Byggahus.se

Elavtal - känner mig lurad

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 514 inlägg

StevieGee

Medlem
    Hej.
    Tecknade rörligt ettårigt avtal med Svealands elbolag för ca ett år sedan.
    Jag brukar alltid söka via Elskling och ta det som är billigast när jag byter.

Framöver kommer jag aldrig mera göra detta utan att läsa igenom hela avtalet!!!
    Ni får snart reda på varför..

När man gör sökningen på Elskling får man fram en jämförelsetabell. Överst på den står det "spotpris".
    Det jävliga är att man inte betalar i spotpris till Svealands elbolag, i alla falla inte det spotpris som sätts av Nordpol. Utan man betalar det som de själva anser vara spotpris. Såhär skriver de i sitt avtal (som jag såklart skulle läst innan).

"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."

Några exempel på spotpris och Svealands spotpris:
    Juni 2021: 40,3 öre/kWh (Nordpol)
    Juni 2021: 76,58 öre/kWh (Svealands)
    90% dyrare!

Sept. 2021: 91,8 öre/kWh (Nordpol)
    Sept. 2021: 127,06 öre/kWh (Svealands)
    40% dyrare!

Är detta verkligen okej??
    När jag tecknade hos Elskling stod det klart och tydligt spotpris, då är det väl det jag ska betala eller kan de verkligen ta betalt för något annat?

Mitt problem är ju att Elskling bara är en jämförelsesite och inte min avtalspart..

• Laddar…
  2. S

StevieGee

Medlem
    Svarar mig själv.
    Jag har nu läst på lite. Det är inte så att man får spotpriset som jag trodde, man får det pris som elbolaget betalar.
    Detta gör det stört omöjligt att avgöra vilket bolag som är billigast.

Jämför exempelvis juni 2021. (Öre/kWh)
    Spot: 40,3
    Svealand: 76,58
    Vattenfall: 51,20

Skillnaden är alltså 25 öre mellan dessa två elleverantörer. 31 öre inkl. Moms.
    Skulle Svealands inköpspris ligga ca 25 öre högre än vattenfall över hela året så blir det 5000 kr per år dyrare elräkning för mig med 16000 kWh per år.
    Problemet är ju att det är omöjligt att jämföra.

3. D
    Besserwisser · E · 17 899 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nej, spotmarknaden går via nordpool inget annat. Så köpet man på spotpris så är det det som gäller. Dock är det viktat efter förbrukningen, så nattpriserna får inte samma genomslag. Men ditt exempel tycks skilja väldigt mycket. Det verkar som att de försöker sig på en blåsning. Kolla vad ARN säger om saken.

4. Bananskalare
    Allvetare · 854 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    ARN säger ingenting om man inte läst avtalet.
    Utan det är helt enkelt ett misstag som ts gjort och får stå för. Vilket ts är väl medveten om och inget att bråka om. Jag har gjort samma misstag....

5. Bananskalare
    Allvetare · 854 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Det här är varför jag själv går på de största. Lite dyrare men oftast mer seriösare.
    Dessutom så nu kör jag bara med vattenfall på båda. Då blir det bara en faktura.
    Vips så har man minskat ner eventuella konkurrenter. Perfekt så lätt man gör för sig! Allt detta för ytterligare några ören..:D

6. S

StevieGee

Medlem
    Det enda man kan tänkas ha invändningar emot är om det är rimligt att deras rörliga elpris är 50% dyrare än konkurrenten..
    Känns inte rimligt.

7. D

Daniel 109

Besserwisser
    Nja, stämmer inte marknadsföringen överens med avtalet så kan man inte bara skylla på konsumenten. Spotpris är priset på Nordpool.

8. S

StevieGee

Medlem
    Vattenfall visar sina historiska rörliga elpriscpå hemsidan.
    Gjorde en jämförelse och kom fram till att vissa månader var vattenfall lite dyrare och andra månader var Svealand lite dyrare. under Juni var det extremt, övriga månader skiljde det inte så myclet. jag hade fått betala 600 kronor mindre på Vattenfall för just den posten.
    Sen har de ju årsavgift på Vattenfall och det har jag inte på Svealand så då är det nog ett nollsummespel.

9. S

StevieGee

Medlem
    Vet inte om man kan kategorisera det som står på Elskling som marknadsföring. Det är ju en jämförelsesite. Avtalet ingår jag ju inte med dem och jag godkänner ju deras avtal.

Det jag mestadels är förvånad över är att det kan skilja så mycket som 50% på samma post mellan olika bolag. Detta gör det stört omöjligt att jämföra bolagen emot varandra. Speciellt om de inte kan visa sina historiska rörliga elpriser.

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Elskling är ju inte en oberoende jämförelse tjänst. De får betalt av de elbolag de förmedlar avtal till. Den information som finns där är knappast något de hittat på själva. Det är information som elbolagen förser dem med.

11. R
    Husägare · Nyland · 126 inlägg

rasse123

Husägare
    Om du inte läser avtalet innan du godkänner avtalet så är det bara att bita i det sura äpplet och vara klokara nästa gång.
    Om huvudet är dumt så får plånboken lida.....

12. S

StevieGee

Medlem
    Sant. Skrev ett mail till dem och frågade varför de anger spotpris i sin jämförelse när det inte är det man betalar.
    Får se vad de svarar..

13. R

rasse123

Husägare
    det var reklam... Alltså om allt går din väg... Månen är i zenit och kungahuset faller etc så kanske du skulle kunna få det pris som de berättade om i reklamen......
    har alltid undrat varför dessa bolag finns..... Trodde aldrig att det fanns folk som gick på deras lurendrejeri

14. R

rasse123

Husägare
    Mera fu**ad blir vi alla av vår så vallda politiker så ta det inte så hårt

15. galento
    Medlem · 1 534 inlägg
    Det var bra att få läsa om Elskling , man har ju sett reklam för Kundkraft också.
    Vi fick förnyelse från Fortum nu och 1 år var 81,60 öre / kWh ink moms , motsvarande
    för 3 år var 66,00 öre / kWh ink moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.