Annars kan jag rekommendera "Studio Code Server" för att få VSCode direkt i HA. Dock lite oklart ifall det supportas på de äldre RaspberryPi's. I teorin ska det gå nu men när jag installerade det för många år sedan så har jag för mig att de inte supportade det alls.
Annars utmärkt med git integration etc.

Tack ska ni ha alla för era tips och er hjälp!
S sjoelund skrev:
Ja, för du vill ha typ:

Sensor 1
Sensor 2
Sensor 3
...
Övrigt (den templaten - alltså mätaren minus X sensorer)
Jag måste erkänna att jag inte förstår riktigt vad du menar med Övrigt (den templaten - alltså mätaren minus X sensorer).

Detta är verkligen inte min grej som nog synes 🙂

När jag nu lyckats skapa den templaten, med koden som jag postade ovan. Vad gör jag med den sen så att säga?

En annan fråga, men som är lite relaterad:

Vet någon om det är möjligt att ge en person tillgång till endast en enhets (smart plug i det här fallet) förbrukning och kostnad, samt energimätaren i realtid och förbrukning för hela huset?

Om man tänker sig att personen installerar Home Assistant appen på sin telefon, kan jag då gå in därifrån och välja vad jag vill ge personen tillgång till så att säga?

D
En fråga till intelligentian här, jag har solceller och skulle vilja fånga värdet av den egenförbrukade elen, då behöver an ju kalkylera den aktuella förbrukningen mot rådande timpris, plus lite tillägg. Skulle detta vara enkelt att åstadkomma, eller finns det rent av färdigt?

V Vardagsrum skrev:
När jag nu lyckats skapa den templaten, med koden som jag postade ovan. Vad gör jag med den sen så att säga?
Använder den för Energi dashboard istället för mätaren som tar med allting. Och lägg till de andra individuella mätarna så kan du se totalen och alla mätare för sig (och den med template utan dina andra mätare).

D djac skrev:
En fråga till intelligentian här, jag har solceller och skulle vilja fånga värdet av den egenförbrukade elen, då behöver an ju kalkylera den aktuella förbrukningen mot rådande timpris, plus lite tillägg. Skulle detta vara enkelt att åstadkomma, eller finns det rent av färdigt?
Tror det finns färdigt i HA.

D
K karlmb skrev:
Tror det finns färdigt i HA.
Det vore ju positivt, var hittar man det, tycker jag borde ha stött på det?

D djac skrev:
Använd energi-dashboarden du också. Skapa först en template helper med typ 60-öringen som extra värde eller vad du nu får i påslag.
Kod:
{{states.sensor.nordpool_vat.state | float + 0.6}}

Return to grid I energy dashboard med det som mäter kWh och sedan din helper template sensor som beräknar värdet av solelen som entity with current rate. Så kommer den uppdateras varje timme och du kan gå tillbaka och se värdet per månad, etc. Tror jag borde fungera (har inte solceller).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Det vore ju positivt, var hittar man det, tycker jag borde ha stött på det?
Jo som du vet tillhör jag inte solcellerna fanclub men HA tycker jag mycket om.

Den här integrationen är integrerad i HA numera, solarlog.
https://www.home-assistant.io/integrations/solarlog/
Ser väl ut som något att testa?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
S sjoelund skrev:
Använd energi-dashboarden du också. Skapa först en template helper med typ 60-öringen som extra värde eller vad du nu får i påslag.
Kod:
{{states.sensor.nordpool_vat.state | float + 0.6}}

Return to grid I energy dashboard med det som mäter kWh och sedan din helper template sensor som beräknar värdet av solelen som entity with current rate. Så kommer den uppdateras varje timme och du kan gå tillbaka och se värdet per månad, etc. Tror jag borde fungera (har inte solceller).
Detta värdet kan jag hämta från Tibber, det jag tycker är klurigt är värdet av egenkonsumtionen, den finns ju i HA någonstans?

Det är alltså den blå delen av staplarna jag skulle vilja kalkylera ett ekonomiskt värde på.

Graf som visar elförbrukning under dygnet med blå, gula och lila staplar per timme. Diagram bredvid visar energidistribution från solen och elnätet, totalt 43,5 kWh.

D djac skrev:
Detta värdet kan jag hämta från Tibber, det jag tycker är klurigt är värdet av egenkonsumtionen, den finns ju i HA någonstans?

Det är alltså den blå delen av staplarna jag skulle vilja kalkylera ett ekonomiskt värde på.

[bild]
Det borde väl bara vara att ta värdet på producerat från elmätaren? (accumulated production i Tibber pulse integrationen)

Eller nej, det är ju den lila. Så gul är att ta kWh från växelriktaren minus accumulated production och blå är resten.

D
S sjoelund skrev:
Eller nej, det är ju den lila. Så gul är att ta kWh från växelriktaren minus accumulated production och blå är resten.
Förlåt det är den gula jag vill värdera.

D djac skrev:
Förlåt det är den gula jag vill värdera.
Så skapa den sensorn för kWh (växelriktaren produktion minus Tibber accumulated production) om du inte redan har den (en template sensor är enkel att skapa).

Och sedan in med den i Energy dashboard som consumption? (Den sensorn som kWh och entity with the current price som värde - borde väl värderas till priset du köper el för)

F
Någon som har koll på hur man kan iterera response från en service?

Jag försöker bygga något som kan iterera väderprognoser från SMHI:
Skärmdump av utvecklarverktyg i Home Assistant som visar inställningar för att hämta väderprognoser och ett JSON-respons från SMHI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

action:
- service: weather.get_forecasts
data:
type: hourly
response_variable: hourlyTemperatures
target:
entity_id: weather.smhi_weather
- delay: "00:00:30"
- variables:
max_temp_time: >
{% set forecast = hourlyTemperatures.value.weather.smhi_weather.forecast
%} {% set max_temp = 0 %} {% set max_temp_time = None %} {% for entry in
forecast %}
{% if entry.temperature > max_temp %}

Jag förstår inte hur jag kan sätta forecast objektet till själva resultatet,
{% set forecast = hourlyTemperatures.NÅNTING

Vad exakt vill du göra? Ifall du bara vill få ut max/min etc så är det lättare att sortera det bara. Här har du ett exempel på där jag sorterar de kommande elpriserna i ordning etc:
Programmeringsskärm med Jinja2-kod som sorterar elpriser, inklusive listor med kombinerade, sorterade och inverterade sorterade priser samt högsta och lägsta priserna.

För att sortera på ett attribut likt temperatur som du vill så borde det bara vara att ändra sort till sort(attribute='temperature') eller liknande.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.