85 707 läst ·
789 svar
86k läst
789 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Jag har bara haft mit batteri ett par veckor och det har fungerat bra fram till idag då jag helt plötsligt fick en topp på 9 kWh. 🤯N N3rox skrev:
Jag tror att du kommer få flera av dem då Tibber inte tar hänsyn till effekt tarriferna.G gmogmo skrev:
Det är som Ebberöds bank en förlustaffär man tjänar några tior på försäljningen men förlorar 81.25 på varje kWh…
AriNie: Tänker inte argumentera emot dig att Tibbers siffror för återbetalning på HV är en glädjekalkyl.
Batteriet är till för tekniknördar och folk som tycker det är kul att syssla med hemstyrning, etc. Och sen får man kanske en liten hedge (eller lotteribiljett om du föredrar
) att det KANSKE kan göra mer nytta i framtiden ifall vi får väldigt volatila priser. Finns inte en kotte som vet säkert... precis som när man tecknar en försäkring.
Däremot är väl inte peakshaving-funktionaliteten / mjukvaran färdigutvecklad?
Så det blir ju fel att såga HV för att den inte klippte effekttopparna i nämnda två fall.
Sen förstår jag N3rox och gmogo's frustration. En enda dags plötslig "jättetopp" och vips så skenade elleverantörens nästa faktura. :/
Batteriet är till för tekniknördar och folk som tycker det är kul att syssla med hemstyrning, etc. Och sen får man kanske en liten hedge (eller lotteribiljett om du föredrar
Så det blir ju fel att såga HV för att den inte klippte effekttopparna i nämnda två fall.
Sen förstår jag N3rox och gmogo's frustration. En enda dags plötslig "jättetopp" och vips så skenade elleverantörens nästa faktura. :/
Om man bara kunde styra det själv, men har inte hört att dem släppt api’t än. Just nu så ställer jag manuell laddning på natten så att batterierna samsas med bilarna, annars så har batterierna ingen laddning när man vaknar på morgonen.Dizzy00 skrev:
AriNie: Tänker inte argumentera emot dig att Tibbers siffror för återbetalning på HV är en glädjekalkyl.
Batteriet är till för tekniknördar och folk som tycker det är kul att syssla med hemstyrning, etc. Och sen får man kanske en liten hedge (eller lotteribiljett om du föredrar) att det KANSKE kan göra mer nytta i framtiden ifall vi får väldigt volatila priser. Finns inte en kotte som vet säkert... precis som när man tecknar en försäkring.
Det som är lite frustrerande är ju att Tibber styr laddning av bilarna och batterierna, så det ”vet” hur mycket som behöver laddas under natten. Så lasten behöver ju smetas ut, det gör inte att räkna med att allt ska få plats på den lägsta timmen. Utan det behöver ske över dem billigaste timmarna.
Uppskattar att höjningen blev cirka 1,6kWh sett över mina tre toppar. Så cirka 130kr ökning av nätavgiften. Så nu får jag ha stenkoll vad den gör resten av månaden så att HV inte fixar två sådan toppar till.
Redigerat:
Hur berättar du för batteriet att det ska ladda manuellt vissa specifika timmar på natten?N N3rox skrev:
Jag får min HV först nästa vecka, så man vill ju veta lite på förhand hur man manuellt ändrar i schemat (ifall det skulle behövas)
Exakt, det där borde ju vara en prioritetsfråga i algoritmen.N N3rox skrev:
Som du säger, så vet ju Tibber vilka bilar du har inpluggade och hur många kWh som behövs till dem. Och de vet att du har HV.
Istället för att alla trängs vid samma timme, så borde t.ex. bilen tar 1a - 3e billigaste timmarna, och batteriet tar de 4e - 5e billigaste.
