Hej. Hur ändrar jag fallet i ett duschrum? Behöver bygga upp ett fall med ca 2 cm. Underlaget kan vara sviktande så jag vet inte vilket material jag ska använda.
Mvh Theo

C
Du tänker om du skall bygga på något ovanpå befintligt ytskikt, eller?
Det tråkiga svaret är generellt att man får riva ut och göra om (och göra rätt) 😕

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du tänker om du skall bygga på något ovanpå befintligt ytskikt, eller?
Det tråkiga svaret är generellt att man får riva ut och göra om (och göra rätt) 😕
Tack för svar. Ja har just köpt
Huset och vet ej hur stabilt underlaget är sviktar det så kan jag inte använda någon betongprodukt
.Det finns en ny betong som är mjuk men vet inte om det funkar. Eller att såga till ett fall I bräder och lägga det under mattan...Har du nåt tips? THEO

BirgitS
I ett duschrum är det mycket viktigt att golv och väggar är stabila, annars kan tätskiktet spricka och släppa igenom vatten. Om de inte är tillräckligt stabila får man börja med att göra dem stabila genom att regla tätare.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
F
Varför behöver du ändra fallet?
Är det en besiktningsanmärkning du undrar över eller håller du på och planera en badrumsrenovering?

• Gilla
Gåsabo
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Är det en besiktningsanmärkning du undrar över eller håller du på och planera en badrumsrenovering?
Ska sälja huset och vill ha det i fungerande skick. Som det är nu rinner vattnet in i resten av toa golvet.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Du skrev 18:57 att du just köpt huset, och nu ska du sälja det 😂 😂 😂

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Maxtheodor skrev:
Ska sälja huset och vill ha det i fungerande skick. Som det är nu rinner vattnet in i resten av toa golvet.
Menar du att du vill totalrenovera badrummet?
Du kan väl inte ändra fallet utan att ta bort tätskiktet eftersom fallet ska vara under tätskiktet.
För att en köpare ska tycka att det är ett bra badrum, som inte behöver renoveras, så brukar det vara så att badrummet ska uppfylla alla någorlunda aktuella branschregler.
Hur gammalt är badrummet?

F
M Maxtheodor skrev:
Du kan i princip inte ändra fallet utan att göra en helrenovering av badrummet. Så är det en Quick-fix inför försäljning det handlar om så får du tänka om.

M Maxtheodor skrev:
Ska sälja huset och vill ha det i fungerande skick. Som det är nu rinner vattnet in i resten av toa golvet. på golvet, höj resten av golvet med fix, lägg tillbaka plastmattan
Ta bort ytskiktet på golvet, höj resten av golvet med fix ovanpå tätskiktet, lägg nytt ytskikt

• Gilla
Gåsabo
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Du skrev 18:57 att du just köpt huset, och nu ska du sälja det 😂 😂 😂
Husflippare? (heter det på svenska?)

M Maxtheodor skrev:
Det finns en ny betong som är mjuk
Är huset nybyggt och betongen inte har härdat än?

Jag förstår inte riktigt vad du skriver.

R ReMaxBerea skrev:
Husflippare? (heter det på svenska?)

Är huset nybyggt och betongen inte har härdat än?

Jag förstår inte riktigt vad du skriver.
Det finns en betong som i viss mån är elastisk, men bara lite.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du vill totalrenovera badrummet?
Du kan väl inte ändra fallet utan att ta bort tätskiktet eftersom fallet ska vara under tätskiktet.
För att en köpare ska tycka att det är ett bra badrum, som inte behöver renoveras, så brukar det vara så att badrummet ska uppfylla alla någorlunda aktuella branschregler.
Hur gammalt är badrummet?
Det är ett hus från 30talet och jag hjälper en vän att snygga till det. Hon köpte det för några år sedan och det var i ett bedrövligt skick. Så ja försöker bara att hjälpa till.
Jag har byggt 5 hus i min dar men detta att ändra ett bakvänt fall går jag bet på speciellt som jag inte vet hur stabilt underlaget är. Tänkte någon hade ett tips...
Det är ett hus från 30talet och jag hjälper en vän att snygga till det. Hon köpte det för några år sedan och det var i ett bedrövligt skick. Så ja försöker bara att hjälpa till.

Jag har byggt 5 hus i min dar men detta att ändra ett bakvänt fall går jag bet på speciellt som jag inte vet hur stabilt underlaget är. Tänkte någon hade ett tips...
Kan ju ta bort tätskikt men vad ska jag bygga upp fallet med,?
Theo

Du kan i princip inte ändra fallet utan att göra en helrenovering av badrummet. Så är det en Quick-fix inför försäljning det handlar om så får du tänka om.
Det är inte det det handlar om...

Vill bara att fallet ska vara ok och klara en ev besiktning..

• Gilla
Gåsabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.