteråt om möjlighet finns.
Alternativt anlitar du en vanlig bonnpojk och betalar vad som krävs, det kan vara ett litet lagom projekt till jullovet för nån som går på lantbruksskola om det inte finns lönsam snöröjning.
Fyrhjuling har jag. Verktygen också, tror jag.F fribygg skrev:Då är det hela hela rätt enkelt och egentligen inte nått ingenjösarbete utan mer grovjobb.
Skaffa nödvändiga verktyg.Samla ihop allt det mtrl du behöver på stranden, förbered/ timmra de stenkistor du behöver och lagra dem på stranden, invänta lämplig is, ring in vännerna och utför det fysiska arbetet med att få stenkistor,stolpar/rör och sten på plats.
Har du tillgång till liten traktor eller fyrhjuling underlättas arbetet givetvis men det är ju inget måste.
När bryggan är klar bjuder du lämpligen på rikligt med mat och dryck, kanske bastu och isvak efteråt om möjlighet finns.
Alternativt anlitar du en vanlig bonnpojk och betalar vad som krävs, det kan vara ett litet lagom projekt till jullovet för nån som går på lantbruksskola om det inte finns lönsam snöröjning.
Ja, det hade funkat, om stället legat längre norrut. I min barndom var isen på sjön så tjock att man kunde göra det du föreslår. Men sällan, numera. Kan få vänta 5 år innan det blir tillräckligt tjock is, är jag rädd.