M mindis skrev:
Har en volymkontroll via Ikea gatewayen till dem. Tror inte den fungerar med bara Sonos appen.
Mvh mindis
Kör du HA går det utmärkt att köra via det, jag har alla mina sonos i HA och kan styra dem därifrån.
https://www.home-assistant.io/integrations/sonos
Men det finns förstås flera vägar som leder till Rom.. =)

R RoAd skrev:
[länk]
Tackar, satt precis och läste detta. Finns ju många fina Blueprints till Ikea knappar. Det blir nog till att börja pilla med operation "delete Ikea gateway" snart.
Mvh mindis

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag kör allt via ZHA och SkyConnect. IKEAs prylar funkar utmärkt direkt utan gateway. Enligt uppgift skall firmware-uppdateringar fungera också, men jag har inga enheter som behöver detta än så länge
Alla IKEAs enheter som är nätdrivna agerar routrar åt alla andra enheter, oavsett fabrikat. Precis som det skall vara.
Slängde ut IKEAs GW för flera år sedan och kör sedan dess med en Raspbee vilket funkar klockrent. Det är en IKEA lampa närmast växthuset och den routar. Testet jag genomförde var dessutom med en ikealampa i växthuset.

Alternativet är ju att annars att sätta upp en egen HA för växthuset, men tycker det är tillräckligt att hålla en HA up-n-running men framförallt så hade jag ju gärna haft allt på samma dashboard. Remote Home Assistant finns ju men repot verkar helt dött förutom issues som ramlar in.

Skärmklipp.JPG

Om man har långa avstånd hemma men kan dra nätverk till allt så borde det gå att ha en Rpi som kör enbart z2m med ett eget nät i en annan byggnad, och så ansluter den bara till samma mqtt-broker som övriga HA.

• Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Smart!
Har bra WI-FI täckning i växthuset så det där är ju värt att kika närmare på.

R
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Om man har långa avstånd hemma men kan dra nätverk till allt så borde det gå att ha en Rpi som kör enbart z2m med ett eget nät i en annan byggnad, och så ansluter den bara till samma mqtt-broker som övriga HA.
mexitegel mexitegel skrev:
Smart!
Har bra WI-FI täckning i växthuset så det där är ju värt att kika närmare på.
Det låter som extrem overkill för en lampa. Det finns inte möjlighet att byta ut lampan mot en som styrs av WiFi och se om det fungerar bättre?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det låter som extrem overkill för en lampa. Det finns inte möjlighet att byta ut lampan mot en som styrs av WiFi och se om det fungerar bättre?
Nu frågas det om "täckning till växthuset" och inte "täckning till en lampa".

Vet inte hur stort växthuset i fråga är. Kan nog tänkta mig behov av rätt många enheter utan att det är överdrivet stort.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
Nu frågas det om "täckning till växthuset" och inte "täckning till en lampa".

Vet inte hur stort växthuset i fråga är. Kan nog tänkta mig behov av rätt många enheter utan att det är överdrivet stort.
Läste fel, lampan som nämns står alltså i en annan byggnad.

Då kan det ju kanske vara motiverat med en helt ny server. Jag hade nog personligen lagt lite mer tid på att utöka det befintliga zigbeenätverket.

R RoAd skrev:
Läste fel, lampan som nämns står alltså i en annan byggnad.

Då kan det ju kanske vara motiverat med en helt ny server. Jag hade nog personligen lagt lite mer tid på att utöka det befintliga zigbeenätverket.
Det beror ju helt på hur stor byggnaden i fråga är, och hur långt bort den ligger.

Trist om trafiken behöver hoppa över 5 trädgårdslampor som bara existerar för att vara repeaters :p

R
Det beror ju helt på hur stor byggnaden i fråga är, och hur långt bort den ligger.

Trist om trafiken behöver hoppa över 5 trädgårdslampor som bara existerar för att vara repeaters :p
Absolut, men på 20 meter fri sikt behövs det max en.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Precis, det är inte en lampa jaga ska tända och släcka. Lampan var bara ett täckningstest.

Det kommer sitta ett antal aktuatorer för bevattning och klimat, sensorer för jordfuktighet, luftfuktighet och dessa vill jag köra på energisnåla protokoll för att få rimlig batterilivslängd. Wi-Fi är därför uteslutet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Precis, det är inte en lampa jaga ska tända och släcka. Lampan var bara ett täckningstest.

Det kommer sitta ett antal aktuatorer för bevattning och klimat, sensorer för jordfuktighet, luftfuktighet och dessa vill jag köra på energisnåla protokoll för att få rimlig batterilivslängd. Wi-Fi är därför uteslutet.
Ok, då kanske det är motiverat med en raspberry + zigbee-dongle där.

Angående räckvidden på Zigbee och ev. repeaters/routers: finns det inget projekt liknande ESPhome Bluetooth Proxy, fast för Zigbee? BtProxy är ju guld när man vill ha BLE långt bort där det finns WiFi eller ännu bättre Ethernet.

Edit: en Zigstar UZG-01 + router firmware gör exakt detta. Med rejäl räckvidd också
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/tree/master/router/Z-Stack_3.x.0/bin

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har inte sett något, men det borde ju finnas.

Det finns viss risk att jag inte kan renodla på zigbee i växthuset utan det kommer behövas BT också. Men de GW som länkades tidigare kan ju konfas för antingen ZB eller BT så isåfall kompletterar jag med en till tror jag.

MQTT är ju oslagbart användbart i IoT-sammanhang oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.