K Karl Heinz skrev:
Vad är misstaget? Vattnet behöver tömmas ut. Ofta hamnar det på golvet. Privatkunder kan bli oroliga för allt möjligt. Jag är inte hantverkare, är akademiker. Håller mig helst långt ifrån de flesta hantverkare då jag presterar bättre själv inom deras expertiser. Men jag vet också hur många tossiga människor det finns, och hur felaktig uppfattning man jätteofta får av någon som presenterar sin egen putsade version av en händelse på ett forum.
Hahaha..... akademiker som överhuvudtaget kan utföra något praktiskt är 1/10000. Grattis.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du ens tro att det finns något slags tätskikt i en 40 år gammal tvättstuga? Men @Bigfoot har rätt i #32, jag borde veta bättre...
Kanske för att där var byggregel på det redan då. Allt annat är byggfusk.😉

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
A Amhskåne skrev:
Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?

VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Ser att flertalet skriver att " be dom åka och sen ringa chefen/ansvarig på firman ". Vem säger att han inte var chefen ...och vad hjälper det att hålla in en faktura på kanske 5-6 000 om du fått vattenskador i golvet ?
Jäkla attityd från rörmokaren..har själv ett gammalt hus och har behövt hjälp av rörmokare flera ggr. Min egen erfarenhet och efter pratat med andra, är nåt speciellt med rörmokare. Kan de va så att denna attityd kommer när dom vet att folk ofta " sitter i skiten ! " Och du typ måste ringa om hjälp...alltså , oavsett attityd, eller om jobbet blir bra kommer det finnas jobb.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Det var du som sa det, men ja det är imponerande korkat att tycka att ett otätt tätskikt är någon annans problem än ditt eget. Men du tycker väl säkert att om sotaren trillar igenom taket för att du har lösa pannor och murken råspont så borde sotaren inte ha beträtt taket utan förtjänar istället en utskällning för att han föll genom taket, och han får inte bli arg eller otrevlig heller, för det är ju ditt hus, och där bestämmer minsann du!!
Det finns vissa brister i ditt logiska resonemang när du jämför med sotaren som trillar genom taket, med detta case. Det fallet handlar om att en yrkesman skadar sig på jobbet till följd av någon annans fel. Det fallet som beskrivs i tråden handlar om att en yrkesman orsakar skada på någon annans hus, och sen inte äger sitt misstag utan istället är otrevlig. Det spelar noll roll för hantverkarens del att golvet borde vara vattentätt. Man gör inte så om man har nån som helst yrkesheder eller yrkeskunnande. Han ska ju för bövelen fixa ett problem, inte skapa tre nya. Att skapa en massa nya problem för att sen skylla ifrån sig när man löser ett befintligt brukar inte skvallra om yrkesskicklighet i någon bransch överhuvudtaget, sannolikt inte din heller.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
RILA RILA skrev:
Hahaha..... akademiker som överhuvudtaget kan utföra något praktiskt är 1/10000. Grattis.
Nja jag håller nog med Heinz här. Jag är akademiker men även husägare. Med gammal kåk bör man med tiden lära sig att behärska lite fix och skötsel. Har ett par kompisar som är gymnasieekonom respektive gymnasieingenjör som har byggt sina hus själva. Så gott som alla mina bekanta hemmafixar en massa. Endast några få lejer ut precis allt.

Jag har haft många hantverkare hemma genom åren och insett att flera är riktigt skickliga medan andra bara har lärt sig att göra simpla grejer snabbt utan att ha någon djupare förståelse eller ambition. Alla har väl inte ens någon utbildning så det är ju inte så att akademiker ligger hopplöst efter.

Om man är teoretiker sitter inte allt i muskelminnet men man kan kontra med att man är vetgirig och metodisk och har en del förståelse för fysik och allt vad det kan vara så att de praktiska byggmomenten kan hängas upp på något. Man kan ju rentav vara lite flink med att drifta projekt också och därmed bemästra den totala byggprocessen bra.

Så det är nog inte så enkelt som att de som pluggat är odugliga till att bygga medan de som jobbar med händerna garanterat är bra på det. Det är snarare blandat och överlappar mellan grupperna beroende på vem och hur man är som individ. Att plugga några år extra är bara en dimension av en människa, man kan ju ha intresse och talang för annat än bara det man läser. Det är väl en av grejerna men lär sig vid högre studier, att livet är komplext.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Karl Heinz skrev:
Ok "johnny", jag värdesätter din åsikt "johnny".
Senap är bättre än ketchup. Sluta bråka med Johnnys.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
RILA RILA skrev:
Kanske för att där var byggregel på det redan då. Allt annat är byggfusk.😉
På vilket sätt har det minsta relevans?

• Gilla
returen
  • Laddar…
A Amhskåne skrev:
Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?

VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Får jag gissa att du tagit in flera offerter och tagit den billigaste av dom?

K Karl Heinz skrev:
Alla får bestämma i sitt eget hem, har hantverkarna brutit sig in olovligt menar du? Eller menar du att ditt hem är en fristad där du är oantastlig och får kasta bajs på vem du vill, och denne får inte försvara sig verbalt och har ingen rätt att bli arg på dig?

Vilka fuktskador? Det finns inte beskrivet några fuktskador, det finns beskrivet vatten på en våtrumsmatta - det är inte en fuktskada
Min vvs-are gjorde vid bytet av beredare så här, öppnade avtappningen till golvbrunnen men stängde ej sv tillfödeskranen så dagen efter var beredaren fortfarande full. 😳

• Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 7 till
  • Laddar…
M Magnus.Geller skrev:
Jag kan tänka mig att förmåga och attityd faktiskt skulle kunna ha en starkare korrelation i det yrket än pris och förmåga. Det är i alla fall min högst anekdotiska erfarenhet. Det lönar sig säkert för en del att försöka hunsa kunderna till tystnad, rentav skrämma dem, när man vet att man trampat i klaveret. Finns många skojare i branschen med en gedigen track record på lexbase och en del drar sig inte för att direkt anta en hotfull attityd om man ifrågasätter resultatet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Magnus.Geller skrev:
Skulle det vara något märkligt agerande eller hur menar du? I många upphandlingar är det i princip lagkrav på att göra så.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
TS har inte varit inloggad sedan i torsdags 10:00.
Om TS har läst några svarsinlägg så har det varit utan att vara inloggad.

Att inte ha varit inloggad på 2½ dygn är inte ovanligt, även om man har startat en tråd.
För den som vill ha mer fakta- klicka på profilnamnet
Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden!
Nytt golvvärmesystem ger 2 kalla rum

Finns säkert mer för den intresserade

Sätter allt i ett perspektiv. Inte minst att TS är kvinna som driver projekt (bravo)

S styren skrev:
För den som vill ha mer fakta- klicka på profilnamnet
Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden!
Nytt golvvärmesystem ger 2 kalla rum

Finns säkert mer för den intresserade

Sätter allt i ett perspektiv. Inte minst att TS är kvinna som driver projekt (bravo)
Lilla radhuset gör mig konfunderad, vilken koppling finns där?

• Skärmdump av en diskussionstråd på ett byggforum med titeln 'Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden' där användaren Jarlsgård skriver.
A Amhskåne skrev:
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?

Hej
Det vill vära korrekt att skicka hem dom direkt, en vatten skada kan komma fram senare och håndvärkern är borta och har tagit pengarna och ingen ansvar. Du skull have filmen detta och oploaded det på internet. De tror de är konger, de är simpla folk

S
D Dilato skrev:
Lilla radhuset gör mig konfunderad, vilken koppling finns där?
Profilnamnet på TS förstås
Man får ganska gott grepp på "hela" bygget (inte minst att det är en kvinna som driver på vvs´arn) men det har ju redan nämnts i tråden. Inga svårigheter att få fram namn på vvs företaget. Personligen så tror jag dock att vvs förtetaget inte är det minsta oroliga för offentlighet.

Jag skulle ogärna tagit uppdrag där som hantverkare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.