Byggahus.se

Hur bli av med sambo....som tvingar sig kvar...

1. K
    Medlem Nivå 4
    Först skriftlig uppsägning till mannen där man skriver att fogden kopplas in om han inte flyttar.
    Om barnet är minderårigt blir hot och våld allvarligare. Bra att ringa polisen och fogden och be om råd. Kanske socialkontoret också om det finns barn med.
    Om mannen verkar hotfull ska hon inte stanna! Bättre bo på annan plats ett tag tills han är ute.

2. F
    Medlem Nivå 5
    Kronofogden kan ta ett år, TROTS att det är prioriterat. Arbetar själv med att hyra ut, jag råkade ta in en kille som inte hann flytta in, utan åkte i fängelse. Rent lagligt även om han inte betalar hyran och inte flyttat in en enda sak, kan jag inte bara hyra ut till någon annan. Jag fick ta kronofogden på detta, men lyckades på något underligt sätt få reda på vart han satt, pratat med honom o fått han att inse att även om han hade skulder mm så hade han inte nytta av mera skulder. Så jag fick han att säga upp kontraktet. Avgiften till KF var betald, så jag lät det vara för att se hur lång tid det skulle ta, det tog exakt ett år. Kan hon inte få någon manlig bekant att agera pojkvän och flytta in hos henne? Bör väl inte ta så lång tid innan han tycker det blir jäkligt skumt.... o flyttar.

3. J
    Medlem Nivå 3
    I detta fall finns 2 sätt
    Ett lagligt och ett som inte är så lagligt ...

1. Kronofogden och begära avhysning

2. Nästa förslag innefattar basebollträ, utslagna tänder, och kanske ett år bakom lås och bom

4. T
    Medlem Nivå 1
    I långa loppet och framförallt för hennes och barns personlig utveckling och frihet så måste hon flytta nu hur jobbigt det än är för stunden.
    En sambo som anammar något av följande lögn, våld, hot eller någon form av missbruk är en parasit på någons frihet och utveckling/ lycka .
    Ja missbruk kan man överkomma men det skall aldrig ske på någon annas bekostnad hur stor kärleken än är så måste alltid just den kärleken vara lika respekterande åt båda hållen.
    Flytta använd om möjligt lägenhetskontraktet som förhandling till nästa boende.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Dyrköpt läxa. Jag hade flyttat själv och låtit honom få lägenheten. Det är inte värt riskerna när man har ett barn. Nästa gång får din vän umgås med personer som respekterar rättsstaten.

6. V
    Medlem Nivå 1
    Egenmäktigt förfarande kan ge ett bra straff så det är inte att rekommendera,,,, eftersom han troligtvis är skriven på adressen så finns det inga polisiära insatser i heller. Kronkalle är bästa (och lagligaste) sättet.

7. Ellenkaramellen
    Medlem Nivå 3
    Vid en separation så är det den som har störst behov av bostaden som får bo kvar (om man inte kommer överens om annat). Eftersom hon har barn så har hon störst behov. Så går resonemanget om man drar det inför rätten.
    Det där med att bara släktingen kan säga upp är skitsnack. Han menar alltså att alla hyresvärdar vara med och göra slut i alla samboförhållanden? Patetiskt argument.

TODO-lista
    1. Bär ut grejerna och byt lås. Sätt dem på ett skyddat ställe bara.
    2. Om han besvärar sitt ex genom att hota, ringa på eller annat - ring 112.

Jag separerade, bodde kvar i huset medan exet flyttade. Han gick in med sin nyckel och tog grejer. Jag hade redan en advokat sedan tidigare och frågade honom om detta. Han sa att det definitivt var hemfridsbrott och att jag kunde byta lås för att exet inte skulle kunna fortsätta gå in. Allt detta TROTS att vi fortfarande ägde huset båda två.
    Så jag VET att det är så det fungerar.

8. I
    Medlem · Nivå 6
    Om någon redan flyttat ut kan du byta lås ja, men du kan inte byta lås om någon bor där och INTE har flyttat ut då kan personen som blivit utlåst ringa lås smed och i värsta fall polis för att komma in och gissa vem som ligger pyrt till då

9. L
    Medlem Nivå 2
    Fast då är det väl ändå bättre att flytta och säga upp lägenheten, eftersom hon ensam står på kontraktet?

Jag måste dock säga att det är en riktig fegis till hyresvärd, om hen "inte vågar blanda sig i" :thinking:

10. T
    Medlem · Nivå 11
    Lätt att säga via tangentbordet. Vi har ingen aning om vidden av sambons eventuella kriminella potential...
    Dessutom, är det någon som verkligen tror att sambon skulle bry sig om att hyresvärden skulle skicka ett papper för att denne? Det sambon säger är högst troligt ett svepskäl och det enda sambon högst troligt vill är att inte låta sig sparkas ut av sin partner. Stolthet kan vara förjävligt.

Till slut: Hyresvärden är en han och således ingen "hen".

11. F
    Medlem Nivå 4
    Skaffa kodlås och byt kod varje gång han gått ut? Då kan man kanske hävda att man inte låst ute honom utan att han är glömsk och bara glömt koden! Och då borde inte låssmeden lägga sig i?
    Borde bli lite jobbigt efter ett tag...

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 2
    Det är tyvärr inga fördomar, om det vore så väl. Det är dagens verklighet. Övergrepp i rättssak, t.ex, är vanligare än du tror.

• Laddar…
  13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Varför vägrar mannen flytta?

Har det gått så fort att han inte har hunnit fixa en alternativ bostad?
    Har han svårt att få tag i ett vettigt boende?

Om alternativet är att sova på gatan, på kontoret eller på soffan hos en kompis så kan jag tycka att det är rätt normalt att obstruera i ett sånt här fall. Om de gemensamt har beslutat att flytta ihop i hennes bostad så kan hon ju inte bara hiva ut honom rakt av, det är ju hans hem också. Är han bara förbannan och tar ut sina dåliga känslor mot henne är det en annan sak.

Oavsett vad så kanske ni runt kvinnan kan hjälpa till genom att försöka hjälpa mannen att fixa ett alternativt boende. Någon kanske har en husvagn som han kan köpa eller hyra och ställa upp på en campingplats, någon kanske har en stuga på tomten eller har kontakt med någon fastighetsägare? Jag förstår att det hela försvåras av att mannen kanske inte är den som man vill ha som hyresgäst men det kanske finns någon bra lösning ändå.

14. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Om jag förstår situationen rätt så har TS en släkting som hyr ut ett hus och därmed är hyresvärd.

Hyresvärden behöver ju inte bry sig om läget mellan hyresgästen och dennes ex så länge hyran betalas. Det är hyresgästen som har ett problem med sitt ex.

Det känns som att många kommentarer tipsar om hur kvinnan (hyresgästen) ska agera och det är väl bra det, men om inte TS känner hyresgästen så är hjälper det inte att tipsa om att hyresgästen ska byta lås eller liknande.

Med reservation för att jag missuppfattat.

15. S
    Medlem Nivå 4
    Är mannen sedan länge skriven på adressen kan detta förfarande bli segt .
    Om huset är uthyrt enligt lagen om uthyrning av egen bostad kan hyresvärden säga upp avtalet med 3 månaders
    uppsägningstid. Värden behöver inte motivera varför . Hyresvärden kan avtala med kvinnan om att möblerna kan stå
    kvar . Hon bör hyra ett annat tillfälligt boende omgående, flytta och meddela hyresvärden att huset är disponibelt och
    byt lås.