20 030 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Hur ansluter man radiogrammofonen i moderniserat hem?
I mina ögon är grammofoner av den årgången remdrivna. Att elfel i motorn skall fortplanta sig till skivtallrik/tonarm etc är i så fall något som har påtagligt låg risk.
Det är något som gott kan "utnyttjas" om man vill bedöma möjligheten till juste dubbelisolering.
Sedan kan man väl lite hålla med grundfunderingarna i trådens början:
Sverige införde krav på fullständig jordning av alla anläggningar ungefär samtidigt som i praktiken all försåld elutrustning blev dubbelisolerad och därmed saknar behov av skyddsjordning.
Den jordning vi infört ökar kostnaden för varje elinstallation med kanske inte 33% men säkert 20-25% pga ökad åtgång av material och arbetstid (3 trådar i stället för 2 att hantera vid varje anslutning...)
Sverige har som vanligt tagit ett krafttag (!), löst ett problem som upphört, och samtidigt gett andra länder en fördel vad gäller omkostnader, förutsättningar att konkurrera etc.
Men skall man vara "bror duktig" på topp så kostar det!
Det är något som gott kan "utnyttjas" om man vill bedöma möjligheten till juste dubbelisolering.
Sedan kan man väl lite hålla med grundfunderingarna i trådens början:
Sverige införde krav på fullständig jordning av alla anläggningar ungefär samtidigt som i praktiken all försåld elutrustning blev dubbelisolerad och därmed saknar behov av skyddsjordning.
Den jordning vi infört ökar kostnaden för varje elinstallation med kanske inte 33% men säkert 20-25% pga ökad åtgång av material och arbetstid (3 trådar i stället för 2 att hantera vid varje anslutning...)
Sverige har som vanligt tagit ett krafttag (!), löst ett problem som upphört, och samtidigt gett andra länder en fördel vad gäller omkostnader, förutsättningar att konkurrera etc.
Men skall man vara "bror duktig" på topp så kostar det!
De har ju oftast en transformator, det är ledningsdragningen (och eventuella komponenter på vägen) fram till den transformatorn som oftast är det som behöver åtgärdas. Och det är inte alltid trivialt att lösa, om man inte har erfarenhet av konstruktion och vet var fallgroparna finns. (Jag har visserligen inte erfarenhet av konstruktion, men jag har 15 års erfarenhet av att elsäkerhetsprova elektrisk utrustning mot europeiska och internationella standarder, så jag vet vilka saker även erfarna konstruktörer brukar missa.)
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Njaaa.. Gamla gramofoner har ofta en 220V motor. Ofta finns det diverse signaljordningar i gramofonerna för att får bort störningar från motorn. Så det är stor risk att motorn är ihopklopplad med signaljord, och därmed mot andra beröringsbara delar. Jag är iofs inte säker på om just motorn brukar vara med i de här jordningskedjorna.
En del importerade apparater kunde ha lösningar som gav en överhängande risk att få ut 230 volt AC i chassit. Gamla rörförstärkare har ofta spänning upp till 500 volt.
Att ha en sådan apparat ojordad i samma rum som andra jordade apparater är "spännande".
Om man jordar men gör det bristfälligt har man ett än större problem. Det blir ibland komplicerat med antikviteter. Man har också att ta hänsyn till originaliteten och inte ändra för mycket.

Att ha en sådan apparat ojordad i samma rum som andra jordade apparater är "spännande".
Om man jordar men gör det bristfälligt har man ett än större problem. Det blir ibland komplicerat med antikviteter. Man har också att ta hänsyn till originaliteten och inte ändra för mycket.

Ovanstående jukebox (Chantal Meteor 1959) tar jag som ett exempel. Etthundra singelskivor står i en roterande fjäderupphängd karusell . Skivspelaren i mitten. Ström till skivspelaren överförs med släpringar på axeln. Så överförs också audiosignal från pickupen. OM inte magasinet är helt fullt hamnar det på fel höjd, och det går ut 230 volt i chassit via jordsignalen från pickupen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det går inte att vara 100% säker på nånting. Det enklaste är att använda de pryttlar man har och ansluta dem på lämpligt sätt och sen när man använt den klart kan man ju lämpligen dra ut stickkontakten då om man anser att det är fara o färde eller att man är rädd att jordpolisen gör nåt plötsligt hembesök.
Säkerhet i all ära men ibland går en del saker till lätt överdrift och man undrar hur en del lever sina liv.
Säkerhet i all ära men ibland går en del saker till lätt överdrift och man undrar hur en del lever sina liv.
Det är inte jordpolisen man är rädd för, det är att nån får en stöt och dör av prylarna. Det kan uppstå plötsliga fel, nån som är ovetande om hur farlig prylen är kan lämna den inkopplad etc.
Om du förvarar den i ett låst rum dit bara du har nyckel kan man kanske resonera sådär. Men tänk om du dör och dina anhöriga ska städa upp bland dina grejer och går in där och kopplar in den? Visst, du är redan död så du bryr dig kanske inte då, men dina anhöriga bryr sig nog.
Om du förvarar den i ett låst rum dit bara du har nyckel kan man kanske resonera sådär. Men tänk om du dör och dina anhöriga ska städa upp bland dina grejer och går in där och kopplar in den? Visst, du är redan död så du bryr dig kanske inte då, men dina anhöriga bryr sig nog.
Inte bara importerade apparater, utan gamla apparater i allmänhet innehåller precis som moderna apparater ofta en avstörningskondensator mellan matning och chassi. Numera använder man "säkra" klass-Y-kondensatorer i sådana tillämpningar, men i gamla apparater finns kondensatorer som kan orsaka kortslutning när de bryts ner, vilket bara är en tidsfråga. Om chassit då inte är skyddsjordat blir det förstås väldigt farligt. Torde vara ett välkänt fenomen bland de som pysslar med vintage-förstärkare.J Jehu skrev:
Så det finns anledning att se över äldre apparater innan man använder dem.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ställ den på närmsta ÅVC, ta hem appen Spotify, fixa ett konto, logga in och njut av knasterfritt digitalt ljud, i både bil och hemma..
Så länge det bara är jag själv så är jag lugn, men jag vill inte ha ansvar för att någon annan, speciellt barn, råkar illa ut.
En olycka händer så lätt.
I Uppsala hade vi ett gammalt våffeljärn i rostfritt och gjutjärn, sånt man brukade hitta på loppis för 25:-. Det fungerade utmärkt, men jag blev lite skum på tygkabeln till locket, den var 'skyddad' av en rad små porslinsringar. Tog en bordskniv med grytvanten och tryckte kniven mot locket och diskbänken. Den blev fastsvetsad vilket fick hela familjen som väntade på mat att hoppa till.
I Uppsala hade vi ett gammalt våffeljärn i rostfritt och gjutjärn, sånt man brukade hitta på loppis för 25:-. Det fungerade utmärkt, men jag blev lite skum på tygkabeln till locket, den var 'skyddad' av en rad små porslinsringar. Tog en bordskniv med grytvanten och tryckte kniven mot locket och diskbänken. Den blev fastsvetsad vilket fick hela familjen som väntade på mat att hoppa till.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tja fast trycker du in kniven i en normal och godkänd säkringscentral är jag säker på att det kan smälla till även då....är det då fel på utrustningen eller var det dumt gjort av den som höll i kniven?J Jehu skrev:Så länge det bara är jag själv så är jag lugn, men jag vill inte ha ansvar för att någon annan, speciellt barn, råkar illa ut.
Jag tycker den här tråden spårat ur i mer eller mindre fantasifulla inlägg, inget vettigt har framkommit hur du ska göra. Det första svaret med skyddstransformator, som helt isolerar din grammofon från elnätet är det bästa. MEN? Jag tycker du kan lägga upp bilder på "pytsen" ifråga, fabrikat, modell, årgång. Är den rörbestyckad eller inte? Ta bort bakstycket, ta några bilder på innanmätet, då kan vi lättare råda dig hur du ska göra. Jag är 77 år så jag var med på rörtiden.A Andreas_H skrev:
Håller med. Jag var också med på rörtiden och har även restaurerat några retroprylar. Jag tycker att det du ska tänka på är dels skydd mot elchock, dels skydd mot brand. Beroende på ålder så kan det finnas några komponenter som åldras (t.ex. papperskondensatorer som tar upp fukt) och det finns också någon enstaka som avger giftiga ämnen vid överhettning (selenlikriktare). Damm bildas också med tiden och luktar rätt illa på varma komponenter men det är ju lätt att dammsuga och borsta bort. En genomgång och bedömning är på sin plats.
Vad gäller isolation, så tycker jag nog att radio-apparater från sent 50-60-talet oftast var mer robusta än dagens elektronik. Dessutom var de testade av oberoende part vilket inte är fallet idag. Idag är man som konsument hänvisad till en bedömning av tillverkarens intresse att skydda sitt varumärke.
Vad gäller isolation, så tycker jag nog att radio-apparater från sent 50-60-talet oftast var mer robusta än dagens elektronik. Dessutom var de testade av oberoende part vilket inte är fallet idag. Idag är man som konsument hänvisad till en bedömning av tillverkarens intresse att skydda sitt varumärke.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
problemet med såna här trådar är dock att man förstärker tron att allt gammalt är livsfarligt. Men så är det ju inte. Såklart ska man veta vad man gör och inte i sitt hem men för den stora massan är det ju ganska vanligt att man verkligen tror att allt gammalt är livsfarligt. Den rädslan i sig blir ju också fel. Man måste ju sätta allt i sitt riktiga perspektiv också men det kräver såklart lite grundkunskaper.