Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När jag säger till Siri ”Matdags!” så blinkar deras lampa 3 ggr. Enda sättet att kommunicera med dem mitt i game:andet.
Jag har lekt runt en del med Alexa och Google-tanten. Favoriten för tillfället är Alexameddellandet "Time to leave now. Hurry up you lazy bastard!" uppläst med kvinnorösten med indisk brytning när det är dags att åka mot skolan. 😃
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Kan uppdatera mitt tidigare case.

Det funkar utmärkt att bara clona sitt SD-kort till en SSD och kör, OM disken mår bra.

Jag hittade 3 likadana gamla diskar skräpandes i en låda, bara en av dom var tydligen i form.
Dom åldras inte som vin 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Kan uppdatera mitt tidigare case.

Det funkar utmärkt att bara clona sitt SD-kort till en SSD och kör, OM disken mår bra.

Jag hittade 3 likadana gamla diskar skräpandes i en låda, bara en av dom var tydligen i form.
Dom åldras inte som vin 🙂
Ett möjligt problem kan väl vara om /boot partitionen har en gammal bootloader som inte drivrutiner för SATA över USB. Det har väl varit det stora problemet på olika SNCer. Jag har ett SD kort med /boot och en NVMe SSD på min Rock4SE.

Ett bra sätt att inte slita ut sin disk är dels byta från SD till SSD, dels stort lagringsutrymme så man har en ”stor yta” att skriva och ” sprida ut slitaget” på.

Sen kan man väl fundera över hur man hanterar oplanerade strömavbrott.
 
Jag har inte längre någon historik. Tja , jag har haft ett oplanerat strömavbrott.
Kan min databas blivit korrupt.
Det skrivs inget i loggen.

Kan home-assistant_v2.db vara korrupt?

Hur felsöker man enklast?

Har väl en backup, men den är gammal.

Ett annat problem som dök upp ungefär samtidigt.

Skärmklipp av energiförbrukningsdata med felmeddelanden om otillgängliga sensorer för spänning och ström i faserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare var värdena för ström noll.

Matar inte min mätare ut värdena, är felet i SmartGatewayen eller i HA?
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

Ett bra sätt att inte slita ut sin disk är dels byta från SD till SSD, dels stort lagringsutrymme så man har en ”stor yta” att skriva och ” sprida ut slitaget” på.
...
Ett SD-kort som bara läses inte ”slits” alls. Det är enbart skrivning och därmed radering, som kan inverka negativt på livslängden. Ett read-only SD-kort med enbart den låsta boot-partionen är säkert.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har inte längre någon historik. Tja , jag har haft ett oplanerat strömavbrott.
Kan min databas blivit korrupt.
Det skrivs inget i loggen.

Kan home-assistant_v2.db vara korrupt?

Hur felsöker man enklast?

Har väl en backup, men den är gammal.

Ett annat problem som dök upp ungefär samtidigt.

[bild]

Tidigare var värdena för ström noll.

Matar inte min mätare ut värdena, är felet i SmartGatewayen eller i HA?
Förmodligen två olika fel.

Att sensorerna saknas beror troligen på att de ändrat USB-port vid omstart.
Bara att ta bort och lägga till tillägget igen med rätt USB-port så blir det rätt.

EDIT Med det här kommandot så ser man i detalj vad man har på en USB-port
udevadm info -r -q all /dev/ttyUSB0
osv .

Databasen är det värre med och det här med "sköra" SD-kort.
Två trådar om det här:
https://github.com/home-assistant/core/issues/88780
samt den här mer konkret
https://community.home-assistant.io...d-sqlite-database-home-assistant-v2-db/257502
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P paralun skrev:
Förmodligen två olika fel.

Att sensorerna saknas beror troligen på att de ändrat USB-port vid omstart.
Bara att ta bort och lägga till tillägget igen med rätt USB-port så blir det rätt.

EDIT Med det här kommandot så ser man i detalj vad man har på en USB-port
udevadm info -r -q all /dev/ttyUSB0
osv .

Databasen är det värre med och det här med "sköra" SD-kort.
Två trådar om det här:
[länk]
samt den här mer konkret
[länk]
Jag kör P1 läsaren över wifi, inte USB
Får värde på nuvarande och total förbrukning och visas ju, så inget fatalt fel där.

Jag använder SSD, men råkar man skriva till det vid ett strömavbrott blir väl inte så bra med SSD heller Filsystemet kanske klarar det (Linux) men databasen lär väl bli korrupt iaf.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett SD-kort som bara läses inte ”slits” alls. Det är enbart skrivning och därmed radering, som kan inverka negativt på livslängden. Ett read-only SD-kort med enbart den låsta boot-partionen är säkert.
En SD med en SQLite- databas där man skriver elmätardata var 10:e sekund (eller vad nu default är) slits nog, men min SSD är stor.

Lite synd att missa värdena nu när det var 16-18 minus och FLVP visat 7kW tillsats varje gång jag tittat på den. Men P1 läsaren har visa lång värden några gånger.

Skulle väl kunna partitionerna om med en skrivskyddad /konfig och en skrivare /data för HA, fast det löser väl inte mitt problem. Jag skulle väl haft automatiskt backup....

Någon som gör SmarGateways.nl P1-läsaren?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Jag skapade en ny tråd, men tror jag får bättre svar i denna högaktiva tråd...

Har en Vera Edge som hub för mina Z-wave grejor. Nu verkar den igen fått slut på minne och jag hamnar i en jobbig återställning... Egentligen har jag inte behov av nåt komplicerat då jag även har Home Assistant (som jag numera kör i en virtuell maskin då in RPi kraschat pga SD kortsproblem och jag inte orkat hålla på med det).

