Byggahus.se

Hur ansluter man radiogrammofonen i moderniserat hem?

1. I
    Anonym

ion

Anonym
    Det var bara ett försök att visualisera hur högt ribban ligger i myndighetsperspektiv. Med potatisskalaren som referens borde det inte vara svårt att få ett godkännande på radiogramofonen som dubbelisolerad. Vad det gäller risken att få ström från radions hölje, är vi säkert överens om att den är obefintlig. Gramofondelen kan ju vara ett problem, särskilt om det är typen med skiv-växlare. Stålpinnen i mitten kan man komma i kontakt med, pickupen brukar väl vara av bakelit. Då är säkert problemet, som lars stefan axelsson var inne på större, även med bords och golvlampor av metall. De är förvisso lättare att jorda, men hur många gör det.

Redigerat av moderator 19 aug 2013 16:54
  2. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Ja, som du ser så har jag skrivit precis så, att han efterlyste det mest samvetsgranna.
    Att mitt samvete sedan nöjer sig med att byta stickpropp på en grammofonanläggning med ett hölje av trä är inte anmärkningsvärt alls då JAG inte ännu har sett en demonterad sådan där det finns möjlighet att spänningssätta berörbara delar, dock har jag inte skruvat upp alla modeller som funnits på marknaden men mitt samvete i förhållande till kostnad i förhållande till ev risk säger så som jag skrev.
    Skillnaden på mitt samvete gällande stickproppsbyte som isf gäller en apparat i jämförelse med ett uttag som kan användas av många apparater samt som du själv vet gällande att blanda jordat och ojordat i samma utrymme....ja, du kan nog lista ut själv där vad jag anser som marginellt och inte.
    Jag blir då mer fundersam över att en sådan kunnig person som du anser att det är marginellt, marginellt i sak kanske men i helheten skillnad på liv och död i större omfattning.

Men, det är hur jag tänker när jag överväger fler aspekter tillsammans det.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 257 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jo, risken är liten - men det är små ord som undersökning/kontroll/risk jag saknat i inläggen. Du har säkert konstaterat i ditt fall att det inte finns någon nämnvärd risk för att radion ska bli strömförande, men det skrev du ingenting om.

Om radion befunnit sig i ett ojordat rum i 50 år såkan den också har varit strömförande i 50 år...
    Och jag skulle inte heller säga att risken minskar med åren.

4. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Jag har lite kunskap om dessa antika föremål..

Radion och förstärkaren är ofta helt eller nästan helt rörbestyckad. Apparaterna kan delas i två huvudtyper kraftelektriskt.'

1. Växelströmsapparaten som innehåller en fulltransformator med lindningsomkopplare på primärlindningen som gör att man välja 110, 127, 220, 240 Volt. Sekundär lindningarna är minst två. En lindning för glödspänningen till rören och skalbelysning, den har 6.3 Volt. En lindingen för att ge anodspänning till rören, den ger 200- 250 V eller 2 x 200 - 250 V med mittuttag beroende på likriktartyp. I detta fall är chaasie isolerat från elnätet med "driftisolering". Alla kontakter på baksidan märkta jord är direkt anslutna direkt till chassiet. I detta fall kan man en koppla skyddsjordad ledning till apparaten.

2 Allströmsapparaten är en transformatorlös radio som klarar växelström och likström. Den liknar elektriskt en julgransbelysning. En huvudkomponent är ett stort motstånd med många avtappningar för olika nätspänningar. Från detta mostånd levereras flera spänningar som är under 110 V. En spänning är anpassad för glödspänning till rören. Rörens glödtrådar är seriekopplade och en specifiserad ström på t.ex 0,1 A och spänngsfall beroende på rörtyp t.ex slutstegsrör eller osclillatorrör. summan av dessa spänninsfall samt skalbelysningen skall vara under 110 v. Anodspänningen likriktas ofta av ett likriktarrör som funkar som en diod. Den stora nackdelen med apparattypen är att en ledare från nätsladden är ansluten apparatens chassie och därmed kan vara nätspänningsförande. Alla anslutningar på baksidan är isolerade med små kondensatorer max 5000 pF eller transformatorer av olika slag. Det chassiet kan naturligtvis inte skyddsjordas. Man vända kontaken så att chassiet är anslutet till nollan, detta minskar risken för farlig spännig vid ev. fel betydligt.

Redigerat 19 aug 2013 22:13
    • Laddar…
  5. I
    Medlem · Bromma · 635 inlägg

ikeo

Medlem
    oki då är jag med. när jag bytte sladden i min radio så var det andra gången jag öppnade upp bakstycket på den, första gången var inna jag kopplade in den första gången efter att jag köpt den ville vara säker på att det såg ok ut i den. andra gången jag öppnade var samtidigt som jag bytte sladden då kollade jag igen att allt så ok ut eftersom den hade flyttat till ett nytt hus där alla kontakter var jordade. kommer inte att starta upp den igen förrän jag har flyttat än en gång o då kommer jag troligen att ta en snabbkoll igen innan jag stoppar sladden i väggutaget

6. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Bra svar där Tobbe. Om det sitter en fulltransformator direkt är det alltså ingen större fara på taket. Om man dessutom kan skyddsjorda är det ännu lugnare.

7. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 013 inlägg

prototypen

Medlem
    Radio allströmmare är inte direkt så vanliga, däremot TV apparater.
    Absolut vanligast är att radioapparter är försedd med en fulltransformator, man kan se om beteckningen på rören börjar på E.
    Att använda denna pjäs lagligt i ett modernt hem går ju inte.
    Att sätta dit en jordad stickpropp är lite olagligt.
    Att sätta dit en platt klass II propp är lite värre då man signalerar att apparaten är dubbelisolerad vilket den inte är.
    Att sätta ett ojordat uttag på väggen, blir ju väldigt fel även om man tar bort radiogrammofonen.
    Att hålla på och jorda metalldelar, ja då upphäver man ju den ursprungliga S-märkningen, inte heller bra.

Jag sätter på jordade proppar på mina gamla prylar och använder de med förstånd och håller isär klass I och jordade apparater.

Jag skulle vara BETYDLIGT räddare för att brand skulle uppstå i apparaten och genom brand grilla både mig och min familj.

Protte

• Laddar…
  8. A

Andreas_H

Medlem
    Jag gör som du. Gammla rörapparater lämnar man inte inkopplade när man inte använder dem, började nyss ryka obehagligt ur en gammal klenod jag har. Den behöver en större översyn nu..

9. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Är inte detta ett fall då man ska se en individ som modifierar sin egen apparat. Ni pratar ju som om den skulle masstillverkas och säljas på öppna marknaden :wow:.

Inget fel i att göra saker så säkert som möjligt men allt har sitt pris och skulle någon förutom TS använda sig av denna apparat på annat ställe utan TS så tror jag en jordad stickpropp lurar mer än förståelsen i att en platt skulle betyda att den borde vara dubbelisolerad, lite som jordat uttag utan inkopplad jord.....det är iaf den erfarenhet jag har av lekman.
    Men som protte skriver, vet man vad man har och använder det förståndigt så finns det ett billigt och väl fungerande sätt.
    Tänk alla jordade stickproppar som lämnats ut/sålts vid stam/elrenoveringar till de boende när deras hem blivit jordat i det här landet, hade de platta funnits som utbytbara då så hade nog dessa varit alternativet istället.

10. I
    Anonym

ion

Anonym
    Ex. Jag moderniserar kåken med jordade utag varpå all min elektriska utrustning som inte har jordad kontakt eller är dubbelisolerad blir olaglig att använda i mitt hus, den är plöstligt farlig. Då säljer jag dem på blocket med förbehåll, endast till de som inte har jordade uttag. Det låter knas. Jag förstår nyttan med jordade uttag, det är inte det, men borde det inte finnas ett "mellanläge" där placeringen var mer betydelsefull än jordningen?:|

11. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Det är väl där någonstans ett eget personligt ansvar för att inte skada mäniska och djur kommer in. Man får ha ett eget omdömme helt enkelt. Om man sedan inte är säker så kan man göra som TS och fråga på ett forum eller så kontaktar man någon annan som kan tänkas ha info/idéer.
    Folk i yrket ska väl inte egentligen lägga någon aspekt alls i hur enskilda personer hanterar sina egna apparater då de inte tillhör den fasta elanläggningen, varken under konstruktion, installation eller vid besiktning, men åsikter kan ju alltid komma fram iaf.

12. N
    Medlem · Stockholms län · 5 560 inlägg

Nerre

Medlem
    Från vad på potatisskalaren fick du stötar? Det verkar inte finnas särskilt många berörbara metalldelar på den? Var det motoraxeln som blev spänningsförande?

13. I
    Anonym

ion

Anonym
    Misstänker att den blivit fuktig invändigt, det kan ju ha läckt in vid axeltätningen, droppat ned på plåten som värms upp av motorn varefter det blivit krypstömmar. Jag använde bara en hand när jag skulle stänga av den så strömmen gick från strömbrytaren genom handen till schassit. Förmodligen därför felströmsbrytaren inte löste. Så om jag hållt i diskbänken hade det nog varit lindrigare. Värst hade det nog varit om jag hållt i skalaren med en hand och tryck på brytaren med den andra. Vet en radio/tv reperatör som hade för vana att alltid stoppa ned vänsterhanden innanför livremmen, på ryggen, innan han pilla med spänning på. Inte en chans att han reflexmässigt tog i något med vänstern om det börja killa i högern. Kanske något man ska ta efter när man använder maskiner i köket.

14. N
    Medlem · Stockholms län · 5 560 inlägg

Nerre

Medlem
    Jag är ganska övertygad om att om man tittar i bruksanvisningen till den där maskinen står det en hel del varningar om att den inte tål vatten särskilt bra. Det finns tyvärr inga regler som säger att en köksmaskin ska vara ofarlig oavsett hur den hanteras, den behöver i princip bara vara ofarlig så länge den hanteras enligt bruksanvisningen.

Sen är ju kraven att man inte ska kunna få en farlig ström igenom sig, men en ström som är ofarlig kan faktiskt kännas. Så att man får en stöt som känns är tyvärr inte samma sak som att apparaten är farlig.

15. A

Andreas_H

Medlem
    Jag har en matberedare som ger obehagliga stötar från stickproppen. Troligen en kondensator som ligger uppladdad. Jag har instruerat sambon hur hon ska kortsluta stiften mot perkulatorn. Kan det vara något dylikt du råkat ut för med potatisskalaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.