85 702 läst ·
789 svar
86k läst
789 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Ersättningsmässigt, när man laddar ur pga GR så får man ju senare betala nätavgift för att ta igen detta, dvs i mitt fall försvinner då ca 1:50kr/kWh av ersättningen när jag sen måste köpa tillbaks. Min fundering är då om detta beaktas när man redovisar GR-intäkterna.B bhus2021 skrev:
Skatt och moms är det inte nätägaren som tar ut. Produktionsanläggningar med en toppeffekt under 500 kW är skattefria.B bhus2021 skrev:
Däremot är det inte otroligt att nätägaren vill inkludera inmatad effekt i effekttaxeberäkningen. Det finns en öppning för det i EI's regler om effekttaxan.
Körde lite manuell laddning av batterierna nu när priserna var låga, och då lyckades jag sedan när jag återgick till Remote-läge att den kallade på GR. Kändes konstigt att batterierna inte hade tänkte att ladda på hela dagen. Någon annan som kör GR idag i SE3?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Fick GR.N N3rox skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Min app ligger nog 6 timmar före i tidsangivelsen ser jag nu så ungefär samtidigt som dig. Ingen bil ansluten, just ansluten bil verkar påverka HV lite konstigt.
Batteriet är fullt nu igen.
Batteriet är fullt nu igen.
Ganska likt med HV batteriet, körde smartladdning när vanliga bil GR också börja funka igen.Stefan N skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir ca 400kr i elkostnad och 4700kr i sålt
Så -4300kr kosta Tibber 2025
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera tusen ser onekligen bra ut! Har du en kalkyl eller en skaplig uppskattning på hur mycket hur mycket din anläggning totalt kostar, kostar egentligen (utan bidrag) och vad återbetalningstiden beräknas bli? Har inte kunnat läsa hela tråden men är nyfiken på denna praktiska tillämpning och hur förståndig den är för oss privatpersoner. Att huset säkert ökar i värde är heller inte att bortse ifrån. Gottnytt.Stefan N skrev:
Fast GR har inget med solpaneler att göra, det är bara en ersättning man fått för att ladda/ladda ur Homevoltbatteriet.
Det man tjänat på solel och så har jag inte räknat på men jag ligger ca 10 000 kWh under med inköpt el mot innan.
Det man tjänat på solel och så har jag inte räknat på men jag ligger ca 10 000 kWh under med inköpt el mot innan.