Ändrar via Webguit, så se till att det aktiveras och sedan ställs in så att det alltid är tillgängligt. Så då ändrar jag till lokalstyrning och sedan rensar jag schemat och fyller i mitt eget. Sedan när jag vaknar ändrar jag till remote schema och sedan in i Tibber appen och aktivera smartstyrningen så kommer Tibber schema in igen. Dock ingen GR under natten, fick det förut, men inte lägre. Men det spelar inte så stor roll, för effekttopp är dyrare än några kr under natten.Dizzy00 skrev:
Bifogsr bild för idag och igår. Igår var det fördelat på två timmer istället.B buffyin skrev:
Har ni haft några dagar den bara laddat med solen? Tycker den har fått en del sol-el och efter det ändrat sig o hoppas på det.N N3rox skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker värdena i Tibberappen för Homevolt gällande solproduktion riktigt är i närheten av vad min växelriktare säger att den producerarB buffyin skrev:
Jag har inte följt med hundra, har inte själv effektavgift så ingen erfarenhet där, men min erfarenhet är att man inte ska stirra sig blind på planeringen, för mig ändras den ofta längs vägen, till det bättre. Vad jag menar är att svårt att säga i förväg, man får nästan kolla i efterhand vilka val som gjordes.N N3rox skrev:
För mig i SE4 ser det ok ut idag, laddning mellan 11-14 då elen är billigare och solen uppe, sen urladdning under kvällstoppen.
Jag håller inte riktigt med, utan att riktigt orka räkna på det så känns det som att det ger både en direkt besparing och en viss försäkring mot höga elpriser, de slår inte så hårt.Dizzy00 skrev:
Batteriet är till för tekniknördar och folk som tycker det är kul att syssla med hemstyrning, etc. Och sen får man kanske en liten hedge (eller lotteribiljett om du föredrar) att det KANSKE kan göra mer nytta i framtiden ifall vi får väldigt volatila priser. Finns inte en kotte som vet säkert... precis som när man tecknar en försäkring.
Dels så har mitt elpris dykt rejält med batteriet och dels kommer jag minska mitt inköp, som i sin tur innebär besparingar på nätavgifterna.
En konsekvens som jag tycker man ska vara vaken på i år är 60-öringen, jag dimensionerade mina solceller enligt gängse norm när det begav sig men sen bytte jag VP och det sänkte min förbrukning avsevärt, därefter batteri som gör att jag använder mer solel, detta innebär att jag definitivt inte kommer få skatteåterbäring på all såld el. Där brister Homevolt lite i vissa lägen, när batteriet säljer till nätet krävs oftast 60-öringen för att det ska vara lönsamt.
Jag kan hålla med om att den totala kostnaden har för el (SE3) har sjunkit med HV batteriet installerats 6.6 kWh på min sommarstuga.D djac skrev:Jag håller inte riktigt med, utan att riktigt orka räkna på det så känns det som att det ger både en direkt besparing och en viss försäkring mot höga elpriser, de slår inte så hårt.
Dels så har mitt elpris dykt rejält med batteriet och dels kommer jag minska mitt inköp, som i sin tur innebär besparingar på nätavgifterna.
En konsekvens som jag tycker man ska vara vaken på i år är 60-öringen, jag dimensionerade mina solceller enligt gängse norm när det begav sig men sen bytte jag VP och det sänkte min förbrukning avsevärt, därefter batteri som gör att jag använder mer solel, detta innebär att jag definitivt inte kommer få skatteåterbäring på all såld el. Där brister Homevolt lite i vissa lägen, när batteriet säljer till nätet krävs oftast 60-öringen för att det ska vara lönsamt.
Jag har i Tibber ”egen användning”…
Det som irriterar mig är dock att Tibber inte för närvarande tar hänsyn till effekt tariffernas kostnader som tex. Ellevio infört!
Det är som jag tidigare framfört ”Ebberöds bank” en förlustaffär. Man tjänar några tior men för betala dyrt för deras ”peakar” som med bättre styrning på laddning när det inte kan göras av solen tas från nätet kunde ha undvikits helt…