86 401 läst ·
170 svar
86k läst
170 svar
Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare
Om vi nu räknar med tvättstuga som våtrum - så har jag det.. 👍 även om de nu inte sitter på plats än (de står bredvid, för tvättstugan är inte klar / golvet inte klart).S styren skrev:"Byte av värmeanläggning". Dom gör så för att få glid på golvet, alltså när dom flyttar tex. frånluftsvärmepumpar och annat. Är inte mattan tät, så skall du byta så klart.
Vad är det eg. dom bytt? Du har inte angett fabrikat/modell, varken på värmeanläggning eller varmvattenberedaren.
Vem har träsocklar på underskåp ( i våtutrymme) nu för tiden?
Skåpen i sig .. står på stålben/hänger på vägg.. men sockel ska det vara!
Alla rördragningar ledningar går lätt att se/komma åt..(inga tätskikt i tvättstugan).
🤓
Angående tömning, så borde en VVS:are ha utrustning att tömma vatten på olika vis..
Vi har VVB och panna (och vattenpump) i källaren.. men vi har ingen golvbrunn.
När det ska tömmas något där (panna eller vvb) .. så har ingen låtit det rinna ut på golvet.. de använder slangar och sen dunkar / ut genom fönster.. har aldrig varit några problem (de vet ju om hur det ser ut. de har ju kollat när det rekade på jobbet..)
I vår andra källare har vi flera golvbrunnar.. men där vvb / ackumulatortanken står.. är det istället hål i golvet.. och den golvbrunnen står högre än dom... så ja där får de också tömma på alternativt vis (låter man vattnet rinna ner.. så har de gips och träväggar i vägen.. innan det når nån annan golvbrunn).
Men vi har haft flera VVS företag på besök och det har aldrig varit några problem
(OM nu inte företaget varit på plats innan för att reka på jobbet.. så nämner jag ju förutsättningarna när jag pratar med dem. Kommunikation är a-&-o)
Vi har VVB och panna (och vattenpump) i källaren.. men vi har ingen golvbrunn.
När det ska tömmas något där (panna eller vvb) .. så har ingen låtit det rinna ut på golvet.. de använder slangar och sen dunkar / ut genom fönster.. har aldrig varit några problem (de vet ju om hur det ser ut. de har ju kollat när det rekade på jobbet..)
I vår andra källare har vi flera golvbrunnar.. men där vvb / ackumulatortanken står.. är det istället hål i golvet.. och den golvbrunnen står högre än dom... så ja där får de också tömma på alternativt vis (låter man vattnet rinna ner.. så har de gips och träväggar i vägen.. innan det når nån annan golvbrunn).
Men vi har haft flera VVS företag på besök och det har aldrig varit några problem
(OM nu inte företaget varit på plats innan för att reka på jobbet.. så nämner jag ju förutsättningarna när jag pratar med dem. Kommunikation är a-&-o)
Ja kuggfrågan är ju om det är ett korrekt våtrum ,som många tvättstugor där det finns golvbrunnar och om det faktiskt blev fuktskador eller inte..
Som branchregler och sunt förnuft säger att det under varmvattenberedare ska finnas fungerande avrinning så en läckande varmvattenberadare som plötsligt läcker rinner ut i avlopp utan att ge skador..
Sen kommer ju nästa del in ,hur betedde sig ts ? Av svaret att dömma så har väl tonläget troligt varit väldigt högt och gapigt.. kliver man in och vrålar "vad fan gör ni ,är ni dumma i huvet?" Så svara många med samma nivå och håll käften ligger i linje med frågan..exakt vad som sagts vet ju bara dom inblandade men ofta är det lätt att komma ihåg vad motparten sa och man förringar gärna sina egna delar av konflikten..
Vem som i sluränden har "rätt" beror ju på flera faktorer..
Och det är rätt ofta kunder överreagerar när det gäller jobb dom själva inte kan och förstår.. men det finns även klåpare till hantverkare med dåligt omdömme..
En del hus varmvatten system är byggda utan vettig avtappning och håltagning blir snabbaste vettiga lösning om fungerande avrinning kan lösas..säkert utan risk för vattenskada..
Det finns såklart andra lösningar men ofta är det ju hård tidspress på liknande jobb och ingen kund vill betala för några timmar extra för att få ur det ofta brännheta vattnet på ett för rörmokaren säkert sätt..
Det är slltid lätt att kritsera och gnälla men blev det nå vattenskador?
Som branchregler och sunt förnuft säger att det under varmvattenberedare ska finnas fungerande avrinning så en läckande varmvattenberadare som plötsligt läcker rinner ut i avlopp utan att ge skador..
Sen kommer ju nästa del in ,hur betedde sig ts ? Av svaret att dömma så har väl tonläget troligt varit väldigt högt och gapigt.. kliver man in och vrålar "vad fan gör ni ,är ni dumma i huvet?" Så svara många med samma nivå och håll käften ligger i linje med frågan..exakt vad som sagts vet ju bara dom inblandade men ofta är det lätt att komma ihåg vad motparten sa och man förringar gärna sina egna delar av konflikten..
Och det är rätt ofta kunder överreagerar när det gäller jobb dom själva inte kan och förstår.. men det finns även klåpare till hantverkare med dåligt omdömme..
