Jag skall ersätta dagens lösa brygga med en fast brygga som jag slipper dra upp över vintern är tanken. Har ni några smarta tankar och tips hur jag bör göra?
Tanken är att försöka få till en brygga som sitter fäst i berget och hänger ut ca 3-4 meter ut över vattnet.
Problemet är att hela Vänern trycker på vilket gör att eventuella stag ytterst kommer förstöras av isen på vintern.
Hur högt över ytan behöver jag bygga?
Se bilder:
Bild1 mitt berg.
Bild2+3 grannarnas lösningar.

• Sjölandskap vid Vänern med klippor i förgrunden och horisont vid solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över vatten och strandkant med synliga stenar och träd i bakgrunden, tagen i solnedgång.
    Skapa konto
  • Klippa vid sjön kantad av träd, med stilla vatten och stenblock i förgrunden.
    Skapa konto
Vid islossning och pålandsvind kan isen trycka upp flera meter med den strandlinjen du har. Så det blir att tänka efter, hur långt upp isen har sträckt sig, tala gärna med grannarna som passerat pensionstrecket, dom kan veta en hel del. Ska du ha den hängande, så blir det nog pelare av H-balk mist 200X200 som ankras i berget med minst 24 mm Exspander som är bäst eller fästa helgängad stång, det är ju vid sötvatten så det går med helgalv.

• Gilla
Falkberget
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vid islossning och pålandsvind kan isen trycka upp flera meter med den strandlinjen du har. Så det blir att tänka efter, hur långt upp isen har sträckt sig, tala gärna med grannarna som passerat pensionstrecket, dom kan veta en hel del. Ska du ha den hängande, så blir det nog pelare av H-balk mist 200X200 som ankras i berget med minst 24 mm Exspander som är bäst eller fästa helgängad stång, det är ju vid sötvatten så det går med helgalv.
Ja det blir enorma krafter av isen.

F Falkberget skrev:
Ja det blir enorma krafter av isen.
Har varit med om att bygga bryggor i skärgården, på vissa ställen har isen klättrat upp 3 - 4 meter på land. Klart öppet vatten med fjärdar utanför, så enormt istryck vid pålandsvind, och det var bergrygg upp. Och inte som du har med släntad strand. Du får försöka få reda på vilket istryck som kan bli på din strand och lite runt omkring. Finns nog igen genväg för din brygga om den ska stå kvar.

Beror helt på dina lokala förutsättningar. Dina berg ger goda förutsättningar att bygga en utskjutande brygga utan stolpar i vattnet. Det krävs rejäla balkar men du kan förenkla det med höga stolpar vid bryggans infästningar och vajrar från bryggans framkant över stolparna till ett landfäste. Som en hängbro.
Läs boken "Bryggan" av Claes Dymling. Mycket värdefull.
Här i Blekinge stiger vattnet ibland 120 cm över normalt men inte mer, idag.

• Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.