37 091 läst ·
206 svar
37k läst
206 svar
Hur är arbetsinsatsen rimlig
Så fungerar det absolut inte idag. Jag har hyrt in rätt så många hantverkare och det finns absolut ingen standard på det. Dessutom i detta fallet så måste han först kolla total resttid / sträcka. Sedan får han, enligt dig, kolla hur långt avståndet är från startpunkten till respektive kund för att göra en matematisk formel över hur många procent respektive kund skall betala. Känns komplicerat…S SueCia skrev:
De har valt att vara två man på plats, vilket man absolut kan ifrågasätta behovet av...G Greger_08 skrev:Jag dränerade uppfarten i sommras och kopplingen från uppfarten till röret för dagvatten tog en eftermiddag
Gräva 4 m med maskin
Koppla rör
Fylla på
Djup dock "bara" 1.5 m.
80h låter helt sjukt även om det var ett större jobb.
Be dom speca tider för varje dag och person samt vad dom gjorde .
Dag 1
1 man grävde i 8h
Dag 2
1 man grävde i 8h
Dag 3
1 man grävde i 8h
Dag 4
1 man kopplade i 8h
Dag 5
1 man fyllde igen i 8h
Bara det låter ju helt sjukt och då är man uppe i 40h bara
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Nej det sa jag aldrig. Hantverkaren skriver sin tid på respektive objekt den dagen och sen är det klart. Ingen matematik behöver göras över huvud taget utan hantverkaren får hålla koll på vad varje projekt tog i tid helt enkelt.P PHPersson skrev:Så fungerar det absolut inte idag. Jag har hyrt in rätt så många hantverkare och det finns absolut ingen standard på det. Dessutom i detta fallet så måste han först kolla total resttid / sträcka. Sedan får han, enligt dig, kolla hur långt avståndet är från startpunkten till respektive kund för att göra en matematisk formel över hur många procent respektive kund skall betala. Känns komplicerat…
Det är ganska sällan man har de förutsättningar du försöker fantisera ihop. Har jobbat i 15 år och aldrig haft mer än 2 jobb på rad där jag inte behövt till firman innan det tredje jobbet.
Du är ute o de extremaste av de extrema ytterligheterna och där vill du ha en matematisk formel. Allt för att slippa betala hantverkarens restid.
Som tur är fungerar det precis som jag beskrivit i verkligheten, man debiterar tiden som gått åt till kund inkl. Resor, det är inte det minsta kontroversiellt.
I de fall man åker långt och kan ta två kunder på raken så kan man vara schysst o låta den ena betala framresa, den andra betala hemresa. Win win för kunderna, gör ingen skillnad för hantverkaren, men du kommer ha invändningar ändå
Nu var det ju du som tog upp exemplet med 4 kunder, har du glömt det? Varför gjorde du det om det är så extremt för att sen bolla över det till att det är jag?S SueCia skrev:Nej det sa jag aldrig. Hantverkaren skriver sin tid på respektive objekt den dagen och sen är det klart. Ingen matematik behöver göras över huvud taget utan hantverkaren får hålla koll på vad varje projekt tog i tid helt enkelt.
Det är ganska sällan man har de förutsättningar du försöker fantisera ihop. Har jobbat i 15 år och aldrig haft mer än 2 jobb på rad där jag inte behövt till firman innan det tredje jobbet.
Du är ute o de extremaste av de extrema ytterligheterna och där vill du ha en matematisk formel. Allt för att slippa betala hantverkarens restid.
Som tur är fungerar det precis som jag beskrivit i verkligheten, man debiterar tiden som gått åt till kund inkl. Resor, det är inte det minsta kontroversiellt.
I de fall man åker långt och kan ta två kunder på raken så kan man vara schysst o låta den ena betala framresa, den andra betala hemresa. Win win för kunderna, gör ingen skillnad för hantverkaren, men du kommer ha invändningar ändå![]()
Var det inte du som skrev ”Då får man väl helt enkelt justera körtiderna så att det blir rättvist. Den som bor längst bort från hantverkaren ska självklart betala mest för resa.”. Isf måste någon annan använda ditt konto?
Men nej har ingen invändning i övrigt… men återigen måste det kommuniceras med kunden och många hantverkare förstår inte att det är deras ansvar.
Inte jobba gratis, men låta restiden ligga som ett snitt på timmdebiteringen. Inte konstigare än att du betalar vad som står på prislappen i en affär, oberoende av om du tagit 3 eller 20 minuter av expeditens tid. Kan jämföras med restiderna.S SueCia skrev:Du menar att du verkligen tror att domstol skulle göra bedömningen att hantverkare ska jobba gratis, och förlora mer pengar ju längre bort kunden bor?
eftersom hela branschen fungerar så att kunden betalar för arbetstiden som går åt till kunden så skulle det vara oerhört disruptivt med en dom som helt plötsligt innebär att hantverkare ska jobba gratis.
Ojdå... det blir jobbigt för den hantverkare som tar jobb av dig, märker jag.A ajn82 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Jag tog upp ett exempel med fyra kunder på en dag. Det var inte jag som målade upp extremscenariot att man skulle åka mellan kund till kund till kund till kund, för så set det extremt sällan ut.P PHPersson skrev:Nu var det ju du som tog upp exemplet med 4 kunder, har du glömt det? Varför gjorde du det om det är så extremt för att sen bolla över det till att det är jag?
Var det inte du som skrev ”Då får man väl helt enkelt justera körtiderna så att det blir rättvist. Den som bor längst bort från hantverkaren ska självklart betala mest för resa.”. Isf måste någon annan använda ditt konto?
Men nej har ingen invändning i övrigt… men återigen måste det kommuniceras med kunden och många hantverkare förstår inte att det är deras ansvar.
I verkligheten skriver hantverkaren ner tiden han bedömer på varje kund och sen är det fakturaunderlaget. Chefen/ekonom gör sällan några justeringar där utan man litar såklart på att sin personal skriver tiden korrekt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Håller inte med. Det är sällan det är så enkelt som just vid reskostnader för hantverkare att hitta vem som ska betala.S Simsgrodan skrev:
Menar du att om en kund ligger 2,5h från firman enkel resa, så ska debiterad tid ändå starta när man ankommer och sluta när man åker?
Så du tycker inte men ska berätta vad det kostar?? Vill man inte berätta vad det kostar och bara berättar timpriset får man utgå från att resten är noll såklart... Men vis av erfarenhet så frågar jag, eftersom de "bortglömda" delarna lätt kan bli lika mycket som timdebiteringenA AG A skrev:
Här är ett exempel för 3 av totalt 6 dagarna. Jag har alltså fått en spec då jag frågade efter den så det är inte det som är problemet. Inte heller att man inte tillbringat tiden. Utan snarast att det tagit lång tid.S sepani skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Om hantverkaren säger att han tar 650kr timmen så har han ju varit glasklar med det.A ajn82 skrev:
Det är inte hantverkarens fel att kunden trodde hantverkaren jobbade gratis åt honom ända fram tills han klev innan för dörren.
Annars kan vi ju dra det ännu mer in i absurdum. Hantverkaren säger att han tar 650kr timmen, men kunden menar att han ska slippa betala för större delen av en felsökning eftersom hantverkaren inte utförde reparerande arbete hela tiden har var där. Utan kanske läste en servicemanual, kretsschema eller utförde mätningar. Kunden vill ju bara betala för tiden då det faktiskt reparerades, eller hur?
Jag tolkar det som ett bemanningsföretag där de anställda är konsulter. Där har man ibland (oftast?) så att arbetsplatsen är hos klienten och då får man ingen ersättning för restid. Precis som hantverkare som har arbetsplatsen på ett bygge inte får betalt för restiden dit.A AG A skrev:Jag antar väl ändå att du normalt sett hade lön när du arbetade på ditt kontor? Var det verkligen så, att om du åkte till kontoret och arbetade 2 timmar. Därfter så åkte du 2 mil till kund, på ca 30minuter. Jobbade där i ett par timmar. Sedan tillbaka till kontoret, och gjorde sista timmarna för dagen. Så kom ett tråkigt lönebesked i slutet på månaden för att du inte jobbat dina 40 timmar?
Ärligt talat inte konstigare än att jag inte får betalt för att åka till jobbet och får göra det på min egen tid.
Det har inte så mycket med hur en hantverkare som har arbetsplatsen förlagd på adressen där företaget ligger eller hemma och sen åker ut på jobb debiteras ut till kund.
En bra hantverkare säger "jag utgår från X, det blir 30 minuters restid varje riktning, vi debiterar Y kr/h för resor", utöver det får du betala Z kr i milersättning, plus servicebil avgift på W kr per dagS SueCia skrev:Om hantverkaren säger att han tar 650kr timmen så har han ju varit glasklar med det.
Det är inte hantverkarens fel att kunden trodde hantverkaren jobbade gratis åt honom ända fram tills han klev innan för dörren.
Annars kan vi ju dra det ännu mer in i absurdum. Hantverkaren säger att han tar 650kr timmen, men kunden menar att han ska slippa betala för större delen av en felsökning eftersom hantverkaren inte utförde reparerande arbete hela tiden har var där. Utan kanske läste en servicemanual, kretsschema eller utförde mätningar. Kunden vill ju bara betala för tiden då det faktiskt reparerades, eller hur?
Så du menar att alla fyra kunderna bor i samma hus? Eller hur skulle man annars kunna vara hos fyra kunder utan att åka till dem?S SueCia skrev:Jag tog upp ett exempel med fyra kunder på en dag. Det var inte jag som målade upp extremscenariot att man skulle åka mellan kund till kund till kund till kund, för så set det extremt sällan ut.
I verkligheten skriver hantverkaren ner tiden han bedömer på varje kund och sen är det fakturaunderlaget. Chefen/ekonom gör sällan några justeringar där utan man litar såklart på att sin personal skriver tiden korrekt.
Men jag tycker vi släpper detta, långt ifrån ämnet…
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg