Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack för info! Kort, vad skiljer Nordpool från HACS och Entso-e ?
Nordpool är smidigare och enklare som integration, men som också nämnt ovan slutar den ibland fungera och man måste uppdatera integrationen i HACS. Problemet är att endast Nordpools kunder får använda sig av deras API, och vi kan inte bli kunder för vi inte är företag som handlar med el... Idioti tycker jag som vill att informationen ska vara öppen - Entso-e är EUs öppna API för alla EUs elmarknader och där finns informationen öppen. Jag har funderat på att byta till den någon gång...

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Om man vill komplettera en hushållsmaskin med en effektmätare för att logga energiförbrukningen, vilken typ är mest lämplig att bygga in i apparaten? Att den skall få plats och att garantin ryker det förstår jag. Även att den behöver byggas in eftersom den skall användas i olika uttag. Frågan är vilken typ av kommunikation som snabbast etablerar en kontakt med HA och därefter levererar data? Det känns som en Bluetooth-enhet vore snabbast, följt av WiFi och sist Zigbee. Några idéer?
En Shelly Plus PM mini kanske? Den har ju både Bt och WiFi. Nackdelen är att den loggar negativt om fas och nollan växlas (stickproppen vänds)

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nackdelen är att den loggar negativt om fas och nollan växlas (stickproppen vänds)
Det låter som en katastrofal nackdel om man inte mot förmodan har benkoll på hur alla aktuella uttag har nolla/fas placerade och dessutom alltid gör rätt när man stoppar i stickproppen.

Skulle fast monterad plugg kunna vara ett alternativ till inbyggd? "Stickkontakten" blir naturligtvis klumpigare men det kanske är acceptabelt? Tänker mig att man exempelvis limmar fast pluggen för gott.

Inget av det ovan är dock egentligen nära att svara på frågan "vilken typ av kommunikation som snabbast etablerar en kontakt med HA"... Sorry. 😳

Det känns som en Bluetooth-enhet vore snabbast, följt av WiFi och sist Zigbee. Några idéer?
Vore inte Zigbee snabbast? Den skickar bara ut data så fort den får ström och behöver inte prata med nätverket innan den börjar skicka ut data. Så klart dumt om det är en router och man flyttar runt den eller inte har den ansluten till ström hela tiden dock...

Vad är det för sorts maskin du tänker på? Och vad är det för område den ska användas för? Hur snabbt den ansluter till nätverket spelar mindre roll om du bara ska läsa av den som elmätare någon gång i månaden till exempel (om enheten själv håller koll på detta)

Alfredo Alfredo skrev:
Det låter som en katastrofal nackdel om man inte mot förmodan har benkoll på hur alla aktuella uttag har nolla/fas placerade och dessutom alltid gör rätt när man stoppar i stickproppen.
Löser du inte det med en enkel template i HA som bara tar absolutbeloppet och själv summerar?
(Mycket möjligt att jag missar något här...)

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Löser du inte det med en enkel template i HA som bara tar absolutbeloppet och själv summerar?
Pluggarna brukar väl hålla rätt på totalt levererad energi. Kan den räknaren "förmås" att gå baklänges blir det väl problem om man använder räknaren till något. Sen kan man kanske komma runt det delvis genom "magi" i HA. Svårt att veta utan att känna till alla detaljer.

S sjoelund skrev:
Vore inte Zigbee snabbast? Den skickar bara ut data så fort den får ström och behöver inte prata med nätverket innan den börjar skicka ut data. Så klart dumt om det är en router och man flyttar runt den eller inte har den ansluten till ström hela tiden dock...

Vad är det för sorts maskin du tänker på? Och vad är det för område den ska användas för? Hur snabbt den ansluter till nätverket spelar mindre roll om du bara ska läsa av den som elmätare någon gång i månaden till exempel (om enheten själv håller koll på detta)
Min erfarenhet av bort- och tillkopplade Zigbee-enheter är att de kan ta sin modiga halvtimma innan de syns för ZHA i HA.
Det är en Airfryer (2000W) i detta fallet. Den kommer att köras i tid och otid och jag vill pedagogiskt visa ungdomarna att den faktiskt kostar pengar att använda. 😉
Man kan egentligen applicera detta på vilka energiförbrukare som helst, men de som drar hög effekt och används under längre tid är intressanta att logga. Har ju installera PM mini i de vägguttag som har en permanent ansluten apparat. DM, TM, TT, ugn, ungdomarnas datorer (600 W), VP m.m.

Alfredo Alfredo skrev:
Det låter som en katastrofal nackdel om man inte mot förmodan har benkoll på hur alla aktuella uttag har nolla/fas placerade och dessutom alltid gör rätt när man stoppar i stickproppen. …
Jag letar fortfarande efter en mätare som kan hantera detta och som inte är stickproppsmonterad. Varför löser Shelly detta med sina stickproppar, men inte med de som är till för inbyggnad.

Jag letar fortfarande efter en mätare som kan hantera detta och som inte är stickproppsmonterad. Varför löser Shelly detta med sina stickproppar, men inte med de som är till för inbyggnad.
Jo men jag är inte med på varför inte stickproppsmonterad?

Köpte mig ett par Aqara Smart plug när jag var nyfiken på vad olika saker drog, mest en gammal frys i källaren och avfuktaren i källaren.

Sen har jag då enkelt kunna flytta runt smart plugen till andra förbrukare.

https://www.webhallen.com/se/product/321591-Aqara-Smart-Plug

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag är inte med på varför inte stickproppsmonterad?
…]
För att den alltid skall följa med maskinen och att de som använder den, förutom jag, garanterat kommer att glömma att stoppa i stickproppsmätaren. Det finns 15 uttag att välja på i det här fallet. Det känns också fel att fästa den permanent på apparatens stickpropp. Mindre fel att kanske slakta uttaget och montera inkråmet inuti maskinen.

Redigerat:
För att den alltid skall följa med maskinen och de som använder den, förutom jag, garanterat kommer att glömma att stoppa i stickproppsmätaren. Det finns 15 uttag att välja på i det här fallet. Det känns också fel att fästa den permanent på apparatens stickpropp. Mindre fel att kanske slakta uttaget och montera inkråmet inuti maskinen.
Ok, jo det var en klurigare utmaning.

Själv blev jag mycket nöjd med Aqara och lite förvånad vad avfuktaren drog, sedan såg jag en tydlig skillnad på en gammal och en ny frys. Frysen i källaren står som prio om något ska bytas ut i huset.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har redan några TP-link-stickproppar och har testat konceptet både i tanke och verklighet. Det blir inte bra.

Det känns också fel att fästa den permanent på apparatens stickpropp.
Men om du skippar känslor, vad är problemet? "Stickproppen" blir naturligt vis bra mycket klumpigare men är det ett problem i praktiken?

Men visst, en slaktad plugg inmonterad i maskinen blir naturligtvis snyggare. Borde vara görligt.

Alfredo Alfredo skrev:
Men visst, en slaktad plugg inmonterad i maskinen blir naturligtvis snyggare. Borde vara görligt.
Jo men det finns en till liten utmaning, jag kunde ju inte låta bli att bygga lite styrning till vår gamla frys och "hon som bestämmer" upptäckte när jag var bortrest att frysen stod still. Jag fick lära henne att enklast trycka på plugströmbrytaren eller ta bort pluggen och sätta i sladden.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.