32 291 läst ·
142 svar
32k läst
142 svar
Hoppas att säljaren går på en nit!
Som andra skrivit, upp till säljaren. En mäklare jag pratat med varit med om en försäljning där en gammal kvinna inte tyckte hon behövde alla pengar efter en stor budgivning utan valde att sälja till den som lagt det första och lägsta budet.
Då skulle du nog ha valt en annan rubrikkrillek skrev:Jag kanske är naiv, men jag skulle gärna sett en diskussion om detta som kanske mer handlar om vad som fungerar bra resp inte fungerar bra i dagens sätt att hantera affärer runt fast egendom, men uppenbarligen verkar det stora flertalet på detta forum (i alla fall de som ventilerar sina åsikter i denna tråd) tycka att allt är bra som det är och helt i sin ordning.
krillek, jag kan i viss mån förstå en aning av upprördhet hos dina bekanta, men det är ändock så det ser ut på den överhettade och knepiga bostadsmarknaden idag.
Så jag har två råd till dina bekanta.
* Svälj förtreten och dämpa upprördheten, detta leder ändå inte framåt mot någon ny bostad.
* Var pragmatisk och konstruktiv, vilken för denna bostad betyder att man meddelar mäklaren att man kommer på ordinarie visning och sen är med i den budgivning som sker efter visningen.
Och under tiden letar man givevis efter andra intressanta objekt, lägger bud på dessa, bryr sig inte om att det kanske känns ohederligt att hålla igång flera budgivningar, för detta är också ett tecken i tiden.
Och funderar också på var maximala tänkbara budet för denna bostad ska vara vid nästa budgivning - samma, lägre, högre?!
Så jag har två råd till dina bekanta.
* Svälj förtreten och dämpa upprördheten, detta leder ändå inte framåt mot någon ny bostad.
* Var pragmatisk och konstruktiv, vilken för denna bostad betyder att man meddelar mäklaren att man kommer på ordinarie visning och sen är med i den budgivning som sker efter visningen.
Och under tiden letar man givevis efter andra intressanta objekt, lägger bud på dessa, bryr sig inte om att det kanske känns ohederligt att hålla igång flera budgivningar, för detta är också ett tecken i tiden.
Och funderar också på var maximala tänkbara budet för denna bostad ska vara vid nästa budgivning - samma, lägre, högre?!
Precis gjorde en kompis till mig och fick sitt hus sjukt billigt, det mesta behövde renoveras så det var inget budkrig direkt men 2st intressenter fanns det och sen drog den med vinnande budet sig ur varpå allting slutade som du skrev.Eld skrev:Om jag var nummer två skulle jag fundera på två saker:
- den ena av två budgivare hoppar av efter att ha vunnit budgivningen. Då borde ju budet återgå till utgångsbud. Det är ju inte bara sista budet som är återtaget utan alla den budgivarens bud.
- jag skulle dessutom undra om den andra budgivaren överhuvudtaget fanns eller var äkta...
Jag skulle sänkt mitt bud till utgångsbudet och sedan inväntat budgivning efter visning.
Mäklaren var dock oförstående när kompisen gick tillbaka till sitt första bud, men så var det iaf och han fick sig ett redigt renoveringsobjekt till bra pris.
Alltså, lägenheten annonserades ju ut för 3 995 000, om säljaren då inte är nöjd med att få 4 550 000 så är väl detta ett klockrent fall av de så kallade "lockpriserna" (som mäklarna påstår inte finns)??
Ja, men vi vet ju inte om det verkligen var så att säljaren inte nöjde sig, det kan ju varit köparen som backade ur eller ställde krångliga krav. Att köparen och säljaren inte kom överens kan betyda lite vadsomhelst.Nerre skrev:
Och just lockpris är väl svårt att klaga över om man som spekulant går in och försöker köpa huset innan visning, det brukar väl innebära en rejäl slant över utgångspris för att locka säljaren till att ställa in ordinarie visning.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
I Stockholm har de flesta mäklarna slutat med begreppet acceptpris, de kör med utgångspris istället vilket är ett bättre och mindre förvirrande begrepp. Då kan man dessutom inte riktigt prata om lockpris på samma sätt.Nerre skrev:
Fotnot: Exakt vad mäklaren skrivit i det här fallet vet vi dock inte.
