37 091 läst ·
206 svar
37k läst
206 svar
Hur är arbetsinsatsen rimlig
Svårt det här om man inte specar hur restid ska debiteras. Om elektrikern har rest totalt 6 timmar och jobbat 2 timmar, ska då kunden betala? Vet någon i tråden vad som är branchpraxis? När det gäller avtal mellan näringidkare och konsument ska avtalat tolkas till konsumentens förde. Om det är branchpraxis att restiden är inbakad i timkostnaden på plats borde det väl gälla om avtalet inte säger något annat? Jag har sett offerter där kostnad för att köpa material kommer till (plus typ 10% pålägg på priset), men resan till och från arbetsplatsen kommenteras inte.S SueCia skrev:Varför uttrycker du dig på ett sätt som antyder att du på något sätt skulle ha rätt, när du uppenbart har fel? :O
Eller menar du på fullaste allvar att en elfirma som har en anställd som på en dag, åkt till 4 olika kunder, med cirka 1timme restid tur och retur till varje, endast ska kunna debitera 4 timmar, så 4 timmar ska företaget förlora?
Du måste ju inse hur orimligt det är.
Yep. Ställtid pga byte av arbetsplats är en kostnad för företaget (som justeras internt eller med högre timarvoden mot kund), resa till och från arbetet är en kostnad för en privatperson (hantverkaren i detta fall). Allt annat är smutsigt mot kunden.S SueCia skrev:Varför uttrycker du dig på ett sätt som antyder att du på något sätt skulle ha rätt, när du uppenbart har fel? :O
Eller menar du på fullaste allvar att en elfirma som har en anställd som på en dag, åkt till 4 olika kunder, med cirka 1timme restid tur och retur till varje, endast ska kunna debitera 4 timmar, så 4 timmar ska företaget förlora?
Du måste ju inse hur orimligt det är.
Men vad gnäller du för då? Jag hade förstått om du fått åka längre. Sen är det, som sagt helt upp till företaget om de vill debitera kunden, för sträckan mellan ditt företag och dem.A ajn82 skrev:Det finns ett ganska stort belopp du måste komma upp i för att få göra avdrag, och poängen är ju att det inte blir någon ytterligare resa eftersom man åker till kunden istället för kontoret (upp till 20 km extra i värsta fall). Så ingen extra kostnad uppstår, och därför inget man debiterar kunden heller.
Jag gnäller väl inte, bara ger ett perspektiv från en annan bransch, för att visa att det inte är så svart/vitt som vissa försöker utmåla det till i den här trådenA AG A skrev:
För det första skrev jag att det per automatik inte är så. Många gånger är hantverkare väldigt dåliga på att förmedla hur de debiterar. Dessutom är många av dem dåliga på svensk juridik och även konsumenternas rättigheter (och skyldigheter). Jag upplever att många gånger går man på ”så har vi alltid gjort” utan att det finns någon lagstiftning bakom. I min värld skulle både kunden och hantverkaren vara mer noga med vad de köper och säljer MEN om inget har avtalats tror jag hantverkaren har svårt i en rättegång att få betalt för restiden. Av den enkla anledningen att skyddet för konsumenten är väldigt starkt. Det förväntas helt enkelt att hantverkaren berättar innan mer än timpriset. Så nja så uppenbart fel har jag nog inte ändå…S SueCia skrev:Varför uttrycker du dig på ett sätt som antyder att du på något sätt skulle ha rätt, när du uppenbart har fel? :O
Eller menar du på fullaste allvar att en elfirma som har en anställd som på en dag, åkt till 4 olika kunder, med cirka 1timme restid tur och retur till varje, endast ska kunna debitera 4 timmar, så 4 timmar ska företaget förlora?
Du måste ju inse hur orimligt det är.
