85 709 läst ·
789 svar
86k läst
789 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Det måste absolut vara en skön känsla. En finansiell hedge mot volatila priser!D djac skrev:
Är det något som vet hur Tibber ställer sig till nya effektskatten?
Eller det är kanske inte Tibber som kommer ta ut den, utan nätägaren? (dvs, Eon för många hushåll... Ellevio har väl redan börjat för vissa)
Oavsett, så hoppas jag att Tibber även kommer lägga på den aspekten i sin algoritm framöver.
Det skulle ju korta ner avbetalningstiden ytterligare. En smart peak shaver som kopplar in batteriet såfort hushållet drar mer än X watt från nätet, borde kunna spara ett par hundralappar / mån.
Än en gång, följer med spänning hur Tibber kommer skruva på sin algo.
Har Ellevio och blev lagom road när batteriet laddade på mitt på dagen idag för att sälja ut nu på eftermiddagen. Hade inte solen lyst på panelerna så hade jag fått en ny effekttopp. Har jobbat på att styra bort stora förbrukarna från dagen. Så dem topparna som jag har i januari är skapade av batteriets laddning. Så jag är en av dem som längtar tills peak shaving är på plats eller åtminstone att laddningen tar det i beaktning. Höjning på 1 kW i effekttopp kostar 81,25kr. Kan köpa mycket el för 81,25kr.Dizzy00 skrev:
Det måste absolut vara en skön känsla. En finansiell hedge mot volatila priser!
Är det något som vet hur Tibber ställer sig till nya effektskatten?
Eller det är kanske inte Tibber som kommer ta ut den, utan nätägaren? (dvs, Eon för många hushåll... Ellevio har väl redan börjat för vissa)
Oavsett, så hoppas jag att Tibber även kommer lägga på den aspekten i sin algoritm framöver.
Det skulle ju korta ner avbetalningstiden ytterligare. En smart peak shaver som kopplar in batteriet såfort hushållet drar mer än X watt från nätet, borde kunna spara ett par hundralappar / mån.
Än en gång, följer med spänning hur Tibber kommer skruva på sin algo.
Så har ställt ner storleken på huvudsäkringen i Homevolt för att inte ladda på för mycket. Hade jag inte haft två HV så hade det varit lugnare. Men har två och då kan dem ladda med totalt 12kW.
Hoppas inte på för mycket. https://status.tibber.com/incidents/pcnsmm3221lc
Hur har du ställt huvudsäkringen för att inte ladda för mycket?N N3rox skrev:Har Ellevio och blev lagom road när batteriet laddade på mitt på dagen idag för att sälja ut nu på eftermiddagen. Hade inte solen lyst på panelerna så hade jag fått en ny effekttopp. Har jobbat på att styra bort stora förbrukarna från dagen. Så dem topparna som jag har i januari är skapade av batteriets laddning. Så jag är en av dem som längtar tills peak shaving är på plats eller åtminstone att laddningen tar det i beaktning. Höjning på 1 kW i effekttopp kostar 81,25kr. Kan köpa mycket el för 81,25kr.
Så har ställt ner storleken på huvudsäkringen i Homevolt för att inte ladda på för mycket. Hade jag inte haft två HV så hade det varit lugnare. Men har två och då kan dem ladda med totalt 12kW.
Varför tar inte Tibber hänsyn till detta och laddar under längre tid och minskar peakar?
(Man kunde ladda under hela natten!)
Man får gå in i webguit på batteriet och under parametrar så kan man ställa in main fuse. Så då stryper den laddningen till att ligga under den säkringen. Du gör det på egen risk.AriNie skrev:
Det kommer säkert, alla funktioner är inte på plats än.
Det förefaller som om Tibber bryr sig om sin egen ekonomi än kundernas?!N N3rox skrev:
Jag har ställt in batteriet för ”främst” egen förbrukning !