J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rätt stökigt verkar det vara, iallafall dit jag har kommit.
Alla enheter hittade, men sedan måste jag lägga in en local Key för varje, och den biten är lite omständigt.
Det ska plockas fram via projektet.
Får se när jag orkar med det
Edit: nu på morgonen är alla mina hittade enheter borta....
Jo, just tuya ska jag försöka undvika. Dock är ju mycket av kinesiska grejor detta. Är det en tempsensor betalar jag gärna extra för något bättre, men är det något dyrare som i mitt fall llvp, så tog jag en billig pump och detta var en bonus.

Å andra sidan, jag har en grohe vattenfelsbrytare jag gärna skulle ha integrerat som inte har något interface alls...

Med det sagt så verkar iallafall senaste moln tuya funka bra, jag gav upp på den gamla när man ett par gånger var tvungen att uppdatera nå avtal och annat i utvecklingsmiljön för att hålla den igång...

J JohanLun skrev:
Jo, just tuya ska jag försöka undvika. Dock är ju mycket av kinesiska grejor detta. Är det en tempsensor betalar jag gärna extra för något bättre, men är det något dyrare som i mitt fall llvp, så tog jag en billig pump och detta var en bonus.

Å andra sidan, jag har en grohe vattenfelsbrytare jag gärna skulle ha integrerat som inte har något interface alls...

Med det sagt så verkar iallafall senaste moln tuya funka bra, jag gav upp på den gamla när man ett par gånger var tvungen att uppdatera nå avtal och annat i utvecklingsmiljön för att hålla den igång...
https://github.com/Flo-Schilli/homeassistant-grohe_sense

Denna ska funka för Grohe sense.

J JohanLun skrev:

Men detta gäller väl inte vanliga zigbee enheter in i HA? TUYA local är väl för wifi?

J JohanLun skrev:
Jag skulle vilja ha ett par tre temp/fuktsensorer, så billigt som möjligt och med så lång batteritid som möjligt. Typ vind, uthus osv som jag vill hålla lite koll på över tid.

Jag har z-wave (som jag antar inte är aktuellt) och en skyconnect USB. Sen har jag en HUE hub också. Vad är bästa väg att gå... Vill slippa ha nåt som går över "molnet".
De enda jag känner till är Popp och de är allt annat än billiga, men funkar bra:
Graf som visar jämförelse av fukt i källargolv (Popp mold detector 28) och luftfuktighet i nedre hall samt vind 2025, över tid från februari till september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#28 är placerad på betongplattan under golvet. =)

Lycka till med projektet!
/Fumble

Det kan vara värt att avvakta med senaste HA uppdateringen. En hel del debatt om påtvingad kryptering av backuper. Jag har inte forskat i detaljerna än.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan vara värt att avvakta med senaste HA uppdateringen. En hel del debatt om påtvingad kryptering av backuper. Jag har inte forskat i detaljerna än.
Har kört Googleintegrationen gällande backuper hittills. Blir det någon tvingande backup eller?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har kört Googleintegrationen gällande backuper hittills. Blir det någon tvingande backup eller?
Vågar inte svara än vad konsekvenserna blir exakt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Eller så anammar man det modernare sättet med nycklar och kör på som vanligt. Inga konstigheter alls.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Eller så anammar man det modernare sättet med nycklar och kör på som vanligt. Inga konstigheter alls.
Det verkar inte vara solklart hur man ska komma åt innehållet i sin backup om man inte vill använda den för en restore. Det finns ganska många som reagerar väldigt negativt till detta och finner det konstigt.

Se debatterna på HAs supportforum. Sitter med en platta nu och orkar inte försöka länka.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har man sin backup genom zfs send som allting annat på datorn och behöver inte bry sig?

S sjoelund skrev:
Eller så har man sin backup genom zfs send som allting annat på datorn och behöver inte bry sig?
Ja det finns många sätt att lösa detta och jag var inte ute efter att starta någon debatt utan ville bara varna för en (större) förändring som kanske inte alla visste skulle komma.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med och det är ju inga märkvärdigheter.

Men man kan ju fråga sig vad HA har för hemligheter iaf med min installation?

Sen laddar man då enkelt ner krypteringsnyckeln via Download Emergency Kit.

Sen kör jag ett Google Drive addon för backuperna har inte kollat att det funkar.

(fick sedan mycket mysko fel med 2025,1 på den ena installationen men tillfrisknade, hamnade i ett "onboardingläge" men ändrade bara URL så blev det bra)

• Skärmavbild av säkerhetskopieringsfunktion med krypteringsnyckel och alternativ för att ladda ner ett nödpaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Håller med och det är ju inga märkvärdigheter.
Hur plockar du ut en fil ur din krypterade backup?

P paralun skrev:
Har inte provat men så här säger manualen.
Var ser du något om en tarfil som skickas till Google Drive? Jag måste läsa slarvigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.