Hej

Vi lyckas inte förstå hur vattnet till till vårt gästhus är draget/kopplat. Gästhusets betongplatta byggdes för ca 10 år sedan, ett par år efter huvudhuset. Då grävdes det för el/vatten/avlopp för anslutning mot huvudhuset. Sedan dess har detaljerna glömts bort.

I gästhuset finns en slang för inkommande vatten, se bild. När vi tog bort pluggen var slangen vattenfylld men hade inget tryck. Igår hade vi en firma här som sondade den här vattenledningen och kom fram till den går i trädgården (enligt bild) in i huvudhuset utanför värmepumpen. Sonden tog stopp någonstans under värmepumpen (troligtvis på grund av en krök trodde firman). Huvudhuset står också på betongplatta.

Problemet är att vi inte hittar någon ventil i huvudhuset för kopplingen ut till gästhuset. I fördelarskåpet finns inget (bifogar bild) och vi hittar inget någon annan stans heller. Har någon förslag på hur det kan vara utfört? Var kan vi ha glömt att leta? Kan det vara något annat som gör att det inte är tryck ut till gästhuset?

Mvh
Erik


skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slang för inkommande vatten gästhus
inkommande-gästhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under värmepump i huvudhus
under-värmepump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under värmepump i huvudhus (längre in)

bakom-värmepump2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande vatten huvudhus (värmepumpen är precis till vänster här)
inkommande-huvudhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarskåp huvudhus
fördelarskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får börja med att räkna alla kall/varmvattenrör som går åt olika håll ifrån fördelare, och ner i golvet vid värmepumpen. Mot vilka rör som kommer fram till dina olika tappställen i huset. Om det finns fler rör vid fördalren än vas som används i huset, så har du troligen rör till gästhuset. Sedan varför det inte blir flöde är en annan fråga.
 
  • Gilla
eiwallin
  • Laddar…
Ingen vattenmätare?
Eller finns det en vattenmätare på annan plats?

Jag skulle gissa på att det sitter en T-koppling på inkommande PEM-slan precis utanför huset, samt att det sitter en avstängningsventil på avsticket till gästhuset.
 
Vi har ingen vattenmätare. Det är fast avgift. T-koppling precis vid inkommande utanför skulle kanske kunna vara en möjlighet. Dock menade sondkillen att sändaren bara var några centimeter bort när han mätte under värmepumpen (alltså när han bottnade med sändaren). Sen vet jag inte hur exakt sådan utrustning är.
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen vattenmätare?
Eller finns det en vattenmätare på annan plats?

Jag skulle gissa på att det sitter en T-koppling på inkommande PEM-slan precis utanför huset, samt att det sitter en avstängningsventil på avsticket till gästhuset.
 
Jag skulle gräva en grop där inkommande kommunalt vatten går in i huset och se om jag hittade någon koppling. Borde det vara ett relativt enkelt jobb med en spade.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.