F
J Jensa86 skrev:
Vad exakt vill du göra? Ifall du bara vill få ut max/min etc så är det lättare att sortera det bara. Här har du ett exempel på där jag sorterar de kommande elpriserna i ordning etc:
[bild]
Vet inte om du svarade mig.. :D

Men kort sagt vill jag varje morgon kolla dagens väderprognos och mer specifikt genomsnittslig temp varje timme. Om max temp under dagen är över 20 grader, då vill jag starta en helper timer som kommer trigga ett jobb att köra varmvatten cykel på värmepumpen vid 20 graders strecket. Är det varmare än 20 grader ute så kör min pump elspets. Är max temp under 20 grader så vill jag göra samma sak fast då sätta timern till när det är som varmast.

Min tanke är att försöka köra varmvatten när det är som mest effektivt, dvs runt 20 grader. Är det för varmt ute så körs elpatronen...

Tror jag har fått till logiken, det är bara att jag inte fattar hur jag kan få ut värdena...

variables:
max_temp_time: >
{% set forecast = hourlyTemperatures.value %} {% set max_temp = 20 %} {% set
max_temp_time = None %} {% set highest_temp = -1000 %} {% for entry in
forecast %}
{% if entry.temperature > max_temp %}
{% set max_temp = entry.temperature %}
{% set max_temp_time = entry.datetime %}
{% endif %}
{% if entry.temperature > highest_temp %}
{% set highest_temp = entry.temperature %}
{% set max_temp_time = entry.datetime %}
{% endif %}
{% endfor %}

Har aldrig använt services så där men för att retunera ett värde så borde det bara vara att avsluta den templaten med en sista rad: {{ max_temp_time }} om det är det du vill retunera i den variabeln.

F
J Jensa86 skrev:
Har aldrig använt services så där men för att retunera ett värde så borde det bara vara att avsluta den templaten med en sista rad: {{ max_temp_time }} om det är det du vill retunera i den variabeln.
Inte jag heller, något nytt sedan 2023 :D Tack, jag har nog missat det. :)

Som sagt det jag kört fast på är första raden, {% set forecast = hourlyTemperatures.value %}

Jag har testat
hourlyTemperatures.value
hourlyTemperatures.value.weather.smhi_weather
hourlyTemperatures.weather.smhi_weather hourlyTemperatures['weather.smhi_weather'].forecast
mm :D Hur svårt kan det vara 🤓

Redigerat:
D
P paralun skrev:
Jo som du vet tillhör jag inte solcellerna fanclub men HA tycker jag mycket om.

Den här integrationen är integrerad i HA numera, solarlog.
[länk]
Ser väl ut som något att testa?
Tack men det verkar vara specifikt för Solar Logs produkter.

D
S sjoelund skrev:
Så skapa den sensorn för kWh (växelriktaren produktion minus Tibber accumulated production) om du inte redan har den (en template sensor är enkel att skapa).

Och sedan in med den i Energy dashboard som consumption? (Den sensorn som kWh och entity with the current price som värde - borde väl värderas till priset du köper el för)
Jag har letat lite men behöver mer ledtrådar, hur skapar jag denna sensor, som ska vara egenförbrukad el?

Inser när jag tittar närmare att trots att Tibber-sensorerna visar rätt värde så blir det fel värde på försåld el på energikortet, fler som har det så?

D djac skrev:
Jag har letat lite men behöver mer ledtrådar, hur skapar jag denna sensor, som ska vara egenförbrukad el?
/config/helpers

D
S sjoelund skrev:
/config/helpers
Tack, just det visste jag men vilken hjälpare kan räkna ut skillnaden mellan två sensorer, det är detta jag inte kan hitta?

D djac skrev:
Tack, just det visste jag men vilken hjälpare kan räkna ut skillnaden mellan två sensorer, det är detta jag inte kan hitta?
Template.

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Och template kan man göra ganska mycket mer roligt med också :)

Felpost

Redigerat:
zarkov zarkov skrev:
Blå Bosch kap- & gersåg, GCM 8 SJL, för 3106 kr med voucher. 800 kr billigare än närmaste konkurrent på Prisjakt. 216 mm klinga och laser.

[länk]

[media]
(Ja, det står 110V i rubriken men länge ner står det 240V och det är det man får)
Cool, hur får man in den i HA? :D

• Haha
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har wifi kanske?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Blåtand? ;)

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.