Jag tänker att när bilen laddar kommer ju inget ut på nätet av det som HV laddar ut?

Stefan N Stefan N skrev:
Jag tänker att när bilen laddar kommer ju inget ut på nätet av det som HV laddar ut?
Håller helt med, grundidén är ju att stödja elnätet och om bilen laddar mer än vad HV laddar ur, vilket var i mitt fall, så belastar jag snarare nätet hårdare.
Jag tror att det är en bugg om jag ska vara ärlig

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hade varit skönt om man kunde ”reservera” 20% eller något sådant som kan användas för egenanvändning. För nu var batteriet urladdat när priserna sedan drog iväg idag.

S
Stefan N Stefan N skrev:
Det får du ta och anmäla till Tibber.

Så här ser det ut hos mig nu. Hoppas att nätet fortsätter vara i obalans. 😉
GR till bilen är ju totalt kasst nu. Lite för pausning bara.

• Intäktsgraf från Tibber-app som visar inkomster i december, totalt 208,27 kr, med fördelning mellan elbil och husbatteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
N3rox
  • Laddar…
Liknande här hos mig , men mina GR från bilen har försvunnit

• Diagram visar intjäning från elbil och husbatteri i december, totalt 114,20 kr. Flera staplar, främst kring den 15:e.
    Skapa konto
D
W wimpyfudge skrev:
Bra fråga.. Man får väl dra igång ett kalkylark och försöka plocka isär vad man betalat och fått betalt..
Man är ju väldigt nyfiken på hur Tibber räknar rent generellt, det finns ju lite i appen man undrar över.

Om någon knäckt koden bakom uppgifterna som Förbrukning i kr på första skärmen (annorlunda mot Off-peak), de nya siffrorna under batteriet Performance-siffrorna.

Man undrar exempelvis hur de hanterar nätavgifterna.

D djac skrev:
de nya siffrorna under batteriet Performance-siffrorna.
Är det något man behöver slå på eller dök det bara upp automagiskt? Har det inte i min app 😢

D
W wimpyfudge skrev:
Är det något man behöver slå på eller dök det bara upp automagiskt? Har det inte i min app 😢
Jag har ios och det kom med en uppdatering i dagarna!

D djac skrev:
Jag har ios och det kom med en uppdatering i dagarna!
Har senaste versionen på iOS också. Då kör dom säkert nån form av AB utrullning. Får vänta på att man hamnar i rätt grupp då :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nu fick jag även "Performance siffrorna" i appen.
Igår så hände samma sak för mig, HV laddade ur 6kW för GR och bilens laddning startade med 5kW samtdigt.

Har idag en 6,6kwh HV, nästa år ska jag antingen köpa en ytterligare HV 6,6kwh eller bara köpa till en extra batterimodul.

Hur tänker ni vad som är bäst? GR ersättningen baseras väl på effekten, och 2st växelriktare ger mer än 1st,
men priset är det dubbla och sedan större risk för stora effekttoppar 13kwh eller att bilen inte kan laddas 16kw samtidgt.

M Mangadang skrev:
Nu fick jag även "Performance siffrorna" i appen.
Igår så hände samma sak för mig, HV laddade ur 6kW för GR och bilens laddning startade med 5kW samtdigt.
Hade samma symptom igår kväll. Bilen laddade 11kW och mina HV laddade ur med full effekt men inget gick till nätet.

D djac skrev:
Man undrar exempelvis hur de hanterar nätavgifterna.
Det gör de väl inte alls? Har inte sett någon inställning om effektavgift i tibberappen ännu.

Mitt beter sig inte bra nu, står tillfälligt avbruten men det brukar betyda dåliga batterier i pulsen men dom är bytta.
Skärmdump av Homevolt-app som visar batteristatus på 65%, en vilande status och meddelanden om Grid Rewards och smart styrning.
Skapa konto

D
B bhus2021 skrev:
Det gör de väl inte alls? Har inte sett någon inställning om effektavgift i tibberappen ännu.
Jag tänker inte på det, jag tänker på nätavgifterna i samband med GR.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.