Det är väl inget unket med själva förfarandet. Säljaren fick ett bud som han eller hon inte tyckte var tillräckligt högt. Inget konstigt med det. Men däremot kan man ju tycka att utgångspriset verkar väl lågt men där har sannolikt mäklaren ett finger med i spelet.

Men vad menar du med att budgivningen har gått i mål? Det kan ju fortfarande komma nya spekulanter och lägga över de existerande buden. Budgivningen är ju inte slut förrän kontraktet är skrivet.

Att ha ett lågt utgångspris tycker jag är helt ok om det lockar mer folk. Det är väl upp till köparen att själv hålla koll på värdet.

falkn skrev:
Men vad menar du med att budgivningen har gått i mål? Det kan ju fortfarande komma nya spekulanter och lägga över de existerande buden. Budgivningen är ju inte slut förrän kontraktet är skrivet.
I en "normal" process (99,9% av alla affärer?) avslutas budgivningen när det bara finns en budgivare kvar och kontrakt skrivs så snabbt som möjligt - jag skulle gissa inom 24 timmar. I det här fallet las det sista budet runt torsdag lunch varpå min bekant meddelade mäklaren att han inte hade för avsikt att lägga flera bud. han antog då att kontraktet skulle skrivas kanske redan på fredagen, men han blev alltså uppringd igår av mäklaren som meddelade "att säljare och köpare inte kommit överens". Visst kan man se det som att budgivningen fortfarande är öppen, men om det går över en vecka till efter nästa visning, så är det ju tveksamt om buden ligger kvar. Noteras kan också göras att det inte står någon information på objektsidan om att "budgivning pågår" eller aktuellt bud.

För övrigt håller jag inte alls med dig om att det är ok att sätta ett lågt utgångspris för att locka köpare. Med det resonemanget om att alla skall ha full koll på marknaden skulle man ju inte behöva ha några utgångspris alls. Syftet med utgångspris är väl att ge potentiella en professionell bedömning av uppskattat värde/försäljningspris?

krillek skrev:
I en "normal" process (99,9% av alla affärer?) avslutas budgivningen när det bara finns en budgivare kvar och kontrakt skrivs så snabbt som möjligt - jag skulle gissa inom 24 timmar. I det här fallet las det sista budet runt torsdag lunch varpå min bekant meddelade mäklaren att han inte hade för avsikt att lägga flera bud. han antog då att kontraktet skulle skrivas kanske redan på fredagen, men han blev alltså uppringd igår av mäklaren som meddelade "att säljare och köpare inte kommit överens". Visst kan man se det som att budgivningen fortfarande är öppen, men om det går över en vecka till efter nästa visning, så är det ju tveksamt om buden ligger kvar. Noteras kan också göras att det inte står någon information på objektsidan om att "budgivning pågår" eller aktuellt bud.

För övrigt håller jag inte alls med dig om att det är ok att sätta ett lågt utgångspris för att locka köpare. Med det resonemanget om att alla skall ha full koll på marknaden skulle man ju inte behöva ha några utgångspris alls. Syftet med utgångspris är väl att ge potentiella en professionell bedömning av uppskattat värde/försäljningspris?
Fast om man då har en inbokad visning där mäklaren vet att det kommer fler spekulanter som inte har sett objektet så kan jag förstå att man vill vänta på detta.

Självklart är risken att man då tappar tidigare budgivare. Mäklaren behöver inte skriva ut att budgivning pågår och de behöver inte heller redovisa bud. Dock ska de redovisa samtliga bud om de ska redovisa något och inte bara vissa. Det är också okej att enbart redovisa högsta.

I princip tycker jag så, ja. Ett utgångspris underlättar ju dock. Det heter ju utgångspris av en anledning. Att mäklaren ska vara opartisk och agera för båda parters bästa är en omöjlighet när denne fåeär betalt av säljaren och ofta har avtal med incitament.

falkn skrev:
Fast om man då har en inbokad visning där mäklaren vet att det kommer fler spekulanter som inte har sett objektet så kan jag förstå att man vill vänta på detta.
Absolut, men då tycker jag att man kan köra med öppna kort redan från början - d v s att man vill låta samtliga potentiella köpare få se lgh och få chansen att vara med och buda...och då fanns det ingen egentlig vits med förhandsvisning heller. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre :)

Säljaren har tappat minst en potentiell köpare i processen som var villig att lägga 600 000 över utgångspris, men det är möjligt att nya tillkommer. Jag lovar att återkoppla i tråden när jag vet hur det gick :D

Låter dumt att dra sig ut en process med en lgh man verkligen vill ha pga en sån här prestigefråga. Vill vederbörande verkligen ha lägenheten är det väl bara att fortsätta i budgivningen och lägga sitt tänkta bud (600 k över utgång eller vad den nu var). Kanske får de den ändå?

Ja det där är ju personligt hur man reagerar. Jag tror inte att det handlar om prestige utan snarare att det var en jobbig, stressande process att gå igenom och sen gick luften ur när man "förlorade".

"Missar du en står dig tusen åter" brukar man ju säga och jag vet att de har flera andra objekt på gång :)

Inte för att vara sån, men om man tycker att två dagars budgivning utan att det bli affär är en jobbig och stressande process som tar luften ut en skall man nog akta sig för att delta i för många. Kanske bättre att hänga kvar i den här processen och se om deras maxbud fortfarande står sig.

Personligen skulle jag fatta beslut efter vad jag tror ger högst försäljningspris för min lägenhet. Om förhandsvisning inte gav ett resultat som inte kändes rätt skulle jag inte tveka inför att köra en ordinarie visning. På samma sätt skulle jag inte tveka inför att ställa in hela processen om jag upplevde att den inte gett tillräckligt intresse etc. Som säljare har man inga skyldigheter att sälja förrän det är påskrivet, på samma sätt som att det som potentiell köpare är fritt fram att gå på visningar (och även lämna bud) utan att i slutändan fullfölja affären.

Att folk är stressade mm får man nog som säljare förhålla sig ganska kallsinnigt till.

Det luktar som dålig förlorare.

Thomas_Blekinge skrev:
Det luktar som dålig förlorare.
Meningsfullt inlägg. Vi får väl se om en vecka vem som förlorade. Går den dyrare är det status quo - min kompis ville ändå inte lägga mer. Går den billigare blir jag glad eftersom säljaren åkt på en nit ;)

D
Något jag får lite frågor om är "mäklaren som säger att "vinnaren" och säljaren inte kommit överens".
Håller med om låter skumt och lite dumt när budgivningen verkar ha varit i gång. Men en annan vinkel kan ju vara så som mäklaren säger att vinnaren och säljaren inte kommer överens, kanske kan vara de inte kom överens om tillträde eller någon annan detalj.

Sen tänkte jag också gnälla av mig och det är när det står accepterat pris men att många säljare inte väljer att acceptera det. Vist förstår ju att många vill ha budgivning men skriv då inte accepterat pris.

harry73
Kanske mäklaren eller säljaren inte kunde kräva ditt sista bud av dig eftersom det bara var du och vinnaren i budgivningen.Vinnaren drog sig ur affären för att han var med i 3 budgivningar och fortsatte tills han vann utan att bekymra sig om lägenheten var värd det.
I slutänden bestämde han sig för att köpa en av de andra lägenheter i alla fall.

Men se det från den positiva sida: Du slipper i alla fall att renovera ett till kök

C
fredrik1234 skrev:
Inte för att vara sån, men om man tycker att två dagars budgivning utan att det bli affär är en jobbig och stressande process som tar luften ut en skall man nog akta sig för att delta i för många.
Instämmer. En hyfsat luttrad spekulant torde knappast bli upprörd över detta. Marknaden varierar ju visserligen geografiskt och beroende på typ av objekt, men nu är det hett hett hett och betydligt konstigare saker än detta tycker jag händer mest hela tiden när man är med i en budgivning.

Ser det som självklart att inte budgivningen "stängs" bara för att sista förhandsbudet kommit in. I själva verket har den ju inte ens börjat på riktigt. Är säljaren inte nöjd med ev. förhandsbud går denne naturligtvis vidare med försäljningen enligt plan. Sen kan man förstås spekulera i om säljaren är en idiot när han inte accepterar ett visst bud, men motsvarande kan helt klart sägas om köparsidan, så...

Som jag sagt tidigare - det är inte jag som är med och budar i detta.

Min bekant som var med i processen kan kallas allt annat än luttrad - det är/var hans första husaffär och jag tycker inte att det är speciellt konstigt att känslorna kan svalla åt alla håll innan man vant sig. För de flesta är ju den här typen av affärer något man gör ett fåtal gånger i livet samtidigt som det är den största affären som kan få stora konsekvenser.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.