955 läst ·
25 svar
955 läst
25 svar
Hur är vattnet till gästhuset kopplat?
Om ni nu inte har vattenmätare så skulle jag gissa att det sitter ett T på inkommande vatten precis utanför husväggen. Så hade nämligen jag gjort om jag skulle dragit vatten till en ny byggnad och inte behövde ta hänsyn till någon vattenmätare.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 422 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 422 inlägg
Kan ju vara så att man har förberett för ett framtida gästhus när man gjorde plattan för huvudhuset.E eiwallin skrev:
Jag brukar alltid försöka tänka på vad som kanske kan komma skall.
I förra huset så förberedde jag för garaget flera år innan garaget byggdes.
Både el och vatten hade anslutningspunkter.
Det som förbryllar är detta att sonden sa "bara centimetrar" under pannan. Är den under klinkergolvet.
Vet du var under pannan det var? Har du knackat på plattorna? Någon ljudskillnad någonstans?
Men gräva kommer ge dig mer insikt.
Så ställ dig på spaden...
Har börjat gräva men inte hittat vattnet. Är det riskfritt att gräva bort gruset kring betongplattan (jag tänker på stödet mot marken för huset)? Hur djupt kan jag förvänta mig att vattnet ligger? Är hittils ca 30 cm under plattans underkant. Det oreangea är jag rätt säker på att det är från stuprören.P PappasHammare skrev:Kan ju vara så att man har förberett för ett framtida gästhus när man gjorde plattan för huvudhuset.
Jag brukar alltid försöka tänka på vad som kanske kan komma skall.
I förra huset så förberedde jag för garaget flera år innan garaget byggdes.
Både el och vatten hade anslutningspunkter.
Det som förbryllar är detta att sonden sa "bara centimetrar" under pannan. Är den under klinkergolvet.
Vet du var under pannan det var? Har du knackat på plattorna? Någon ljudskillnad någonstans?
Men gräva kommer ge dig mer insikt.
Så ställ dig på spaden...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han skickade in sökaren typ här och sa att sonden var 6 cm bort. Kan utrustningen störas av att det är el nära? Kan inte känna något konstigt när jag knackar på plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan detalj kanske värd att nämna är att det byggs upp lite tryck i änden ute i gästhuset när den får stå ett tag. Man kan då öppna den och få ut typ en deciliter vatten.
Vattnet ska ligga på minst 120cm(frostfritt för skåne)E eiwallin skrev:Har börjat gräva men inte hittat vattnet. Är det riskfritt att gräva bort gruset kring betongplattan (jag tänker på stödet mot marken för huset)? Hur djupt kan jag förvänta mig att vattnet ligger? Är hittils ca 30 cm under plattans underkant. Det oreangea är jag rätt säker på att det är från stuprören.
[bild]
Han skickade in sökaren typ här och sa att sonden var 6 cm bort. Kan utrustningen störas av att det är el nära? Kan inte känna något konstigt när jag knackar på plattorna.
[bild]
En annan detalj kanske värd att nämna är att det byggs upp lite tryck i änden ute i gästhuset när den får stå ett tag. Man kan då öppna den och få ut typ en deciliter vatten.
E eiwallin skrev:
Det där tyder på att slangen är inkopplad före vattenmätarkonsollen samt att ventilen i matande ände läcker igenom lite.E eiwallin skrev:
Jag hade fortsatt att gräva ca 1 meter ifrån huset tills jag träffar på inkommande vattenledning och sen grävt mot huset.
Vad menar du med att citera en av TS meningar angående vattenmätare?Alfredo skrev:
Ja, TS har har ingen monterad vattenmätare, DÄREMOT så finns det en vattenmätarkonsoll som servisledningen ansluter till.
Vattenmatarkonsolen sitter längst in/innanför bägge bänkskåpen som är höger om värmepumpen.
Klicka här för att svara