D djac skrev:
jag är väldigt nöjd, det är rätt skönt att i princip vara immun mot elpriserna
Det måste absolut vara en skön känsla. En finansiell hedge mot volatila priser!

Är det något som vet hur Tibber ställer sig till nya effektskatten?
Eller det är kanske inte Tibber som kommer ta ut den, utan nätägaren? (dvs, Eon för många hushåll... Ellevio har väl redan börjat för vissa)

Oavsett, så hoppas jag att Tibber även kommer lägga på den aspekten i sin algoritm framöver.
Det skulle ju korta ner avbetalningstiden ytterligare. En smart peak shaver som kopplar in batteriet såfort hushållet drar mer än X watt från nätet, borde kunna spara ett par hundralappar / mån.

Än en gång, följer med spänning hur Tibber kommer skruva på sin algo.

Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Det måste absolut vara en skön känsla. En finansiell hedge mot volatila priser!

Är det något som vet hur Tibber ställer sig till nya effektskatten?
Eller det är kanske inte Tibber som kommer ta ut den, utan nätägaren? (dvs, Eon för många hushåll... Ellevio har väl redan börjat för vissa)

Oavsett, så hoppas jag att Tibber även kommer lägga på den aspekten i sin algoritm framöver.
Det skulle ju korta ner avbetalningstiden ytterligare. En smart peak shaver som kopplar in batteriet såfort hushållet drar mer än X watt från nätet, borde kunna spara ett par hundralappar / mån.

Än en gång, följer med spänning hur Tibber kommer skruva på sin algo.
Har Ellevio och blev lagom road när batteriet laddade på mitt på dagen idag för att sälja ut nu på eftermiddagen. Hade inte solen lyst på panelerna så hade jag fått en ny effekttopp. Har jobbat på att styra bort stora förbrukarna från dagen. Så dem topparna som jag har i januari är skapade av batteriets laddning. Så jag är en av dem som längtar tills peak shaving är på plats eller åtminstone att laddningen tar det i beaktning. Höjning på 1 kW i effekttopp kostar 81,25kr. Kan köpa mycket el för 81,25kr.

Så har ställt ner storleken på huvudsäkringen i Homevolt för att inte ladda på för mycket. Hade jag inte haft två HV så hade det varit lugnare. Men har två och då kan dem ladda med totalt 12kW.

• Wow
Dizzy00
  • Laddar…
Nu hände det något…

• Grafindikator för januari 2024 visar 650,28 kr intjänat, med en hög stapel den 21 januari för en husbatteri-belöning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
D
N N3rox skrev:
Nu hände det något…
Ja min själ, samma här!

..men jag undrar, ser ingen direkt relaterad batteriaktivitet?

• Gilla
N3rox och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja min själ, samma här!

..men jag undrar, ser ingen direkt relaterad batteriaktivitet?
Hoppas det fortsätter. Synd stt man inte hade bättre koll så man kunde se när det uppstod.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
N N3rox skrev:
Hoppas det fortsätter. Synd stt man inte hade bättre koll så man kunde se när det uppstod.
Dina siffror för de andra dagarna är högre än mina, har du två batterier?

Ja, det känns lite som en glitch och ingenting på bilen.

N N3rox skrev:
Har Ellevio och blev lagom road när batteriet laddade på mitt på dagen idag för att sälja ut nu på eftermiddagen. Hade inte solen lyst på panelerna så hade jag fått en ny effekttopp. Har jobbat på att styra bort stora förbrukarna från dagen. Så dem topparna som jag har i januari är skapade av batteriets laddning. Så jag är en av dem som längtar tills peak shaving är på plats eller åtminstone att laddningen tar det i beaktning. Höjning på 1 kW i effekttopp kostar 81,25kr. Kan köpa mycket el för 81,25kr.

Så har ställt ner storleken på huvudsäkringen i Homevolt för att inte ladda på för mycket. Hade jag inte haft två HV så hade det varit lugnare. Men har två och då kan dem ladda med totalt 12kW.
Hur har du ställt huvudsäkringen för att inte ladda för mycket?

Varför tar inte Tibber hänsyn till detta och laddar under längre tid och minskar peakar?
(Man kunde ladda under hela natten!)

AriNie AriNie skrev:
Hur har du ställt huvudsäkringen för att inte ladda för mycket?

Varför tar inte Tibber hänsyn till detta och laddar under längre tid och minskar peakar?
(Man kunde ladda under hela natten!)
Man får gå in i webguit på batteriet och under parametrar så kan man ställa in main fuse. Så då stryper den laddningen till att ligga under den säkringen. Du gör det på egen risk.

Det kommer säkert, alla funktioner är inte på plats än.

D djac skrev:
Dina siffror för de andra dagarna är högre än mina, har du två batterier?

Ja, det känns lite som en glitch och ingenting på bilen.
Yes. Har två HV på 6.65 kWh styck

N N3rox skrev:
Man får gå in i webguit på batteriet och under parametrar så kan man ställa in main fuse. Så då stryper den laddningen till att ligga under den säkringen. Du gör det på egen risk.

Det kommer säkert, alla funktioner är inte på plats än.
Det förefaller som om Tibber bryr sig om sin egen ekonomi än kundernas?!

Jag har ställt in batteriet för ”främst” egen förbrukning !

Någon som sett om Tibber rapporterat in det gröna avdraget till skatteverket?

D
N N3rox skrev:
Någon som sett om Tibber rapporterat in det gröna avdraget till skatteverket?
Jag kollade och mitt var inrapporterat.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Får man notis på Kivra om det?

D djac skrev:
Jag kollade och mitt var inrapporterat.
Har inte fått det ännu, så skickat frågan till Tibber. Vill ju inte missa det under 2024. Som jag förstått det så ska det vara inrapporterat senast 31/1 året efter installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.