En del hus varmvatten system är byggda utan vettig avtappning och håltagning blir snabbaste vettiga lösning om fungerande avrinning kan lösas..säkert utan risk för vattenskada..
Det finns såklart andra lösningar men ofta är det ju hård tidspress på liknande jobb och ingen kund vill betala för några timmar extra för att få ur det ofta brännheta vattnet på ett för rörmokaren säkert sätt..
Att på nått sätt leda vattnet till golvbrunnen kan ju va klokt men den satt väl i våtrum. Är saker så gamla att du tror de läcker borde du börja där med att byta matta. Det är ju en risk med så gammalt å att hoppas försäkringsbolaget ska rwnovera åt en me så gammalt ytskick kan va vågat. Lär er hur det är att äga ett hus, det ska renoveras å hållas upp top date. Är på så många jobb som elektriker där man ser folk borde bo i en hyresrätt tyvärr. De är ett måste när man äger nått å "ha koll" De är min åsikt. Sen kan ju språkbruket va bättre från rörkrökan. Många tycker du ska prata me chefen, de är väl ändå så att de flesta är sin egen, 1-2 personers firmor så svårt "ta de me chefen" tyvärr.. Nä se till å renovera de där den tekniska funktionen riakerar va borta..saker som är över 30 år alltså. 👍🏾🎅A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Boom! Spot on! 😁L lbgu skrev:Vad har det för betydelse hur TS uppträtt mot klåparen? Klåparen förtjänade en rejäl utskällning efter sitt 'misstag'. Hade klåparen haft minsta lilla vett hade han ödmjukt bett om ursäkt, men problemet verkar ju vara att klåparen inte fattar att han är en klåpare.
Fattar inte hur man kan försvara sådan idioti, antar att du är hantverkare då de tyvärr verkar ha en rätt missriktad kåranda. Själv skulle jag skämmas över kolleger som betedde sig som idioter. Men här dyker det alltid upp andra hantverkare som försvarar allt från Ahlsellpriser till sådant här beteende.
P polaris78 skrev:Ja kuggfrågan är ju om det är ett korrekt våtrum ,som många tvättstugor där det finns golvbrunnar och om det faktiskt blev fuktskador eller inte..
Eller. Vad sägs om att kommunicera med kunden innan? ”Nu kommer det bli så här” ”därför att”🤷♂️Alfredo skrev:
Håller helt med dig där att du bör hålla dig långt borta från handverkare för trossiga människor är bara jobbiga. Hade jag inte vetat att du var en sk akademiker så skulle jag nästan tro att det var du som var hantverkaren hos TS. 😆😆K Karl Heinz skrev:Vad är misstaget? Vattnet behöver tömmas ut. Ofta hamnar det på golvet. Privatkunder kan bli oroliga för allt möjligt. Jag är inte hantverkare, är akademiker. Håller mig helst långt ifrån de flesta hantverkare då jag presterar bättre själv inom deras expertiser. Men jag vet också hur många tossiga människor det finns, och hur felaktig uppfattning man jätteofta får av någon som presenterar sin egen putsade version av en händelse på ett forum.
Dummaste jag hört. Varför ska man renovera en gammal tvättstuga för en massa pengar som antagligen fungerar utmärkt som det är? Min egen tvättstuga uppfyller garanterat inga moderna regler för våtrum. Men den är ändå betydligt bättre rustad än köket om man ser vad som skulle hända om det blir något läckage från t.ex. tvättmaskinen. Men du tycker alltså att jag ska prioritera att renovera tvättstugan av någon konstig anledning. Problemet idag är snarare att folk renoverar för mycket, så länge saker funkar helt ok finns normalt ingen vettig anledning att göra något.M musherhenke skrev:
Men uppenbarligen upplever ju ts att hens våtrumsmatta inte tål att få vatten på sig, då kan man ju byta den. Det betyder inte att man måste byta allt annat i rummet.L lbgu skrev:Dummaste jag hört. Varför ska man renovera en gammal tvättstuga för en massa pengar som antagligen fungerar utmärkt som det är? Min egen tvättstuga uppfyller garanterat inga moderna regler för våtrum. Men den är ändå betydligt bättre rustad än köket om man ser vad som skulle hända om det blir något läckage från t.ex. tvättmaskinen. Men du tycker alltså att jag ska prioritera att renovera tvättstugan av någon konstig anledning. Problemet idag är snarare att folk renoverar för mycket, så länge saker funkar helt ok finns normalt ingen vettig anledning att göra något.
”Akademiker” där har vi det, diskussionen kommer aldrig att ta slut.K Karl Heinz skrev:Vad är misstaget? Vattnet behöver tömmas ut. Ofta hamnar det på golvet. Privatkunder kan bli oroliga för allt möjligt. Jag är inte hantverkare, är akademiker. Håller mig helst långt ifrån de flesta hantverkare då jag presterar bättre själv inom deras expertiser. Men jag vet också hur många tossiga människor det finns, och hur felaktig uppfattning man jätteofta får av någon som presenterar sin egen putsade version av en händelse på ett forum.
Tror det är du som var där faktiskt 😂K Karl Heinz skrev: