Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är två olika saker.

1) brott mot GDPR, de får vända sig till Integritetsskyddsmyndigheten om de vill klaga.

2) hur länge har de varit där? Detta kan inspelningen besvara.

Det är för det första inte en rättegång detta, man kan inte "blockera" bevis för att de bryter mot nån lag. Och hade det varit det hade det ändå varit ok för det är fri bevisföring i Sverige.
Min huvudpunkt är trots allt inte hur länge de varit där (de har spenderat många timmar där), utan hur länge de BORDE ha varit där...jag kan konstatera att det tar olika lång tid för olika människor att göra samma saker.....om man har en firma med ett antal anställda vill man ju gärna kunna sätta ut alla på jobb så att man har full debitering och för kunden kan det innebära mer eller mindre goda omständigheter

Janu78 skrev:
Inom hantverksyrken så tar man betalt bygg, el, VVS, entreprenad mm. Konsulter kostar en del mer i timmen än en byggare.
Återigen, jag har inte påstått att det inte finns olika praxis i olika branscher, bara besvarat ett inlägg som försökte påskina att det är självklart att man alltid får betalt för/får betala för resor även om någon åker direkt från hemmet till dagens uppdragsplats utan att passera kontoret.

Och eftersom detta inte är självklart i alla branscher, är det inte självklart för alla köpare av hantverkstjänster, speciellt inte när någon är på plats en hel vecka. Att det finns en etablerings-/avetableringskostnad för att transportera ditt maskiner och materiel har jag svårt att tänka mig att någon finner orimligt.

A AG A skrev:
Det spelar liksom ingen roll om hantverkaren har kontoret hemma. På samma sätt spelar det ingen roll hur långt en banktjänsteman, eller sjuksköterska har till jobbet. Men ALLA som ska åka från sitt jobb, ut till kund tar betalt för det. Se exempelvis en vanlig industriarbetare, som blir tillsagd av chefen att åka och mäta något hos en kund.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sepani skrev:
Kommunen "kom på oss" med att släppa dräneringsvatten till spillvattnet. Vårt dagvatten var rätt kopplat, men inte dräneringsvattnet (som alltså var kopplat på spillvattnet). Måste åtgärdas, kontroll kommer följa....

Jag har haft hjälp av en firma som har grävt upp mellan dagvattenbrunn och dräneringsbrunn. Dagvatten var visserligen redan "rätt" kopplad och gick ut i kommunens dagvattensystem, men det var inte dräneringsbrunnen. Eftersom dagvatten gick ut i systemet på en mycket högre nivå än dräneringsbrunnen (sm låg ca 3 m ned) så blev lösningen att gjuta igen utloppet från dräneringsbrunn samt montera en pump i densamma som trycker över vattnet i dagvattenbrunnen då det stigit till viss nivå. För ändamålet monterades en slang mellan brunnarna. Pumpen kopplades in av elektriker med varningslampa som om den släcls betyder att pumpen ej har ström...

Så långt är allt gott och väl. Problemet bör vara löst och kommunen nöjd.

Min fundering är på räkningen från firman. För god ordnings skull ska jag säga att jag INTE tog in offerter, då jag använt firman tidigare och var nöjd och även att typen av jobb är svår att bedöma på fast räkning. Jag har alltså INTE avtalat om fast pris, utan det har varit löpande räkning. Grävinsats samt pumpmontering blev 80,5 timmar. Jag är helt medveten om att om jag inte har avtalat något så har firman ett visst "svängrum", så undanber mig kommentarer om detta...det som jag däremot tycker är intressant är er uppfattning om hur många grävtimmar som faktiskt är rimligt? Till saken hör att vi inte varit hemma under arbetet men har däremot ett mycket bra hemlarm med diverse kameror etc som ger en god indikation om faktiska närvaron. Nu kan man man väl inte åberopa det med hänsyn till GDPR etc, men jag skulle som sagt gärna ändå få er uppfattning i frågan. Kanske är 80 timmar faktiskt helt rimligt, jag vet inte (men tycker spontant att det låter mycket och får även stöd från mitt hemlarm).

[bild][bild]
Varför skulle du inte kunna göra ett överslag baserat på dina kameror? De filmar enbart din egen tomtmark antar jag, då är det inget problem juridiskt. Däremot tror jag inte du kan skicka med materialet hur som helst, men det ska inte behövas ändå. Jag har gjort såhär vid tre tillfällen och alla gånger kommit fram till cirka 50 procent överdebitering, som jag inte har behövt betala. En enda gång blev det tjafs och då betalade jag den tid jag uppmätt plus restid till och från vid varje tillfälle, sen hänvisade jag till att vill entreprenören ha mer får de stämma inför domstol. Är det bara under beloppet för småmål är det en tusenlapp eller två man riskerar förlora vid förlust.