Lockpris är det när man anger ett pris som man absolut inte kan tänka sig att acceptera.
Om säljaren erbjuds mer än utgångspriset och tycker det är för lite så var utgångspriset för lågt satt från början. Som köpare är det inte så kul att fajtas i en hård budgivning och behöva vända på varenda sten för att se hur högt man kan gå, för att sen när man vunnit budgivningen får veta att beloppet är för lågt. Det är oerhört respektlöst av säljaren att göra så. Eller som jag brukar säga "Bara för att det inte är olagligt att bete sig som en skitstövel så betyder inte det att andra bara ska acceptera det med ett leende".
Om säljaren erbjuds mer än utgångspriset och tycker det är för lite så var utgångspriset för lågt satt från början. Som köpare är det inte så kul att fajtas i en hård budgivning och behöva vända på varenda sten för att se hur högt man kan gå, för att sen när man vunnit budgivningen får veta att beloppet är för lågt. Det är oerhört respektlöst av säljaren att göra så. Eller som jag brukar säga "Bara för att det inte är olagligt att bete sig som en skitstövel så betyder inte det att andra bara ska acceptera det med ett leende".
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Man får väl acceptera de brutala reglerna om man ger sig in i bostadsmarknaden i storstaden. I nästa steg, när man säljer, försöker man väl likadant att ta ut så mycket som möjligt, eller? Respekt, moral, det är allt skit om det gäller pengar. Det gäller både säljare och köpare.Nerre skrev:Lockpris är det när man anger ett pris som man absolut inte kan tänka sig att acceptera.
Som säljare är det ju inte så himla lyckat att göra sig till ovän med köparen, med tanke på att om köparen känner sig "utnyttjad" så lär det dyka upp många krav på ersättning för dolda fel framöver.
Ditt resonemang påminner om hur många hantverkare verkar resonera: Bara jag får pengar så skiter jag i om kunden är nöjd, jag behöver inte ha mer kontakt med kunden efter den här affären.
Ditt resonemang påminner om hur många hantverkare verkar resonera: Bara jag får pengar så skiter jag i om kunden är nöjd, jag behöver inte ha mer kontakt med kunden efter den här affären.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
"...Som köpare är det inte så kul att fajtas i en hård budgivning och behöva vända på varenda sten för att se hur högt man kan gå, för att sen när man vunnit budgivningen får veta att beloppet är för lågt...."
Då ska man anlita någon hhjälp om man inte klarar det själv.
Brukar man inte sätta sig själv ett tak hur högt man kan gå? Att ompröva detta löpande unde själva budgivningen är nog inte så klokt.
Sen blir ju vissa "förälskade" i en bostad. Om man sköter sitt livs kanske största investering i förälskelses töcken kan det gå åt helskotte.
Då ska man anlita någon hhjälp om man inte klarar det själv.
Brukar man inte sätta sig själv ett tak hur högt man kan gå? Att ompröva detta löpande unde själva budgivningen är nog inte så klokt.
Sen blir ju vissa "förälskade" i en bostad. Om man sköter sitt livs kanske största investering i förälskelses töcken kan det gå åt helskotte.
Fast det är väl ingen regel att man inte skall sälja till utgångspris eller högre? Det beror nog helt enkelt på att säljaren inte tänkt igenom affären riktigt. Jag tycker att det är uselt att inte acceptera bud som ligger på eller över utgångspriset.Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det är jättevanligt inom auktioner att utgångspriset ligger under reservationspriset. I just det här fallet har dessutom inte säljaren tackat nej till budet vad vi vet, det enda som hänt är att säljaren låter den öppna visningen hållas och väntar in och ser om fler bud dyker upp. Självklart med en viss risk då TS bekant naturligtvis kan dra tillbaka sitt bud. Ser inga konstigheter alls i förfarandet.-RB- skrev: