É ÉlPon skrev:
Därför handlade inte tråden om rörligt vs fast då det handlar mer om tur, utan om mitt förbrukningsmönster var "udda" och att man då tjänade på att bunda ändå.
Ditt förbrukningsmönster är helt normalt för en husägare.

É
K Kane skrev:
Menar du att byta till ett avtal med fastpris på 2,31 kr/kWh kommer ge dig en besparing på 4751 kr per år? Hänger inte med i din logik.
Nej jag räknade lite snabbt kanske. Jag menade att december är den månaden som dyker upp på elskling.se när man söker på rörligt elpris. Och där kostar det 2,31 istället för nuvarande 2,51, alltså 20 öre billigare. Med en årsförbrukning på 23757kWh så blir det 4751 kr. Men som jag la till i min editering så måste jag undersöka närmare var prisskillnaden beror på, det kanske inte är 20 öres skillnad varje månad och då blir ju förtjänsten inte lika stor (även om det är flera hundralappar på bara december).

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
É
K Kane skrev:
Ditt förbrukningsmönster är helt normalt för en husägare.
Okej tack det är ju bra på så vis att jag borde tjäna på att ha rörligt, att jag inte har en förbrukning som drar iväg rejält när priserna är som högst jämfört med snittet. Sen om rörligt verkligen är bäst är ju en omdiskuterad fråga i dessa tider, men då liggar jag inte skevt i förbrukningsmönstret åtminstone... Blir säkert ännu bättre när man byter värmekälla.

É ÉlPon skrev:
Men som jag la till i min editering så måste jag undersöka närmare var prisskillnaden beror på, det kanske inte är 20 öres skillnad varje månad och då blir ju förtjänsten inte lika stor (även om det är flera hundralappar på bara december).
Då tycker jag att du tittar på januari månad i din excelfil, 3364 kWh förbrukade med ett rörligt pris på 0,75 kr/kWh. Hade inte varit muntert kanske med 2,31 kr/kWh i bundet pris.
Eller de övriga 10 månaderna innan december.

Jag tänkte så att när rörligt är billigt förbrukar jag nästan inget, men när den är dyr förbrukar jag som mest.
Så det kostar väldigt lite mer att ha försäkrat sig mot det som jag kände på mig skulle kunna komma.
Nerlagd kärnkraft låg i pipen.
Så tänkte jag...
Stapeldiagram visar månatlig elanvändning jämfört mellan 2020 och 2021 med prognos för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
É
K Kane skrev:
Då tycker jag att du tittar på januari månad i din excelfil, 3364 kWh förbrukade med ett rörligt pris på 0,75 kr/kWh. Hade inte varit muntert kanske med 2,31 kr/kWh i bundet pris.
Eller de övriga 10 månaderna innan december.
Vet inte riktigt vad du menar med svaret. Du citerar det om att jag betalar 20 öre för mycket kanske är ett felaktigt antagande av mig. Men känns som ditt svar mer handlar om bundet vs rörligt?

Tänk vad billigt det var 2020...
jan 34,82
feb 29,82
mar 24,9
apr 19,34
maj 23,29
jun 34,88
jul 18,85
aug 45,86
sep 44,85
okt 32,96
nov 36,15
dec 41,21

Men det äts ju fort upp av tider som nu.

É ÉlPon skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med svaret. Du citerar det om att jag betalar 20 öre för mycket kanske är ett felaktigt antagande av mig. Men känns som ditt svar mer handlar om bundet vs rörligt?
Nej, att du inte skall stirra dig blind på en enskild månads rörliga elpris på 2,51 kr/kWh och tro att du tjänar 4751 kr/år på att binda på 2,31 kr.
É ÉlPon skrev:
Jag tittade på detta igen nu, och i december som är lättast att jämföra så hade jag som man ser på bilden 2,51 kr. Kollar man på elskling.se så är billigaste man kan hitta 2,31 som då är med kampanjer. Så jag ligger 20 öre högre än vad man kan få om man byter bolag till någon med kampanj 1 år. 20 öre är ju dock 4751 kr per år så ska definitivt byta.

É
D Dilato skrev:
Jag tänkte så att när rörligt är billigt förbrukar jag nästan inget, men när den är dyr förbrukar jag som mest.
Så det kostar väldigt lite mer att ha försäkrat sig mot det som jag kände på mig skulle kunna komma.
Nerlagd kärnkraft låg i pipen.
Så tänkte jag...
[bild]
Jag la in 2020 års siffror (inkl moms) i min tabell istället för årets. Sen la jag in ditt fasta pris till höger. Knappt 4000 kr hade jag förlorat på att binda till ditt rätt förmånliga pris. Hur det sett ut tidigare års elpriser har jag inte koll på. Så historiskt vet jag inte om det är rätt att tänka att man ska binda för att man förbrukar mer på vintern? Men sen förlorade jag däremot knappt 12000 kr detta år mot ditt pris så det är kanske nya tider nu, även om man inte lär kunna få ditt låga pris på ett tag.

Tabell som jämför månatlig elförbrukning och kostnader för rörligt och fast elpris under ett år.

Edit: Jag jämförde nu alla år mellan 2014 till 2020 mot ditt fasta pris. Alla utom två år hade varit mellan 2000-4000kr billigare med rörligt. Men så sket sig allt nu 2021. Vet inte om det är rättvist att jämföra så här då jag inte vet vad de bundna priserna legat på dessa år. Men tycker inte det varit så självklart tidigare hur man skulle ha gjort.

Redigerat:
  • Gilla
MR xxx och 2 till
  • Laddar…
É
K Kane skrev:
Nej, att du inte skall stirra dig blind på en enskild månads rörliga elpris på 2,51 kr/kWh och tro att du tjänar 4751 kr/år på att binda på 2,31 kr.
Nej jag ska absolut inte binda till 2,31 (går det ens?). Denna siffra visar endast att det går att få rörligt via andra bolag som är 20 öre lägre än det jag har idag via vattenfall. Åtminstone för december, om det är 20 öre lägre alla månader har jag inte hunnit räkna på.

När jag band på tre år hade jag fått ett ettårigt bud från Göteborg energi som var högre. Det var troligen ren tur att jag hittade en.on's treårsavtal just då. Första året var det inte så kul, marknaden gick åt "fel håll" med extremt låga spotpriser men sen gick det som jag förutspådde...Jag har väl inte betalat så värst mycket mer under 2019/2020 ändå
Men, måste ändå säga att just tryggheten att veta vad det kommer att kosta är för mig en viktig parameter, då kan jag lägga upp en budget och veta hur jag kan investera det som ligger utanför kostnadskalkylen .
Att kärnkraften skulle läggas ner i både Sverige och Tyskland såg jag som ett reellt hot mot låga priser, men jag var för tidigt ute bara.

Att rörligt alltid är billigast är inte sant. Det beror på förbrukningsmönstret. Det är snarare så här tror jag om man nu ska generalisera.. Om din värme är elbaserad (direkt el eller vp) så är bundet bäst. Övriga rörligt.

Jag kollade detta noga första åren när jag köpt huset och kom fram till att bundet var billigast.

Sen även om bundet inte alltid är billigast enskilda år så har du en väldigt skön försäkring vilket oxå är värt väldigt mycket.

É
N niklasbrandin skrev:
Att rörligt alltid är billigast är inte sant. Det beror på förbrukningsmönstret. Det är snarare så här tror jag om man nu ska generalisera.. Om din värme är elbaserad (direkt el eller vp) så är bundet bäst. Övriga rörligt.

Jag kollade detta noga första åren när jag köpt huset och kom fram till att bundet var billigast.

Sen även om bundet inte alltid är billigast enskilda år så har du en väldigt skön försäkring vilket oxå är värt väldigt mycket.
Du råkar inte ha lite siffror på vad bundet har kostat tidigare år ungefär? Så kan jag jämföra på just mitt förbrukningsmönster. 0,45/0,56kr utan/med moms hade vi ganska färskt här vilket är bra i dessa tider, men jag antar det legat ännu lägre tidigare år om det ska ha varit lönt binda förr.

Följande schablon har jag hittat någon gång på Umeå energis hemsida för hur mycket normalkonsumenten förbrukar under årets månader. Genom att jämföra schablonen med ditt eget förbrukningsmönster kan du få en indikation på om du skulle spara i längden på bundet.

januari 14%
februari 12%
mars 12%
april 10%
maj 6%
juni 4%
juli 3%
augusti 3%
september 5%
oktober 8%
november 10%
december 13%

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
É
A Avemo skrev:
Följande schablon har jag hittat någon gång på Umeå energis hemsida för hur mycket normalkonsumenten förbrukar under årets månader. Genom att jämföra schablonen med ditt eget förbrukningsmönster kan du få en indikation på om du skulle spara i längden på bundet.

januari 14%
februari 12%
mars 12%
april 10%
maj 6%
juni 4%
juli 3%
augusti 3%
september 5%
oktober 8%
november 10%
december 13%
Intressant! Själv följer jag procentfördelningen lika eller med +/-1% på några månader. Vilket jag antar de flesta gör om det är ett snitt, men ändå...

É ÉlPon skrev:
Intressant! Själv följer jag procentfördelningen lika eller med +/-1% på några månader. Vilket jag antar de flesta gör om det är ett snitt, men ändå...
När jag började titta på det för 11 år sedan så fanns det en märkbar skillnad mellan mitt faktiska årsmedelpris och ett årsmedelpris beräknat enligt schablonen. Jag värmer med luftvärmepump och direktel så det borde vara aningen till min fördel att binda priset. Men mesta tiden har elpriset varit för jämnt över året för att det skall ha en stor inverkan på medelvärdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.