2 017 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Hur är vattnet till gästhuset kopplat?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 478 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 478 inlägg
Klok VVSare.
Du kan ju titta hur värmesystemets tryck är på manometern bakom den gula tejpen.
Och om du öppnar i gästhuset och låter det vara öppet så borde värmesystemet få lågt tryck.
Du kan öppna försiktigt och se om den sjunker direkt om gästhuset är öppet samtidigt.
Om inte får du tömma lite via säkerhetsventilen som nog också kommer öppna när trycket blir för högt.
Men det är väl bara att gräva 1.5 meter.... 😁
Såg att du har en vattenutkastare på 'högra' ytterväggen.. det är inte så att det är något kopplat på den?
Men jag.. sonden sa något annat men ändå.
Edit:
Det kanske inte är golvvärme direkt under pannan...
Du kan ju titta hur värmesystemets tryck är på manometern bakom den gula tejpen.
Och om du öppnar i gästhuset och låter det vara öppet så borde värmesystemet få lågt tryck.
Du kan öppna försiktigt och se om den sjunker direkt om gästhuset är öppet samtidigt.
Om inte får du tömma lite via säkerhetsventilen som nog också kommer öppna när trycket blir för högt.
Men det är väl bara att gräva 1.5 meter.... 😁
Såg att du har en vattenutkastare på 'högra' ytterväggen.. det är inte så att det är något kopplat på den?
Men jag.. sonden sa något annat men ändå.
Edit:
Det kanske inte är golvvärme direkt under pannan...
En uppdatering. Vattnet är hittat!
Vår VVSare (ej samma kille eller firma som sondkillen) bestämde sig för att ta en sväng i trädgården med metalldetektor. Han hittade ett lock/brunn under gräsmattan där ventilen fanns. Detta är ett par meter in i trädgården från påkopplingen i gatan (utritat med grönt i figuren). Stor lättnad!
Men jag blir ju lite förundrad över sondningsresultatet. Att ledningen skulle gått in i huset under värmepannan stämde ju uppenbarligen inte alls. Kanske registrerades inte sondens signal när den bottnade i ventilen på grund av skyddande metall. Sökaren kanske då istället högg på någon elsignal från huset. Men dom borde väl ha bättre koll på sin utrustning än så...
Stort tack till alla som har svarat i tråden!
Vår VVSare (ej samma kille eller firma som sondkillen) bestämde sig för att ta en sväng i trädgården med metalldetektor. Han hittade ett lock/brunn under gräsmattan där ventilen fanns. Detta är ett par meter in i trädgården från påkopplingen i gatan (utritat med grönt i figuren). Stor lättnad!
Men jag blir ju lite förundrad över sondningsresultatet. Att ledningen skulle gått in i huset under värmepannan stämde ju uppenbarligen inte alls. Kanske registrerades inte sondens signal när den bottnade i ventilen på grund av skyddande metall. Sökaren kanske då istället högg på någon elsignal från huset. Men dom borde väl ha bättre koll på sin utrustning än så...
Stort tack till alla som har svarat i tråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta och ta lite bilder på "brunnen" samt mät in exakt var den ligger i förhållande till huset.
Ta även och planera för att dra om matningen till stugan så att den ansluts efter vattenmatarkonsolen.
Nu vet jag inte var i landet huset finns och om det finns gott om vatten eller om det är "dåligt" med vatten.
Med tanke på att det på en del håll är dålig tillgång på dricksvatten så kommer troligen fler VA-bolag att införa vattenmätare hos alla.
Ta även och planera för att dra om matningen till stugan så att den ansluts efter vattenmatarkonsolen.
Nu vet jag inte var i landet huset finns och om det finns gott om vatten eller om det är "dåligt" med vatten.
Med tanke på att det på en del håll är dålig tillgång på dricksvatten så kommer troligen fler VA-bolag att införa vattenmätare hos alla.
Gräv upp och kolla om det är så ytligt.E eiwallin skrev:Vi har ingen vattenmätare. Det är fast avgift. T-koppling precis vid inkommande utanför skulle kanske kunna vara en möjlighet. Dock menade sondkillen att sändaren bara var några centimeter bort när han mätte under värmepumpen (alltså när han bottnade med sändaren). Sen vet jag inte hur exakt sådan utrustning är.
Med största sanolikhet så ligger den intill elledningen så följ den.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 835 inlägg
Har man kommunalt vatten men egen rening är det rätt vanligt att man har fast taxa.Demmpa skrev:
Ta och ta lite bilder på "brunnen" samt mät in exakt var den ligger i förhållande till huset.
Det är ju allt som oftast väldigt mycket dyrare med rening av spillvatten än tillgång på färskvatten. Vattenmätaren är ett billigt och ganska säkert sätt att uppskatta mängden avloppsvatten.
Ändå kräver de flesta kommuner att man har en vattenmätare och betalar för förbrukat vatten om man har enskilt vatten, men kommunalt avlopp.Alfredo skrev:
Visst är det så men det innebär inte att det är ett bra sätt att mäta mängden avloppsvatten i en sommarstuga där det mesta vattnet förbrukas utomhus.useless skrev:
Klicka här för att svara