Nu funderar jag på. Vad ersätta Vera Edge med? För det känns som Vera har "lagt ned" vidareutvecklingen av sin plattform.

Vill gärna ha det så enkelt som möjligt, att inget uppdateras eller ändras om jag inte "ber" om det. Och komma ifrån att köra HA på en virtuell maskin, eftersom det gör att jag måste ha en dator på jämnt, vilket jag iofs haft i princip året runt senaste 10 åren, MEN, det känns ändå mer stabilt att ha HA på en egen hårdvara...

Jag har sett att det finns HA-green, en "färdig" HA installation på en färdig HW, men det verkar som man ändå måste lägga till 2st "donglar" för Z-wave och Zigbee/Matter...

Så. Vad göra? Vad köpa? Z-wave sticka och installera HA på en "egen" dator eller RPi? Köpa en färdig HA Green? Köpa en Z-wave controller, NEXA Bridge X, Aeotech, Fibaro?

Homey går bort, för dyr. Fibaro är det lightvarianten som gäller. Vill inte betala för något månadsabonemang.

Jag har inga avancerade krav i HA, men kör en elprisstyrning av min värmepump med lite loggning av temperaturer. Så inget avancerat alls...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag kör P1 läsaren över wifi, inte USB
Får värde på nuvarande och total förbrukning och visas ju, så inget fatalt fel där.

Jag använder SSD, men råkar man skriva till det vid ett strömavbrott blir väl inte så bra med SSD heller Filsystemet kanske klarar det (Linux) men databasen lär väl bli korrupt iaf.
Ok, då är det värre och strömavbrott vid fel tidpunkt är förödande.
Den här tråden innehåller flera bra fakta om man saknar en backup.
https://community.home-assistant.io...qlite-database-home-assistant-v2-db/257502/19
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Ok, då är det värre och strömavbrott vid fel tidpunkt är förödande.
Den här tråden innehåller flera bra fakta om man saknar en backup.
[länk]
Därför man har UPS ;)
 
D djac skrev:
Därför man har UPS ;)
Skaffar HA för att mäta och hålla nere strömförbrukningen, och sedan skaffa en UPS som äter upp alla kWh man sparat in 😉
 
  • Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Skaffar HA för att mäta och hålla nere strömförbrukningen, och sedan skaffa en UPS som äter upp alla kWh man sparat in 😉
Bra poäng men jag har HA till "allt" och kanske inte i första hand för att spara ström
 
J JohanLun skrev:
Jag skapade en ny tråd, men tror jag får bättre svar i denna högaktiva tråd...

Har en Vera Edge som hub för mina Z-wave grejor. Nu verkar den igen fått slut på minne och jag hamnar i en jobbig återställning... Egentligen har jag inte behov av nåt komplicerat då jag även har Home Assistant (som jag numera kör i en virtuell maskin då in RPi kraschat pga SD kortsproblem och jag inte orkat hålla på med det).

Nu funderar jag på. Vad ersätta Vera Edge med? För det känns som Vera har "lagt ned" vidareutvecklingen av sin plattform.

Vill gärna ha det så enkelt som möjligt, att inget uppdateras eller ändras om jag inte "ber" om det. Och komma ifrån att köra HA på en virtuell maskin, eftersom det gör att jag måste ha en dator på jämnt, vilket jag iofs haft i princip året runt senaste 10 åren, MEN, det känns ändå mer stabilt att ha HA på en egen hårdvara...

Jag har sett att det finns HA-green, en "färdig" HA installation på en färdig HW, men det verkar som man ändå måste lägga till 2st "donglar" för Z-wave och Zigbee/Matter...

Så. Vad göra? Vad köpa? Z-wave sticka och installera HA på en "egen" dator eller RPi? Köpa en färdig HA Green? Köpa en Z-wave controller, NEXA Bridge X, Aeotech, Fibaro?

Homey går bort, för dyr. Fibaro är det lightvarianten som gäller. Vill inte betala för något månadsabonemang.

Jag har inga avancerade krav i HA, men kör en elprisstyrning av min värmepump med lite loggning av temperaturer. Så inget avancerat alls...
Varför inte HAgren o ett par donglar? Antar att du har dem redan för din virtuella HA? Har inte packat upp min HAgreen ännu, men väntar mig förstklassig support när jag väl är igång..
 
K karlmb skrev:
Varför inte HAgren o ett par donglar? Antar att du har dem redan för din virtuella HA? Har inte packat upp min HAgreen ännu, men väntar mig förstklassig support när jag väl är igång..
Har inte donglarna... Kör ju idag via min Vera Edge... Och en Philips Hue... Egentligen räcker troligen en z-wave dongel, då jag inte har nåt annat, men det verkar lockande med "matter"... Är lite sugen på en ny hue lampa i TV rummet, då min philips TV kan styra hue-lampor så belysningen anpassas till TV bilden, synkas med ambilight bakom tvn. Det förlorar man nog om man inte har kvar Hue-hubben. Men iofs kan man ju låta den styra bara TVns rum...
 
J JohanLun skrev:
Har inte donglarna... Kör ju idag via min Vera Edge... Och en Philips Hue... Egentligen räcker troligen en z-wave dongel, då jag inte har nåt annat, men det verkar lockande med "matter"... Är lite sugen på en ny hue lampa i TV rummet, då min philips TV kan styra hue-lampor så belysningen anpassas till TV bilden, synkas med ambilight bakom tvn. Det förlorar man nog om man inte har kvar Hue-hubben. Men iofs kan man ju låta den styra bara TVns rum...
Ok, men går inte Hue-huben och Veran att använda som radioenheter från HA då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.