79 537 läst ·
142 svar
80k läst
142 svar
Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare
Vad är misstaget? Vattnet behöver tömmas ut. Ofta hamnar det på golvet. Privatkunder kan bli oroliga för allt möjligt. Jag är inte hantverkare, är akademiker. Håller mig helst långt ifrån de flesta hantverkare då jag presterar bättre själv inom deras expertiser. Men jag vet också hur många tossiga människor det finns, och hur felaktig uppfattning man jätteofta får av någon som presenterar sin egen putsade version av en händelse på ett forum.L lbgu skrev:Vad har det för betydelse hur TS uppträtt mot klåparen? Klåparen förtjänade en rejäl utskällning efter sitt 'misstag'. Hade klåparen haft minsta lilla vett hade han ödmjukt bett om ursäkt, men problemet verkar ju vara att klåparen inte fattar att han är en klåpare.
Fattar inte hur man kan försvara sådan idioti, antar att du är hantverkare då de tyvärr verkar ha en rätt missriktad kåranda. Själv skulle jag skämmas över kolleger som betedde sig som idioter. Men här dyker det alltid upp andra hantverkare som försvarar allt från Ahlsellpriser till sådant här beteende.
Man ser givetvis till att det kommer ut under kontrollerade former. Här var det uppenbarligen ett lite äldre våtutrymme med möblemang som inte verkar vara lämplig att stå i vatten. Att då bara hälla ut några cm vatten på golvet är i det läget rätt korkat ifall man inte fått ok från husägaren att göra det.K Karl Heinz skrev:
Det var du som sa det, men ja det är imponerande korkat att tycka att ett otätt tätskikt är någon annans problem än ditt eget. Men du tycker väl säkert att om sotaren trillar igenom taket för att du har lösa pannor och murken råspont så borde sotaren inte ha beträtt taket utan förtjänar istället en utskällning för att han föll genom taket, och han får inte bli arg eller otrevlig heller, för det är ju ditt hus, och där bestämmer minsann du!!Alfredo skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Sluta mata honom! Tror att så gott som alla normalbegåvade fattar att man inte bara släpper ut 300L vatten på golvet utan kunds ok. Detta oavsett skicket på golvet, tätskiktet etc.
Blir ett litet sidospår nu. Men om du ändå byter värmeanläggning så har du ett bra tillfälle att även byta den där gamla plastmattan.A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
Håller verkligen med. Jag hade hantverkare som borrade rakt genom golvet men tyckte inte with de behövde göra något åt för de var underentreprenörer. Sen tömde de grovdammsugaren på gräsmattan.A Alexn72 skrev:
Verkar vara stabila rörrisar 👍🏼A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 54 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 54 inlägg
Dålig liknelse, de flesta förutsätter nog att en sotare behöver klättra upp på taket för att utföra sitt jobb. Till och med som lekman så är det lätt att förstå då sotaren kräver att stegen ska stå framme när de kommer.K Karl Heinz skrev:Det var du som sa det, men ja det är imponerande korkat att tycka att ett otätt tätskikt är någon annans problem än ditt eget. Men du tycker väl säkert att om sotaren trillar igenom taket för att du har lösa pannor och murken råspont så borde sotaren inte ha beträtt taket utan förtjänar istället en utskällning för att han föll genom taket, och han får inte bli arg eller otrevlig heller, för det är ju ditt hus, och där bestämmer minsann du!!
Som lekman så är ju min första tanke att tömning av 300 liter borde ske på ett kontrollerat sätt direkt ner i en brunn. Om VVS klåparna hade varit lika tydliga i sitt agerande som sotaren så hade man ju kunnat förbereda utrymmet eller avrått dem från att göra på det sättet.
De hantverkare som jag har haft och göra med har alltid förklarat riskerna med ett moment och gett mig valmöjligheten att säga ok eller be dem försöka hitta en annan lösning som är mer riskfri.
Vi gör alltid en riskanalys innan arbetestartA Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
Kund måste då påvisa att avlopp och fuktspärrar är intakta ålder, det görs efter kund visat var nödutgångar är och tvättmöjligheter för personal😀
Behåller man ett så gammalt golv så har man försatt sig i faran själv. Tycker inte rörläggare ska vara den som bedömer om ditt hem inte blivit underhållet.. Är det ett våtrum så ska golvet klara detta. Och har du inte bytt det på 40 år så är det väl ditt ansvar eller? Beteendet från dennes sida är givetvis också förkastligt. Hade jag varit rörläggare så hade jag förmodligen inte utfört jobbet samma sekund som du angav att du inte litar på din våtrumsmatta. Hade det gått att koppla en slang så hade jag gjort det men det framkommer inte om det var möjligt i detta fall.A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
Rensar du inte brunnen heller så det blev översvämmat?
Så olika det är mellan proffs och amatörer.A Amhskåne skrev:Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?
Jag bytte bergvärmepump nu i skifter Okt-Nov och den gamla behövde tömmas och rivas för att få ut den ur den lilla källare jag har (ca 12 m2). Mitt avlopp i källardelen ligger ca 44cm ÖVER golvnivå.
Inga problem för VVS montoren.. Han tog fram en pump och bemödade sig att dra en slang från pumpen och ut i det fria till en gammal stenkista jag har. INTE EN DROPPE på golver. När den gamla värmepumpen var väck och utburen så var kylmedium tömt, det var städat och snyggt monterat och kruttorrt på golvet.
Proffigt snabbt och med en nöjd kund som gärna rekommenderar denna firma till vänner och bekanta. Får nog inte skriva Namnet här men det är en firma med mångårig verksamhet i Örebrotrakten och som säljer IVT's bergvärmepumpar bland annat.
Som direkt svar på din fråga NEJ det är INTE OK att göra på det sättet..heller inte att vara oförskämd mot kunderna..Ta ett snack med hans/deras överordnade och påtala ditt missnöje..