E Erik9005 skrev:
Ta bort ytskiktet på golvet, höj resten av golvet med fix ovanpå tätskiktet, lägg nytt ytskikt
Bra svar.. med vilket "fix" tänker du dig. Då jag inte vet hur stabilt underlaget är
Så har jag bett om hjälp i forumet. Theo

Unikt namn
Men har golvet börjat sätta sig på egen hand eller pga någon bärande del(vägg) tagits bort?

Är hela huset i bedrövligt skick är frågan om en helrenovering av badrum är rätt prio.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Men har golvet börjat sätta sig på egen hand eller pga någon bärande del(vägg) tagits bort?

Är hela huset i bedrövligt skick är frågan om en helrenovering av badrum är rätt prio.
Huset har varit i bedrövligt skick, men efter 1 års arbete börjar det blomstra.

M Maxtheodor skrev:
Hej. Hur ändrar jag fallet i ett duschrum? Behöver bygga upp ett fall med ca 2 cm. Underlaget kan vara sviktande så jag vet inte vilket material jag ska använda.
Mvh Theo
Ligger det golvreglar på 600mm så skall dubbla golvgips räcka innan flytning

Det är väl ”bara” att riva ut golvet och kontrollera underlaget. Har det blivit fuktskador och det är därför det sviktar eller finns det andra orsaker? Sedan regla om efter behov, byt avlopp om det aldrig gjorts, ny golvbrunn, dra om vatten så det kommer ut ur väggen och lägg nytt golvunderlag och flytspackla ett nytt fall. Tror inte du finner så många andra alternativ som uppfyller besiktningskraven om det är målet.
Men det finns ju inget som säger att du måste göra det, hon kan ju bara säga att badrummet är från ca 1930 och okänt skick och när åtgärderna genomförts. Så länge man inte är bedräglig i sina utfästelser får ju saker vara hur kassa som helst.

• Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ligger det golvreglar på 600mm så skall dubbla golvgips räcka innan flytning
Tack Tyvärr kan jag inte se golvreglarna duschen ligger på övervåningen.behöver lossa tätskikt och fylla upp med något men fattar inte med vad jag ska fylla upp med...

M Maxtheodor skrev:
Tack Tyvärr kan jag inte se golvreglarna duschen ligger på övervåningen.behöver lossa tätskikt och fylla upp med något men fattar inte med vad jag ska fylla upp med...
En vanlig variant är att man lägger golvspån + dubbla golvgips + flytspackel, plastmatta eller tätskikt+ klinker på ett reglat golv på cc 600

T TypRätt skrev:
Det är väl ”bara” att riva ut golvet och kontrollera underlaget. Har det blivit fuktskador och det är därför det sviktar eller finns det andra orsaker? Sedan regla om efter behov, byt avlopp om det aldrig gjorts, ny golvbrunn, dra om vatten så det kommer ut ur väggen och lägg nytt golvunderlag och flytspackla ett nytt fall. Tror inte du finner så många andra alternativ som uppfyller besiktningskraven om det är målet.
Men det finns ju inget som säger att du måste göra det, hon kan ju bara säga att badrummet är från ca 1930 och okänt skick och när åtgärderna genomförts. Så länge man inte är bedräglig i sina utfästelser får ju saker vara hur kassa som helst.
Tack. Tänkte att det enklaste vore att hitta ett Spackel som tålde ev viss rörelse utan att spricka eller krackelerar så kan jag Spackla upp ett fall och lägga tillbaka ytskiktet
Men ...vilket material??
Theo

M Maxtheodor skrev:
Använd samma metoder som använde i dina fem husbyggen, så ska det nog ordna sig. Om du inte vill renovera på riktigt utan bara vill finta en besiktningsman och en köpare får du väl bara chansa.

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Använd samma metoder som använde i dina fem husbyggen, så ska det nog ordna sig. Om du inte vill renovera på riktigt utan bara vill finta en besiktningsman och en köpare får du väl bara chansa.
Jag är väldigt noggrann själv , men här har någon annan klantat till det.

M Maxtheodor skrev:
Och då har du nog tyvärr bara två alternativ. Gör om, gör rätt eller fulsminka till besiktning och försäljning och blunda med samvetet.

• Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
BirgitS
M Maxtheodor skrev:
Tack. Tänkte att det enklaste vore att hitta ett Spackel som tålde ev viss rörelse utan att spricka eller krackelerar så kan jag Spackla upp ett fall och lägga tillbaka ytskiktet
Men ...vilket material??
Theo
Om man sminkar badrummet, dvs. det finns grundläggande problem som inte märks, ökar risken betydligt att köparen stämmer säljaren för dolt fel.

Det hjälper liksom inte med ett spackel som tål rörelser, när tätskiktet inte tål rörelser.
Om det är plastmatta kan man ju inte räkna med att man kan lägga tillbaks den efteråt.
Ändå mindre om det är tätskiktsfolie eller rollat tätskikt, eller om badrummet är från 70-talet eller äldre kanske det inte ens finns vad vi kallar för tätskikt numera, bara lite utstruken asfalt på golvet.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
H
M Maxtheodor skrev:
Det är att riva och göra nytt. Sminkning kan bli dyrt om ni utger att badrummet är ok. Har du byggt 5 hus så bör du veta att man inte kan fuska/sminka ett badrum. Då får man vara extrem noga att skriva detta vid en försäljning.
Som andra har skrivit, det kan finnas fel under golvet som gör att det sviktar.

Redigerat:
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man sminkar badrummet, dvs. det finns grundläggande problem som inte märks, ökar risken betydligt att köparen stämmer säljaren för dolt fel.

Det hjälper liksom inte med ett spackel som tål rörelser, när tätskiktet inte tål rörelser.
Om det är plastmatta kan man ju inte räkna med att man kan lägga tillbaks den efteråt.
Ändå mindre om det är tätskiktsfolie eller rollat tätskikt, eller om badrummet är från 70-talet eller äldre kanske det inte ens finns vad vi kallar för tätskikt numera, bara lite utstruken asfalt på golvet.
Fattar inte om jag lossar badrumsmatta och fyller ut med något material för att få fall varför kan jag inte lägga tillbaka våtrumsmattan efteråt med vissa korrigeringar?

M Maxtheodor skrev:
Ja har just köpt
Huset
M Maxtheodor skrev:
Ska sälja huset
M Maxtheodor skrev:
Det är ett hus från 30talet och jag hjälper en vän att snygga till det. Hon köpte det för några år sedan och det var i ett bedrövligt skick.
M Maxtheodor skrev:
Jag har byggt 5 hus i min dar
M Maxtheodor skrev:
Vill bara att fallet ska vara ok och klara en ev besiktning..
M Maxtheodor skrev:
Huset har varit i bedrövligt skick, men efter 1 års arbete börjar det blomstra
M Maxtheodor skrev:
M Maxtheodor skrev:
Fattar inte om jag lossar badrumsmatta och fyller ut med något material för att få fall varför kan jag inte lägga tillbaka våtrumsmattan efteråt med vissa korrigeringar?
Oj...vad ska man egentligen säga här?

• Haha
  • Gilla
SC Aero och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.