527 886 läst ·
6 114 svar
528k läst
6,1k svar
Home Assistant
Jo, just tuya ska jag försöka undvika. Dock är ju mycket av kinesiska grejor detta. Är det en tempsensor betalar jag gärna extra för något bättre, men är det något dyrare som i mitt fall llvp, så tog jag en billig pump och detta var en bonus.[SKPG]Zamora skrev:
Å andra sidan, jag har en grohe vattenfelsbrytare jag gärna skulle ha integrerat som inte har något interface alls...
Med det sagt så verkar iallafall senaste moln tuya funka bra, jag gav upp på den gamla när man ett par gånger var tvungen att uppdatera nå avtal och annat i utvecklingsmiljön för att hålla den igång...
https://github.com/Flo-Schilli/homeassistant-grohe_senseJ JohanLun skrev:Jo, just tuya ska jag försöka undvika. Dock är ju mycket av kinesiska grejor detta. Är det en tempsensor betalar jag gärna extra för något bättre, men är det något dyrare som i mitt fall llvp, så tog jag en billig pump och detta var en bonus.
Å andra sidan, jag har en grohe vattenfelsbrytare jag gärna skulle ha integrerat som inte har något interface alls...
Med det sagt så verkar iallafall senaste moln tuya funka bra, jag gav upp på den gamla när man ett par gånger var tvungen att uppdatera nå avtal och annat i utvecklingsmiljön för att hålla den igång...
Denna ska funka för Grohe sense.
Men detta gäller väl inte vanliga zigbee enheter in i HA? TUYA local är väl för wifi?J JohanLun skrev:Jo, just tuya ska jag försöka undvika. Dock är ju mycket av kinesiska grejor detta. Är det en tempsensor betalar jag gärna extra för något bättre, men är det något dyrare som i mitt fall llvp, så tog jag en billig pump och detta var en bonus.
De enda jag känner till är Popp och de är allt annat än billiga, men funkar bra:J JohanLun skrev:Jag skulle vilja ha ett par tre temp/fuktsensorer, så billigt som möjligt och med så lång batteritid som möjligt. Typ vind, uthus osv som jag vill hålla lite koll på över tid.
Jag har z-wave (som jag antar inte är aktuellt) och en skyconnect USB. Sen har jag en HUE hub också. Vad är bästa väg att gå... Vill slippa ha nåt som går över "molnet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
#28 är placerad på betongplattan under golvet. =)
Lycka till med projektet!
/Fumble
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 272 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Eller så anammar man det modernare sättet med nycklar och kör på som vanligt. Inga konstigheter alls.
Det verkar inte vara solklart hur man ska komma åt innehållet i sin backup om man inte vill använda den för en restore. Det finns ganska många som reagerar väldigt negativt till detta och finner det konstigt.Johan Gunverth skrev:
Se debatterna på HAs supportforum. Sitter med en platta nu och orkar inte försöka länka.
Håller med och det är ju inga märkvärdigheter.Johan Gunverth skrev:
Men man kan ju fråga sig vad HA har för hemligheter iaf med min installation?
Sen laddar man då enkelt ner krypteringsnyckeln via Download Emergency Kit.
Sen kör jag ett Google Drive addon för backuperna har inte kollat att det funkar.
(fick sedan mycket mysko fel med 2025,1 på den ena installationen men tillfrisknade, hamnade i ett "onboardingläge" men ändrade bara URL så blev det bra)
Har inte provat men så här säger manualen.Alfredo skrev:
https://www.home-assistant.io/common-tasks/general/#restoring-a-backup
"4 Under Backup password, enter the encryption key stored in the backup emergency kit."
Sen packas min fulla backup i en tarfil som sedan skickas upp till Google Drive... ska kolla imorgon.