S StefanCalmar skrev:
Varför skulle du inte kunna göra ett överslag baserat på dina kameror? De filmar enbart din egen tomtmark antar jag, då är det inget problem juridiskt. Däremot tror jag inte du kan skicka med materialet hur som helst, men det ska inte behövas ändå. Jag har gjort såhär vid tre tillfällen och alla gånger kommit fram till cirka 50 procent överdebitering, som jag inte har behövt betala. En enda gång blev det tjafs och då betalade jag den tid jag uppmätt plus restid till och från vid varje tillfälle, sen hänvisade jag till att vill entreprenören ha mer får de stämma inför domstol. Är det bara under beloppet för småmål är det en tusenlapp eller två man riskerar förlora vid förlust.
Mina kameror har inte explicit filmat själva platsen där arbetet utfördes. För ordnings skull kan jag säga att de ändå ger en god överblick av ankomst och avfärd. Dock är inte mitt huvudproblem att tid inte spenderats på plats (det kan huvudsakligen styrkas), utan att orimligt mycket tid i relation till åtgärden har spenderats på plats. Och här går då uppfattningarna isär. Min leverantör tycker som väntat inte att timmarna är orimliga...det har varit trångt att gräva, behövde grävas djupt etc, så lite mer än 50 000 i arbetskostnad är rimligt. För ordningens skull så är det som sagts innan en del andra moment i tillägg till själva grävningen.

Farstatjej90
S sepani skrev:
Min huvudpunkt är trots allt inte hur länge de varit där (de har spenderat många timmar där), utan hur länge de BORDE ha varit där...jag kan konstatera att det tar olika lång tid för olika människor att göra samma saker.....om man har en firma med ett antal anställda vill man ju gärna kunna sätta ut alla på jobb så att man har full debitering och för kunden kan det innebära mer eller mindre goda omständigheter
Ah, typ som "billig flyttgubbe sökes" och så får man svar från nån som bor på Björkens äldreboende. Kanske egentligen inte billigt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ah, typ som "billig flyttgubbe sökes" och så får man svar från nån som bor på Björkens äldreboende. Kanske egentligen inte billigt.
så är det absolut

Sen är väl en del av fakturan material/vvs/el vilket borde tas med i beräkningen. Sen kanske bortforsling av material och leverabs av maretial...

Konsumenttjänstlagen säger 36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Jag har fattat det att det inkluderar löpande räkning. Om de stått på tomten och funderat halva tiden är det inte vad du beställt. Så att få en opartisk bedömning av vad det borde kosta är nog en bra början. Sedan får man ta hänsyn till resor, inköp m.m. för att få helheten.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Kommunen "kom på oss" med att släppa dräneringsvatten till spillvattnet. Vårt dagvatten var rätt kopplat, men inte dräneringsvattnet (som alltså var kopplat på spillvattnet). Måste åtgärdas, kontroll kommer följa....

Jag har haft hjälp av en firma som har grävt upp mellan dagvattenbrunn och dräneringsbrunn. Dagvatten var visserligen redan "rätt" kopplad och gick ut i kommunens dagvattensystem, men det var inte dräneringsbrunnen. Eftersom dagvatten gick ut i systemet på en mycket högre nivå än dräneringsbrunnen (sm låg ca 3 m ned) så blev lösningen att gjuta igen utloppet från dräneringsbrunn samt montera en pump i densamma som trycker över vattnet i dagvattenbrunnen då det stigit till viss nivå. För ändamålet monterades en slang mellan brunnarna. Pumpen kopplades in av elektriker med varningslampa som om den släcls betyder att pumpen ej har ström...

Så långt är allt gott och väl. Problemet bör vara löst och kommunen nöjd.

Min fundering är på räkningen från firman. För god ordnings skull ska jag säga att jag INTE tog in offerter, då jag använt firman tidigare och var nöjd och även att typen av jobb är svår att bedöma på fast räkning. Jag har alltså INTE avtalat om fast pris, utan det har varit löpande räkning. Grävinsats samt pumpmontering blev 80,5 timmar. Jag är helt medveten om att om jag inte har avtalat något så har firman ett visst "svängrum", så undanber mig kommentarer om detta...det som jag däremot tycker är intressant är er uppfattning om hur många grävtimmar som faktiskt är rimligt? Till saken hör att vi inte varit hemma under arbetet men har däremot ett mycket bra hemlarm med diverse kameror etc som ger en god indikation om faktiska närvaron. Nu kan man man väl inte åberopa det med hänsyn till GDPR etc, men jag skulle som sagt gärna ändå få er uppfattning i frågan. Kanske är 80 timmar faktiskt helt rimligt, jag vet inte (men tycker spontant att det låter mycket och får även stöd från mitt hemlarm).

[bild][bild]
Har en människa gått ner i den gropen så är det bedrövligt!

Här har firman tagit genvägar för att inte förstöra trädgården, skickat ner kanske både rörläggare och elektriker i den dödsfällan,

Usch

• Gilla
sepani
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Arbetstiden var 8h hos kund, ta sig dit fick man göra på fritiden
Ja, men då var det ju en helt annan sak. Din arbetsgivare ansåg att det inte gjorde någon skillnad om du åkte till jobbet, eller till kunden. Ibland fick du kortare, ibland lite längre. Dessutom fick du göra avdrag på skatten.
Många anställda hantverkare får inte heller någon reseersättning.
Men jag kan garantera att ditt företag ändå alltid debiterade kunden för din resa dit. Vilket är vad det hela handlar om. Alltså att det kostar, inte vem som får pengarna.

A AG A skrev:
Ja, men då var det ju en helt annan sak. Din arbetsgivare ansåg att det inte gjorde någon skillnad om du åkte till jobbet, eller till kunden. Ibland fick du kortare, ibland lite längre. Dessutom fick du göra avdrag på skatten.
Många anställda hantverkare får inte heller någon reseersättning.
Men jag kan garantera att ditt företag ändå alltid debiterade kunden för din resa dit. Vilket är vad det hela handlar om. Alltså att det kostar, inte vem som får pengarna.
Nej, det gjorde dem inte, och Nej, men får inte avdrag på skatten för att åka ett par mil

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Konsumenttjänstlagen säger 36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Jag har fattat det att det inkluderar löpande räkning. Om de stått på tomten och funderat halva tiden är det inte vad du beställt. Så att få en opartisk bedömning av vad det borde kosta är nog en bra början. Sedan får man ta hänsyn till resor, inköp m.m. för att få helheten.
Det är rätt. Löpande räkning är avtalat och min uppfattning var (efter diskussion med firman) att arbetet skulle vara av "mindre omfattning". Löpande räkning innebär såklart inte att det utan vidare kan få kosta vad som helst. Materialet har jag ingen anmärkning på. Det är inte de lägsta priserna men heller inte de högsta för t ex pump och brunnslock. Möjligen är backventil för 500 + moms i dyraste laget.

A ajn82 skrev:
Nej, det gjorde dem inte, och Nej, men får inte avdrag på skatten för att åka ett par mil
Får man inte längre göra avdrag för resor till och från arbetet.
Hade du sådan insikt i företagets fakturering och bokföring så att du såg att inte resor debiterades. MEN, det är naturligtvis inga krav att ta betalt för resor. Om möjligtvis ditt företag ville bjuda på det. Så kanske inte alla andra vill det.

• Gilla
Plåtsax och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Får man inte längre göra avdrag för resor till och från arbetet.
Hade du sådan insikt i företagets fakturering och bokföring så att du såg att inte resor debiterades. MEN, det är naturligtvis inga krav att ta betalt för resor. Om möjligtvis ditt företag ville bjuda på det. Så kanske inte alla andra vill det.
Det finns ett ganska stort belopp du måste komma upp i för att få göra avdrag, och poängen är ju att det inte blir någon ytterligare resa eftersom man åker till kunden istället för kontoret (upp till 20 km extra i värsta fall). Så ingen extra kostnad uppstår, och därför inget man debiterar kunden heller.

S
P PHPersson skrev:
Här verkar finnas ett vanligt missförstår som även du har, du kan inte jämföra en arbetares lön med ett företag som säljer en tjänst. Som anställd har du normalt rätt för lön när du arbetar, tex åker ut till en kund. Företaget som betalar denna lönen har per automatik inte rätt att debitera kunden för den tiden om det inte är avtalat. Således kan de kostnaden ingå i timpriset. Det finns en anledning att hantverkares debitering är väldigt mycket högre än arbetarens lön. Det skall även täcka, vinst, administration etc.
Varför uttrycker du dig på ett sätt som antyder att du på något sätt skulle ha rätt, när du uppenbart har fel? :O

Eller menar du på fullaste allvar att en elfirma som har en anställd som på en dag, åkt till 4 olika kunder, med cirka 1timme restid tur och retur till varje, endast ska kunna debitera 4 timmar, så 4 timmar ska företaget förlora? :D

Du måste ju inse hur orimligt det är.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.