Det är ju en fast summa, har inget med gamla GR att göra just nu.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju en fast summa, har inget med gamla GR att göra just nu.
Menar du att all GR är fast? Eller bara bilen?

Har du HV är det fast summa både på bil och batteri, det är ju ca 20:- om dagen (SE3). Men det är ju tills GR kommer igång på riktigt, nu används ju inte batteriet alls till balansering.

Stefan N Stefan N skrev:
Har du HV är det fast summa både på bil och batteri, det är ju ca 20:- om dagen (SE3). Men det är ju tills GR kommer igång på riktigt, nu används ju inte batteriet alls till balansering.
Ok. Det varierar per dag och har fått mer för HV batterier sedan 8 januari. Har två HV på 6,65kWh vardera. Cirka 25-38kr per dag sedan 8 januari. Medans bilarna ger 1-2kr per dag

Så här ser mitt ut och många andras också. Såg exakt lika ut i dec när det kom.
Diagram som visar intjänade belöningar på 319,62 kr i januari 2024, inklusive elbil och husbatteri, med staplar i lila och blått per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Så här ser mitt ut och många andras också. Såg exakt lika ut i dec när det kom.
[bild]

• Diagram över intjänade belöningar i januari, totalt 468,70 kr, med kategorierna elbil 24,52 kr och husbatteri 444,17 kr. Vertikalt stapeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
Märkligt att du fått så? Va du med i testgruppen som dom körde nyss?

Stefan N Stefan N skrev:
Märkligt att du fått så? Va du med i testgruppen som dom körde nyss?
Inte vad jag vet. Fick ingen notis som något test som skulle köras eller så.

D
N N3rox skrev:
Inte vad jag vet. Fick ingen notis som något test som skulle köras eller så.
Men du har två batterier, det kan vara skillnaden?

D djac skrev:
Men du har två batterier, det kan vara skillnaden?
Absolut, men något hände runt den 8:e. Ersättningen gick upp till typ det dubbla.

D
N N3rox skrev:
Absolut, men något hände runt den 8:e. Ersättningen gick upp till typ det dubbla.
De kanske bestämde att det var per batteri och inte per kund, det är ju rimligt för skälet att skaffa två är ju den större effekten.

Jag ser hursomhelst med viss spänning fram emot när GR ska starta på riktigt, inte helt klart hur det kommer påverka resten av funktionaliteten och vad det kommer att ge i slutändan.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ser hursomhelst med viss spänning fram emot när GR ska starta på riktigt, inte helt klart hur det kommer påverka resten av funktionaliteten och vad det kommer att ge i slutändan.
Håller med... GR är den absolut mest intressanta aspekten med Tibber/Homevolt.
Eller egentligen "hybridtjänsten" de utvecklar.
Jag ser det lite som mjukvarubolag och tjänster inom IT-branschen. Den med bäst mjukvara/tjänst vinner ofta i slutändan!

Att skaffa ett hembatteri endast för lagring av eget solöverskott eller för arbitrage-affärer (köpa/sälja vid specifika tidpunkter), får jag inte ihop kalkylen för -- ens med 50% avdraget. (Sen förstår och respekterar jag dem som ändå skaffar batteri av andra anledningar)

Men om Tibber bara lyckas få ihop sin hybridtjänst riktigt riktigt bra, så skulle det möjligtvis kunna rättfärdiga deras förhållandevis dyra batteri för mig.
Drömmen vore om de verkligen LYCKAS kombinera ihop en perfekt balans av:

1 - Vettiga gridrewards
2 - Lagring av egenproduktion (redan på plats)
3 - Sälja ut vid extrema pristoppar (redan på plats)
4 - Peak shaving för att reducera effekttoppar

Följer med spänning utvecklingen!

• Gilla
djac
  • Laddar…
Stöder Homevolt backup/offgrid?

D
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Håller med... GR är den absolut mest intressanta aspekten med Tibber/Homevolt.
Eller egentligen "hybridtjänsten" de utvecklar.
Jag ser det lite som mjukvarubolag och tjänster inom IT-branschen. Den med bäst mjukvara/tjänst vinner ofta i slutändan!

Att skaffa ett hembatteri endast för lagring av eget solöverskott eller för arbitrage-affärer (köpa/sälja vid specifika tidpunkter), får jag inte ihop kalkylen för -- ens med 50% avdraget. (Sen förstår och respekterar jag dem som ändå skaffar batteri av andra anledningar)

Men om Tibber bara lyckas få ihop sin hybridtjänst riktigt riktigt bra, så skulle det möjligtvis kunna rättfärdiga deras förhållandevis dyra batteri för mig.
Drömmen vore om de verkligen LYCKAS kombinera ihop en perfekt balans av:

1 - Vettiga gridrewards
2 - Lagring av egenproduktion (redan på plats)
3 - Sälja ut vid extrema pristoppar (redan på plats)
4 - Peak shaving för att reducera effekttoppar

Följer med spänning utvecklingen!
Jag håller med, när jag fick mitt så fungerade styrningen... mindre bra kan man säga, men idag funkar dina #2 och #3 ganska bra tycker jag och min känsla är att jag faktiskt betalar batteriet redan på det. Jag känner mig iaf övertygad om att med batteriet tillsammans med mina solceller så kommer jag inte få fler elräkningar, enbart på detta. Naturligtvis är förutsättningen att elpriserna fortsätter vara svängiga pch SE4.

Med tanke på inkörningsperioden vi varit igenom så räknar jag med att de nya funktionerna kommer ställa till det under en övergång, det är ju en del prioriteringar som kommer behöva göras då de kommer påverka varandra.

Många har svårt för solceller, betalar för dåligt etc, men jag är väldigt nöjd, det är rätt skönt att i princip vara immun mot elpriserna och jag misstänker att det är attraktivt om man nu skulle sälja huset.

• Gilla
Dizzy00
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Stöder Homevolt backup/offgrid?
Nej, det mumlades något om -inte än under lanseringen men jag tvivlar på att det kommer komma en sådan funktion. Som jag förstår det kräver växelriktaren spänning utifrån för att fungera, som de flesta solcellssådana.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.