Byggahus.se

Hur bli av med sambo....som tvingar sig kvar...

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Ja, hyresvärdens medhjälp behövs ju som sagt inte alls. Ut med prylarna, byt lås, begär handräckning av fogden och polisanmäl fanskapet för olaga hot om det finns sådant inblandat.

Och som sagt, ju fler som ställer upp på kvinnans sida, desto större chans att karln söker sig vidare.

2. S
    Medlem Nivå 8
    De som kör med övergrepp i rättssak har ofta stor släkt och stort våldskapital. Men i grunden ett bra tips.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 11
    Kvinnan vill bo kvar så detta är inte lätt då mannen kommer att försöka med olagliga metoder så fogden är enda sättet och sedan polis med anmälan och besöksförbud om det blir hot etc
    Tyvärr en svår sits!

4. V
    Medlem Nivå 1
    Min släkt var i en lite liknande situation där vi lånade ut ett sommarhus till en kvinna som vägrade flytta när vi bad henne. Vårt stora misstag var att inte skriva något kontrakt och inte ta någon hyra. Därav kunde vi inte säga upp henne.

Vår enda möjlighet var att prata med kronofogden. Det tog många månader innan vi blev av med henne.
    Tyvärr har personen ganska stora rättigheter om han är skriven på adressen och har sin dygnsvila där. Att slänga ut hans saker och byta lås är inte en juridiskt korrekt väg att gå. Så mitt råd är att kontakta polis och kronofogde. De vet hur hon ska hantera situationen.

5. T
    Medlem Nivå 6
    Vad säger släktingen/hyresvärden om situationen? Eftersom mannen menar att det bara är hyresvärden som har rätt att vräka honom så kanske det räcker med ett samtal från denne? Eller så skickar ni fogden på honom så kanske han lär sig något, men jag hade försökt med den enkla vägen och pratat med hyresvärden först.

Sen kan jag för övrigt tycka att yttrandet av vissa åsikter och fördomar kanske ska stanna på flashback. Men men, alla är vi olika.

6. Excel
    Husägare Nivå 9
    Kvinnan behöver prata med kronofogden, de kommer ta låssmed mid sog. Även polis om det behövs

7. K
    Medlem Nivå 6
    Prata med mannen och provocera honom lite diskret och om han kommer med hot så är det bara att polisanmäla och så kanske man blir av med honom snabbare.

8. J
    Medlem · Nivå 14
    Se då till att det finns någon som hör eller spela in det på mobilen i lönndom

9. K
    Medlem Nivå 6
    Ja, självklart spela in.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Ni har nog lite för hög tilltro till vad polisen tar upp...

Skriftlig uppsägning från kvinnan till mannen. Sen fogden. Det är korrekt väg att gå. För egen del tror jag som sagt på att komplettera det med att flytta ut hans prylar och byta lås, även om det strängt taget är otillåtet.

11. K
    Husägare · Nivå 13
    Vad skulle ett hot mot kvinnan hjälpa?
    Det skulle kanske bara förvärra situationen mer, eftersom mannen blir förbannad o eventuellt jävlas än mer.
    Tro inte att polisen kastar ut någon på grund av ett hot, oavsett om det finns vittnen eller inspelningar.
    De utreder brott.
    De lägger sig inte i komplicerade familje/bostadssituationer.
    Det får var och en lösa själv.

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 5
    Vad ska kvinnan säga upp menar du ?

• Laddar…
  13. Källingen357
    Medlem Nivå 1
    Byt lås när han är ute och ställ hans grejor utanför, eller avtala när han kan komma och hämta sina grejor. Vid det tillfället måste du ha backupp som kan "kasta ut" honom (utan att våld används för då blir det polisärende) ifall han blir påstridig.

14. C
    Medlem Nivå 1
    Det bästa är att hon säger upp lägenheten, då kan han ju inte bo kvar. Pratar därefter med sin släkting och hyr den därefter åter.

15. W
    Medlem Nivå 4
    ...Vilket tar minst ett år..enl egen erfarenhet
    Dom är inte så snabba hos kronkalle...