Jag har en fundering till: Lek med tanken att du är den elektrikern. Du har 1timma till första kunden, sedan har du 5 minuter till den andra. 25minuter till den tredje och 55minuter till den fjärde. För att sen köra 10minuter hem. Hur skulle du fakturerat för detta mot de fyra kunderna?S SueCia skrev:Varför uttrycker du dig på ett sätt som antyder att du på något sätt skulle ha rätt, när du uppenbart har fel? :O
Eller menar du på fullaste allvar att en elfirma som har en anställd som på en dag, åkt till 4 olika kunder, med cirka 1timme restid tur och retur till varje, endast ska kunna debitera 4 timmar, så 4 timmar ska företaget förlora?
Du måste ju inse hur orimligt det är.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 299 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 299 inlägg
Du menar att du verkligen tror att domstol skulle göra bedömningen att hantverkare ska jobba gratis, och förlora mer pengar ju längre bort kunden bor?P PHPersson skrev:För det första skrev jag att det per automatik inte är så. Många gånger är hantverkare väldigt dåliga på att förmedla hur de debiterar. Dessutom är många av dem dåliga på svensk juridik och även konsumenternas rättigheter (och skyldigheter). Jag upplever att många gånger går man på ”så har vi alltid gjort” utan att det finns någon lagstiftning bakom. I min värld skulle både kunden och hantverkaren vara mer noga med vad de köper och säljer MEN om inget har avtalats tror jag hantverkaren har svårt i en rättegång att få betalt för restiden. Av den enkla anledningen att skyddet för konsumenten är väldigt starkt. Det förväntas helt enkelt att hantverkaren berättar innan mer än timpriset. Så nja så uppenbart fel har jag nog inte ändå…
eftersom hela branschen fungerar så att kunden betalar för arbetstiden som går åt till kunden så skulle det vara oerhört disruptivt med en dom som helt plötsligt innebär att hantverkare ska jobba gratis.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 299 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 299 inlägg
menar du att man som elektriker åker direkt mellan kunderna? Då får man väl helt enkelt justera körtiderna så att det blir rättvist. Den som bor längst bort från hantverkaren ska självklart betala mest för resa.P PHPersson skrev:
Ja om inte hantverkaren innan meddelat att restid debiteras. Men du har de vanliga hantverkarorden. ”Förlora mer pengar ju längre bort kunden bor”. Varför inte ”tjäna mindre pengar ju längre bort kunden bor”? Det innebär inte att en hantverkare jobbar gratis bara att man innan arbetet måste berätta vad allt kostar och missar man det ja då kommer man att man tjäna lite mindre.S SueCia skrev:Du menar att du verkligen tror att domstol skulle göra bedömningen att hantverkare ska jobba gratis, och förlora mer pengar ju längre bort kunden bor?
eftersom hela branschen fungerar så att kunden betalar för arbetstiden som går åt till kunden så skulle det vara oerhört disruptivt med en dom som helt plötsligt innebär att hantverkare ska jobba gratis.
Fattar du vad mycket administration det blir, skall det också läggas på kunderna? Eller vore det enklare att höja timpriset något och strunta i resorna?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 299 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 299 inlägg
Det fungerar ju för fan så idag :O. Exakt så fungerar det på firmorna jag jobbat på. Administrationen är noll eftersom hantverkaren skriver det i sin dagbok så äre klart senP PHPersson skrev:
Är det något mer självklart, du anser måste förmedlas i förväg? Kanske att hantverkaren även vill ha betalt för arbetade timmar...P PHPersson skrev:Ja om inte hantverkaren innan meddelat att restid debiteras. Men du har de vanliga hantverkarorden. ”Förlora mer pengar ju längre bort kunden bor”. Varför inte ”tjäna mindre pengar ju längre bort kunden bor”? Det innebär inte att en hantverkare jobbar gratis bara att man innan arbetet måste berätta vad allt kostar och missar man det ja då kommer man att man tjäna lite mindre.
Om vi pratar löpande arbete per timme:A AG A skrev:
Timpris, kostnader för servicebil, materialpåslag, kostnad för restid, var de utgår från vid beräkning av restid, hur många timmar per dag de kommer vara på plats, ev andra avgifter som tillkommer