mexitegel mexitegel skrev:
Har inte sett något, men det borde ju finnas.

Det finns viss risk att jag inte kan renodla på zigbee i växthuset utan det kommer behövas BT också. Men de GW som länkades tidigare kan ju konfas för antingen ZB eller BT så isåfall kompletterar jag med en till tror jag.

MQTT är ju oslagbart användbart i IoT-sammanhang oavsett.
https://uzg.zig-star.com/product/

Den går att köra över Wifi eller usb också :)

Tyst med dig. Det går inte! 😂

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hade ju från början planer på att dra fiber till växthuset men föll till föga för Wi-Fi av wifey… men behöver jag ethernet så… 😂
Ethernet istället för fiber har du fördelen att du kan köra PoE och slippa dra ström dit ut (eller köra på batterier).

Ethernet har också fördelen att inte trängas på samma radiofrekvenser.

S sjoelund skrev:
Ethernet istället för fiber har du fördelen att du kan köra PoE och slippa dra ström dit ut (eller köra på batterier).
Ström finns så det är inget problem och plats för automationsskåp också 👍.

Fiber är billigt och jag har alltid velat ha en egen fibersvets.

• Gilla
  • Haha
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
Det låter mer och mer som att växthuset (växtpalatset?) förtjänar ett eget lokalt ZB-nät 🙂

• Älska
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P
K knightjocke skrev:
Ursäkta sent svar, men ändra så att du kör den synligt när du testar. Jag vet att jag vidarebefordrat hårdvara och efter en omstart är den borta och så har man fått göra det igen för att det ska bli permanent. Typ som att adressen till hårdvaran ändras.

Annars har jag inga ideer
Antagligen en dum fråga, men vad ska jag kolla efter när jag startar VM "synligt"? Om den vidarebefordrade porten försvinner när HA startar om? I Virtualbox inställningarna?
Och i ditt fall så räckte det att lägga till porten en gång till för att det skulle fastna?

Hittade ett tips på annat håll, ändra värdet "2" till något högre i en systemfil. Ska tydligen ge HA mer tid att identifiera portar etc.
https://github.com/zigpy/zigpy-deco...c94f7f/zigpy_deconz/zigbee/application.py#L88
Fick igång SSH och kunde ansluta till HA, men sedan vet jag inte hur jag hittar filen eller editerar den😳

Hoppas kunna pilla lite mer med detta om några dagar.

Jag skulle vilja presentera UV-index via HA, möjligtvis också prognos. Finns det något bra tips här?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skulle vilja presentera UV-index via HA, möjligtvis också prognos. Finns det något bra tips här?
Det är inte så många av väderintegrationerna som har UV index. Men till exempel Met Office ska ha stöd för det och vad jag ser inte kosta pengar (men jag har inte kollat om de tillåter folk utanför UK att komma åt API).
https://www.home-assistant.io/integrations/metoffice/

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är inte så många av väderintegrationerna som har UV index. Men till exempel Met Office ska ha stöd för det och vad jag ser inte kosta pengar (men jag har inte kollat om de tillåter folk utanför UK att komma åt API).
[länk]
Tack

Hur bra fungerar det att läsa tillbaka gamla backuper av HA? Har en z-wave sensor som fungerar dåligt efter senaste z-wave uppdateringen för ca en månad sedan. Är det bara att läsa tillbaka en full backup och sedan köra vidare?

P pfb skrev:
Är det bara att läsa tillbaka en full backup och sedan köra vidare?
Tänk på att du tappar all data (mätvärden, historik osv) om du inte har extern DB.

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.