D djac skrev:
Jag tänker inte på det, jag tänker på nätavgifterna i samband med GR.
hur skulle de kunna påverka dem? Nätägaren kommer ju fakturera för varje överförd kWh

D
B bhus2021 skrev:
hur skulle de kunna påverka dem? Nätägaren kommer ju fakturera för varje överförd kWh
Ersättningsmässigt, när man laddar ur pga GR så får man ju senare betala nätavgift för att ta igen detta, dvs i mitt fall försvinner då ca 1:50kr/kWh av ersättningen när jag sen måste köpa tillbaks. Min fundering är då om detta beaktas när man redovisar GR-intäkterna.

Ja och man kan ju tänka sig att nätägaren snart också vill ta ut överföringsavgift, elskatt och moms på de exporterade kWh, de utför ju en tjänst ”gratis” idag åt det hållet.

B bhus2021 skrev:
Ja och man kan ju tänka sig att nätägaren snart också vill ta ut överföringsavgift, elskatt och moms på de exporterade kWh, de utför ju en tjänst ”gratis” idag åt det hållet.
Skatt och moms är det inte nätägaren som tar ut. Produktionsanläggningar med en toppeffekt under 500 kW är skattefria.

Däremot är det inte otroligt att nätägaren vill inkludera inmatad effekt i effekttaxeberäkningen. Det finns en öppning för det i EI's regler om effekttaxan.

Kan ingen förklara för nån som är som en treåring vad gäller sånt här exakt hur man ska göra för att komma åt HV?
Instruktioner för att aktivera service mode och ansluta till Homevolt WiFi-accesspunkt via webbläsare steg för steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Körde lite manuell laddning av batterierna nu när priserna var låga, och då lyckades jag sedan när jag återgick till Remote-läge att den kallade på GR. Kändes konstigt att batterierna inte hade tänkte att ladda på hela dagen. Någon annan som kör GR idag i SE3?

S
N N3rox skrev:
Körde lite manuell laddning av batterierna nu när priserna var låga, och då lyckades jag sedan när jag återgick till Remote-läge att den kallade på GR. Kändes konstigt att batterierna inte hade tänkte att ladda på hela dagen. Någon annan som kör GR idag i SE3?
Fick GR.

• Graf över batteriaktivitet som visar elproduktion från solceller, hemmet, och nätet med tidslinje och energikällor i kW.
    Skapa konto
  • Gilla
N3rox
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fick GR.
Hade du laddning i batteri?

Min GR skedde mellan 16-18

• Diagram som visar batteriaktivitet den 27 dec med kW-användning från solenergi, hem, och elnät mellan 00:00 och 23:00, toppar kl 16-18.
    Skapa konto
S
Min app ligger nog 6 timmar före i tidsangivelsen ser jag nu så ungefär samtidigt som dig. Ingen bil ansluten, just ansluten bil verkar påverka HV lite konstigt.

Batteriet är fullt nu igen.

Summering av 2025 ger detta i GR.
Liten upphämtning när riktiga GR för HV kom, hoppas på 2026 nu.
Graf som visar intäkter per månad för 2025, totalt 6 285,27 kr, med del för elbil 568,31 kr och husbatteri 5 716,95 kr.
Skapa konto

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Ganska likt med HV batteriet, körde smartladdning när vanliga bil GR också börja funka igen.
Diagram över intjänade summor 2025 med elbil och husbatteri, totalt 5 864,22 kr. Mest från husbatteri, med månadsfördelad intjäning.
Skapa konto

Blir ca 400kr i elkostnad och 4700kr i sålt
Så -4300kr kosta Tibber 2025
Diagram över elförbrukning och solcellsproduktion 2025 med 60% från elnätet och 40% från solceller, total 15 145,17 kWh, elkostnad 327 kr.
Skapa konto

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Flera tusen ser onekligen bra ut! Har du en kalkyl eller en skaplig uppskattning på hur mycket hur mycket din anläggning totalt kostar, kostar egentligen (utan bidrag) och vad återbetalningstiden beräknas bli? Har inte kunnat läsa hela tråden men är nyfiken på denna praktiska tillämpning och hur förståndig den är för oss privatpersoner. Att huset säkert ökar i värde är heller inte att bortse ifrån. Gottnytt.

Fast GR har inget med solpaneler att göra, det är bara en ersättning man fått för att ladda/ladda ur Homevoltbatteriet.
Det man tjänat på solel och så har jag inte räknat på men jag ligger ca 10 000 kWh under med inköpt el mot innan.

Trasigt batteri under maj månad samt oktober-november.
Dåligt med GR för billaddning tyvärr.

• Diagram som visar intjänade pengar per månad år 2025. Lägsta summor i maj och november. Kategorier: elbil och husbatteri. Total: 10 262,34 kr.
    Skapa konto
Senaste om GR.
Information om att Homevolt bytt till händelsebaserad ersättning i SE3 och SE4, med uppmaningar att kolla belöningar i appen och aktivera "Optimera för intäkter".
Skapa konto

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.