C
D Derbyboy skrev:
Det finns vissa bolag som inte kör volymviktning
Det framstår åtminstone så på t.ex. elpriskollen, men här konstaterades att det i fallet Svealand inte stämmer med vad som debiteras kunden. Så det finns nog anledning att vara misstänksam vad gäller sådana erbjudanden.

É
C cpalm skrev:
Det framstår åtminstone så på t.ex. elpriskollen, men här konstaterades att det i fallet Svealand inte stämmer med vad som debiteras kunden. Så det finns nog anledning att vara misstänksam vad gäller sådana erbjudanden.
Tack för tipset. Det verkar ju vara hopplöst att jämföra avtal med varandra om det förutom dolda påslag även kan skilja månad för månad. Jag kikade på Lumo Energi som via elskling.se hade ett bra avtal första 12 månaderna. Ingen bindingstid så skadar kanske inte prova. Men i mail svarar de att man betalar just spotpris + 8,75 öre/kWh. Men när jag läser deras villkor står det ”Om du saknar timmätning baseras det rörliga elpriset på Nord Pools spotprisnoteringar för aktuellt elområde och den aggregerade förbrukningsprofilen på timbasis hos våra samtliga kunder (s.k. volymvägt månadsmedelpris)”. Jag har mailat och frågat vad man faktiskt fick betala i december hos dem så att jag kan jämföra det med mina 192 öre på vattenfall, får se vad de svarar.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
C
É ÉlPon skrev:
Det verkar ju vara hopplöst att jämföra avtal med varandra om det förutom dolda påslag även kan skilja månad för månad.
Ja, som jag skrev i den andra tråden hade jag ett långt och väldigt givande samtal med Energimarknadsinspektionen som driver elpriskollen.se och de är medvetna om att det finns oseriösa aktörer som fuskar med dessa "dolda" kostnader/påslag och på så sätt hamnar bättre till i deras jämförelse.

Men de finns inget annat sätt att kontrollera det än en rimlighetskontroll (vilket de för närvarande inte gör systematiskt) och återkoppling från allmänheten om avvikelser. Men det är inte så lätt för kreti och pleti som inte fattar hur priset sätts.

• Gilla
KapHilton
  • Laddar…
D
Som det är nu lutar det åt fast pris eftersom det inte går att fullt ut jämföra rörligt pris. Jävligt otillfredsställande men jag betalar nog hellre lite mer än att riskera att bli blåst.

É
Kollar man på compricer nu så står det på t.ex. Vattenfall en rad för "volympåslag" så de verkar ärligt angett detta då jag tror det är denna siffra som gäller. Men på Lumo Energi finns ingen sådan post, ändå heter det inklusive allt. På elskling.se har de exakt samma priser, trots att elskling skriver "Som konsument på elskling.se behöver ni inte bekymra er för volympåslaget då vi alltid inkluderar alla kostnader i det pris som anges vid en jämförelse". Nu kan det ju förstås vara så att Luma Energi (får se om de svarar) med flera faktiskt inte har några andra kostnader men låter lite skumt då det även stod nåt om det i avtalet även om jag inte förstod allt då de blandade in om man saknar timmätning (som skulle vara gratis installera). Kollar man med kundkraft är de bara 6 öre lägre än mitt nuvarande vilket inte är jättemycket att hurra över, men man slipper årsavgifter via dem i alla fall.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
C
D Derbyboy skrev:
Jävligt otillfredsställande men jag betalar nog hellre lite mer än att riskera att bli blåst.
Välj någon av de större mer välkända aktörerna så är nog risken liten att bli blåst.
Skillnaderna mellan elhandlarna är så liten att det inte spelar så jäkla stor roll vilken man väljer om man har lite högre förbrukning (så att inte fasta avgifter blir dominerande) och sorterar bort de allra sämsta erbjudandena.

É
Lumo Energi svarade på mail nu. Vet inte om de medvetet undviker frågan eller om de helt enkelt inte har nåt påslag. Man har bara en månads uppsägningstid så allt för illa kan det väl inte bli om de inte är riktiga skojare som sätter ett extremt pris? Så kan man sen jämföra varje kommande månad med Vattenfalls priser som redogör ärligt inköpspris varje månad på sin sida.

”Tack för ert mail,
I december låg spotpriset på 180,74 öre/kWh exklusive moms. När vi då lägger till momsen har vi ett pris på ca 226 kronor. Vi lägger då ännu till vårt påslag på 8,75 öre/kWh inkl. moms och får en summa på 234,68 öre/kWh inkl. moms.”

Lumoenergi har just nu 50% på rörligt pris första månaden, kan tipsa om det. Dessutom har de 79 öre i bundet avtal inkl moms för 3 årigt avtal med bytesrätt för 35 kr månaden.

Jag har en länk som gör att du får 200 kr extra i avdrag på fakturan. Maila mig så skickar jag länken om du tänkt teckna avtal med Lumo.

Är 79 öre billigt för ett tre års avtal? Dock börjar det gälla först 2022-04-01 men man kan teckna det rörliga med fram tills dess.

Redigerat:
É
Jo jag har tagit Lumo energi. Ska sen jämföra varje månad mot Vattenfalls rörliga och se om de är så billiga som de säger. Men gjorde det igår så kan tyvärr inte använda nån länk. Valde rörligt.

É ÉlPon skrev:
Jo jag har tagit Lumo energi. Ska sen jämföra varje månad mot Vattenfalls rörliga och se om de är så billiga som de säger. Men gjorde det igår så kan tyvärr inte använda nån länk. Valde rörligt.
Ok. Men vad tror du om deras 3 års avtal med bytesrätt? Går fasta priset ner kan man ju använda bytesrätten..

D Daniel_2022 skrev:
Ok. Men vad tror du om deras 3 års avtal med bytesrätt? Går fasta priset ner kan man ju använda bytesrätten..
Om du ändå tänker vänta till våren med att binda ditt elavtal, kan du lika väl kolla runt bland elhandelsbolagen istället. Säkert många bolag som har låga priser att binda på i vår. Syna fler innan du tecknar avtal!

É
D Daniel_2022 skrev:
Jag har inte kollat på det fasta och vet inte vad det med bytesrätt innebär så kan inte säga nåt om det. Jag ville bara ha rörligt som går säga upp på en månad.

Bytesrätt innebär att du under ett år har rätt att byta till ett billigare 3 års avtal om priset går ner. Så är priset 79 öre nu för april så kanske det i april månad erbjudes ett avtal för 65 öre och då kan du byta till det.

Så här blev skillnaden mellan mitt fasta avtal med leveransstart 2019-09-01 och rörligt med spotpris +1,4 öre elcertifikat + 5 öre fast påslag.

Jag har försökt hitta vettigt påslag på rörligt och tror mig ha valt i alla fall inte väldigt högt påslag.

Spotpriserna kommer från här: https://elpriser24.se/spotpris/
Priserna avser SE4 Skåne för där bor jag.

Förbrukningen i kWh är kolumnen under årtalet
Alla priser är exkl moms och skatter

Excel-tabell som jämför kostnader för spotpriser med påslag mot fasta elpriser per månad under 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell som jämför kostnader för el med fast avtal och rörligt pris i Skåne, med spotpriser och påslag för 2020.
Skapa konto

Tabell som jämför kostnader för spotpris inklusive påslag med fasta elpriser för år 2021, exklusive moms och skatter.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så här blev skillnaden mellan mitt fasta avtal med leveransstart 2019-09-01 och rörligt med spotpris +1,4 öre elcertifikat + 5 öre fast påslag.

Jag har försökt hitta vettigt påslag på rörligt och tror mig ha valt i alla fall inte väldigt högt påslag.

Spotpriserna kommer från här: [länk]
Förbrukningen i kWh är kolumnen under årtalet
Alla priser är exkl moms och skatter

[bild]
[bild]
[bild]
Så "normala" år är rörligt bättre men kommer det fler 2021 så äts fördelen snabbt upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.