530 835 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
https://community.home-assistant.io/t/zigbee-schneider-powertag-adding-to-ha/620509/12Johan Gunverth skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag har använt HA under några omgångar, senaste installationen för ca 1,5 år utan någon direkt komplicerad uppsättning. Även om det har blivit en hel del förbättringar tycker jag fortfarande att det är en ganska hackerbetonad bygglåda (dock en väldigt flexibel sådan om man har tålamod).P paralun skrev:
Många gånger när jag ska göra en förändring verkar det först enkelt på ytan men ofta krävs det i slutändan att man gör macros (templates) eller egna sensorer med YAML/ninja vilket ofta blir en riktig spagettilösning. Ett exempel är energi-vyn om man har flera fastigheter. Ett annat återkommande problem är enheter som inte överensstämmer och som man måste tvätta data manuellt i databasen eftersom det saknas verktyg för det.
Som sagt, en låååååång paus sen får vi se.... 😁
Redigerat:
Det hade aldrig accepterats här hemma.P paralun skrev:
Det tråkiga är att man måste köra zigbee2mqtt, som jag förstår det och att att byta är jäkligt bökigt.Walle85 skrev:
Jag antar att man skulle kunna skaffa en sån här och köra bara Powertagen på den i såna fall?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...GTlC_AJt2oZkLCNWhrO_tHbNIbODIxfRoCelUQAvD_BwE
Alla större förbrukare går ju att identifiera enkelt vid avläsning av huvudmätarens P1-port. Krävs bara lite intelligens för att få det identifierat när resp går igång.D djac skrev:
Då är vi i samma sits, har inte heller flyttat mina powertags från Wiser hubben ännu.D djac skrev:
Funderar på att gå över till Shellys nya variant, sannolikt billigare i längden om man ska utöka systemet, Shelly Pro 3EM-3CT63. Problemet är att de varit slut sedan ett tag tillbaka.
Nackdelen med dessa är att de tar plats på DIN-skenan, men än så länge har jag lite extra utrymme kvar.
Ja den kan ju isf vara värd att vänta på, den borde ju kunna ligga löst inne i pannan också, om man nu inte har plats i centralen?Walle85 skrev:
Då är vi i samma sits, har inte heller flyttat mina powertags från Wiser hubben ännu.
Funderar på att gå över till Shellys nya variant, sannolikt billigare i längden om man ska utöka systemet, Shelly Pro 3EM-3CT63. Problemet är att de varit slut sedan ett tag tillbaka.
Nackdelen med dessa är att de tar plats på DIN-skenan, men än så länge har jag lite extra utrymme kvar.
Skulle inte denna funka?Walle85 skrev:
Då är vi i samma sits, har inte heller flyttat mina powertags från Wiser hubben ännu.
https://www.amazon.se/Shelly-WLAN-B...ds=shelly+pro+3em+3ct63&qid=1734682912&sr=8-1
Om du har byggt styrning till den, varför behöver man pilla på något? Sköter inte styrningen det själv? Vad styr den annars?P paralun skrev: