2 684 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur ska jag göra i fritidshuset, vattnet till trädgårdsslangen frusit
Jag har ett problem då anslutningen i plintgrunden frusit i vinter. Förre ägaren har dragit rör genom kaklat badrumsgolv vilket jag nu vill undvika. Funderar på att dra ut anslutning genom köksgolvet istället för att undvika fuktgenomslag i badrummet framöver.
Kan jag med behörig vvs dra vatten till plintgrunden och sedan dra ut slang till husets utsida där vanlig trädgårdsutkast placeras?Jag kopplar bort slangen när vintern nalkas. Kan jag ha en koppling under huset som slutar här och att jag på något sätt kopplar slang till trädgårs utkastet? Jag vill absolut undvika nya problem.
Hur isolerar jag under plintgrunden och hur hanterar jag risk för möss/ohyra att tränga upp i köket?
Mycket tacksam för hjälp med detta....
Kan jag med behörig vvs dra vatten till plintgrunden och sedan dra ut slang till husets utsida där vanlig trädgårdsutkast placeras?Jag kopplar bort slangen när vintern nalkas. Kan jag ha en koppling under huset som slutar här och att jag på något sätt kopplar slang till trädgårs utkastet? Jag vill absolut undvika nya problem.
Hur isolerar jag under plintgrunden och hur hanterar jag risk för möss/ohyra att tränga upp i köket?
De flesta plaströr tål frysning, så rent tekniskt ska det inte vara några problem att dra ut ett rör till en utkastare som monteras bort när den inte används. Största problemet är väl att komma ihåg att ta bort den...
Går det inte att sätta en "vanlig" självdränerande utkastare genom en yttervägg med ventildelen inomhus?
Går det inte att sätta en "vanlig" självdränerande utkastare genom en yttervägg med ventildelen inomhus?
Stugägare Kenneth Lindeman...Düsseldorff skrev:
Nä, skämt åtsido, TS: vilket material är din blindbotten av? Med tanke på möss och annat, så tror jag inte att de gnager i en typ utomhusfog som man kan lägga mot röret bara blindbotten är någorlunda stabil...
Alla kopplingar i frostkänsliga utrymmen bör undvikas. Kan fungera länge eller inte.K Karwall skrev:Jag har ett problem då anslutningen i plintgrunden frusit i vinter. Förre ägaren har dragit rör genom kaklat badrumsgolv vilket jag nu vill undvika. Funderar på att dra ut anslutning genom köksgolvet istället för att undvika fuktgenomslag i badrummet framöver.
En "vanlig" utekran fryser sönder om man inte gör något. Att blåsa ur systemet med tryckluft är det bästa sättet att säkerställa att inget skadas, inklusive öppna kopplingar.
Om det bara gäller själva kranen räcker det att ta bort kranbröstet inklusive kranpackningen för att kranen ska klara vintern. Fråga bara inte varför det fungerar... Fick tipset av en gammal rörmokare, ej att förväxla med en modern VVS-tekniker 😉
Har flera vattenposter i min trädgård som är enligt bild. Står vatten på flera ställen i PEM-slangen men inte vid kopplingar. Har funkat över 25-30 år. Lätt att tappa ur till hösten lätt att starta upp på våren.K Karwall skrev:Jag har ett problem då anslutningen i plintgrunden frusit i vinter. Förre ägaren har dragit rör genom kaklat badrumsgolv vilket jag nu vill undvika. Funderar på att dra ut anslutning genom köksgolvet istället för att undvika fuktgenomslag i badrummet framöver.
Bra lösning. Jag vill bara påpeka att du måste kunna stänga av inkommande vatten på vintern och kunna tappa ur vattnet på den kalla sidan nere i krypgrunden. En avstängningskran inne i huset (kulventil) som du alltid stänger när du inte är där och en avstängning på frostfritt djup utanför huset. Röret (slangen) däremellan i krypgrunden som inte ligger frostfritt måste kunna avtappas på vintern . Vi kallar den ”tapp och läns”. Sen kanske du kan sätta ett avstick direkt på inkommande slang nere i krypgrunden. Vi drar ibland trädgårdsslangen genom duschrumsfönstret och kopplar den på duschblandaren .Då kan du även få varmvatten och duscha i. Populärt hos barnbarnen.UffePlåtis skrev:
Klicka här för att svara