86 400 läst ·
170 svar
86k läst
170 svar
Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare
Inför en renovering av Kombi tvättstuga/ bergvärme utrymme skulle IVT C6 HT tillfälligt flyttas. Här börjar tokerierna. VVS: arna baxade iväg enheten utan att tömma beredaren. De visste inte ( jo tjena ) att en bottenventil fanns på undersidan för tömning av beredare. Detta general fel blev orsaken till alla fel som uppkom. I slutänden blev ramen krökt. Alla fötterna fick bytas. Frontpanelen fick bytas. Krökt utgående rör från VVB gick ej att åtgärda. Innanmätet på pumpen var täckt med damm från bilning. En oberoende initierad i ärendet tog in för bedömning, det fick jag betala själv. Att för VVS: arnas del, använda sig av en transportkärra och vrida på bottenventilen hade besparat mig gråa hår, men icke.
Redigerat:
Nej det är inte ok!A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Det kan ju ske av misstag, men det är en sak.. och med tanke på vad vvs sa.. så var det inget direkt misstag .
Bättre kommunikation och planering er imellan hade löst problemet.. från början. Då ni båda vet hur huset funkar och vad som ska göras vvs-mässigt.
Jag kan tjafsa o dividera med alla mina hantverkare om det behövs .. och de får gnälla o tjafsa på mig och mina idéer oxå.. - MEN ett sånt där beteende som du beskriver att din montör hade .. hade jag ALDRIG accepterat av ett företag … och hade de inte förstått det/varför.. hade jag hjälpt alla andra potentiella kunder att förstå att de inte borde ha med företaget ifråga att göra.
Vissa ska inte ha företag eller arbeta med andra människor (de kan fortfarande vara duktiga på sitt område)
Vad är det mer du inte har från tiden när huset är byggt ??S styren skrev:"Byte av värmeanläggning". Dom gör så för att få glid på golvet, alltså när dom flyttar tex. frånluftsvärmepumpar och annat. Är inte mattan tät, så skall du byta så klart.
Vad är det eg. dom bytt? Du har inte angett fabrikat/modell, varken på värmeanläggning eller varmvattenberedaren.
Vem har träsocklar på underskåp ( i våtutrymme) nu för tiden?
Adekvat att bli tillsagd att hålla käften i sitt eget hem? Aldrig i helvetet!K Karl Heinz skrev:
Mycket dålig liknelse. Det är väl hur självklart som helst att man inte tömmer ut 300 liter på kundens golv utan att förvarna.K Karl Heinz skrev:Det var du som sa det, men ja det är imponerande korkat att tycka att ett otätt tätskikt är någon annans problem än ditt eget. Men du tycker väl säkert att om sotaren trillar igenom taket för att du har lösa pannor och murken råspont så borde sotaren inte ha beträtt taket utan förtjänar istället en utskällning för att han föll genom taket, och han får inte bli arg eller otrevlig heller, för det är ju ditt hus, och där bestämmer minsann du!!
Kanske var det du som var den uber-spåniga VVSaren?
Redigerat av moderator:
Ett utmärkt exempel på varför rörinstallatörer ibland medvetet tömmer ett skikt vatten på golvet. (om det finns tätskikt)Gnist skrev:
Inför en renovering av Kombi tvättstuga/ bergvärme utrymme skulle IVT C6 HT tillfälligt flyttas. Här börjar tokerierna. VVS: arna baxade iväg enheten utan att tömma beredaren. De visste inte ( jo tjena ) att en bottenventil fanns på undersidan för tömning av beredare. Detta general fel blev orsaken till alla fel som uppkom. I slutänden blev ramen krökt. Alla fötterna fick bytas. Frontpanelen fick bytas. Krökt utgående rör från VVB gick ej att åtgärda. Innanmätet på pumpen var täckt med damm från bilning. En oberoende initierad i ärendet tog in för bedömning, det fick jag betala själv. Att för VVS: arnas del, använda sig av en transportkärra och vrida på bottenventilen hade besparat mig gråa hår, men icke.
TS i denna tråd kan tacka sina rörisar för att huset inte fick några skador. Hade alla rörmontörer följt amatör- rådgivning så hade många installationer misslyckats.
Grundregeln är att ta ledigt och alltid vara med när hantverkare är i huset. Man får inte vara borta 5 minuter, då händer sakerna. Med den regeln fångar man upp kanskle 2/3 av problemen men 1/3 blir fel ändå för att man ju inte är certifierad byggingenjör och inte kan veta allt.A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Om man då anser sig själv vara så duktig varför gör man då inte jobbet själv ? För övrigt fullt normalt att tömma en varmvattenbredare direkt på golvet om det är våtsikt och det finns golvbrunn inget konstigt alls med det så länge man släpper vattnet kontrollerat så att det hinner rinna undan.B Bitterhetsakademin skrev:De tror sig oftast veta bäst, hade hit en från Bravida som skulle tömma systemet och jag bad honom tappa av via värmepumpen eftersom bottenventilen i kombipannan var dålig men nejdå.
Han tog tolvtums skiftnyckeln och tog i för kung och fosterland. Givetvis fick han den inte tät och efter mycket om och men pluggade han röret med ett lock och sade håller det inte tätt får vi byta men då blir det en separat faktura på det. En halvtimme senare droppade det och det visade sig att han mer eller mindre dragit dit det med handkraft och utan gängtape. Gjorde själv om det så det blev tätt.
Den rörmokaren hade jag slängt ut direkt, vilket stolpskott.A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
Det var ett försäkringsärende samt betydligt mer än att tömma systemet då det ursprungliga öppna expansionskärlet skulle byggas om till ett slutet dito vilket krävde omdragning av en del rör och utbyte av ytterligare detaljer.Robin Israelsson skrev:
Om en VVSare har ett uns av kompetens kan han givetvis tömma en beredare utan att hälla ut allt vatten på golvet. Missade du även att TS hade möblemang som inte var lämpligt att stå i vatten? Helt galet att folk som du och en del andra försvarar idiotin.S styren skrev: