Packade precis upp denna på m.nu prissänkta Zigbee-switch med 4 ingångar. Varför klämma in hela dimmern i apparatdosan, när de kan sitta någon annan stans.

En Zigbee Push-Button Coupler, smart enhet, elektrisk komponent, vit bakgrund, tekniska specifikationer, anslutningsterminaler, säkerhetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema som visar anslutningar för fjärrstyrd inbyggnadsströmbrytare med fyra knappar. CE-märkt, RoHS, Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Varför ska man ha fyra ingångar? Det räcker väl att parallellkoppla alla (återfjädrande) knappar på en ingång?

I och för sig kan det ju i bland vara praktiskt att se vilken knapp man har tryckt på, men det blir mycket kabeldragning om alla ska ha varsina trådar till switchen.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man ha fyra ingångar? Det räcker väl att parallellkoppla alla (återfjädrande) knappar på en ingång?

I och för sig kan det ju i bland vara praktiskt att se vilken knapp man har tryckt på, men det blir mycket kabeldragning om alla ska ha varsina trådar till switchen.
Det är alltså fyra separata kanaler i samma apparat. En funktion per kanal/knapp. Det går också lätt att göra trappkopplingar med befintlig kabeldragning.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag ser nu att det inte är en dimmer, utan en "fjärrkontroll". Då blir det mer uppenbart.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Och där fick man lära sig något nytt. Ovanstående ”fasta fjärrkontroll” är en Friends Of Hue (FOH)-modell som kör Zigbee Green Power (ZGP) och kan inte hanteras av HAOS inbyggda Zigbee-stack med ZHA. Finns (fanns) andra modeller som har ZHA. Måste köras via en Philips Hue, så det var ju tur att den var kvar. Knapparna är inte den ordning man förväntar sig heller, men det är ju bara att konfigurera om.
Tanken med fjärkontrollen är att styra olika scenarier via en liten knappanel i köket.

• Ledsen
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Funkar den i Z2M?

useless useless skrev:
Funkar den i Z2M?
Det verkar så, ja.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Funkar den i Z2M?
ZigBee Green Power fungerar inte med alla USB-stickor även om man har en Hue-enhet i närheten. De som har haft det fungerande kör med de gamla stickorna (typ Sonoff P; fick hem min idag och ska se om jag kan få igång Z2M med mina Schneider Powertag istället för att köra ett custom firmware endast för dem i den nyare Sonoff stickan...)

Jag tycker det är skit att det säljs ZGP med ZigBee i produktnamnet och ingenting om att det är enheter som inte pratar standard protokollet.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag tycker det är skit att det säljs ZGP med ZigBee i produktnamnet och ingenting om att det är enheter som inte pratar standard protokollet.
ZGP är väl en del av Zigbee-standarden?

useless useless skrev:
Osäker på det, men zigpy som används i Home Assistants ZHA-implemenation har inte med detta i paketet. Det står också så här:
ZHA does currently not support devices that can only use the ZGP (“Zigbee Green Power”) profile which is used in a few batteryless self-powered or energy harvesting devices, (such as for example; Philips Hue Click, Philips Hue Tap, and some “Friends of Hue” partnership switches).
Och på zigpy:s projektsida:
Note that Zigbee Green Power devices currently are unsupported.
Det intressanta är ju att denna produkt är nätansluten och inte använder ZGP. 🤔
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Redigerat:
useless useless skrev:
https://csa-iot.org/developer-resource/specifications-download-request/ säger att den är en egen standard. Och enheterna dyker inte upp ens i Z2M debug loggar... Med en router som pratar Green Power i närheten och en controller som är kompatibel kan de dyka upp, men det är nästan som sin egen grej.

Dessutom är pucken ovan och Schneider Powertag enheter som är anslutna till elnätet så varför behöver de använda sig av lågenergi ZGP?

Har fått hem en Starlink USB->SATA-adapter nu och labbade vidare i min SSD-resa.

Boota från SSD med en helt ny installation är inga konstigheter

Men trodde däremot att jag skulle komma undan med att bara clona SD-kortet till SSD'n för att behålla allt det gamla, men då startar inte supervisor som det ska.

(När jag däremot råkade ha både SSD och SD-kort samtidigt, och USB har prio, så lyckades den boota, misstänker att det var nån slags hybrid av båda enheterna då. Kan det finnas en del hårda sökvägar till /dev/sd* i gamla systemet?)

Gissar på att den enkla vägen är att köra nyinstallation + återställa backup.
Har dock aldrig gjort det förr, och byggt på en del komplexitet med åren.
Får man med sig exakt allt, ellet får man vara beredd på en del manuellt hackande?

Tänker på saker som
  • users
  • nätverksinställningar
  • ssh-nycklar (public, private, authorized_hosts)
  • config till addons (i addon_configs)
  • config till addons (på andra random ställen tex /share)
  • git

De gånger jag gjort nyinstallation och återställning från backup har jag inte behövt göra något speciellt efteråt, allt har funkat.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har fått hem en Starlink USB->SATA-adapter nu och labbade vidare i min SSD-resa.

Boota från SSD med en helt ny installation är inga konstigheter

Men trodde däremot att jag skulle komma undan med att bara clona SD-kortet till SSD'n för att behålla allt det gamla, men då startar inte supervisor som det ska.

(När jag däremot råkade ha både SSD och SD-kort samtidigt, och USB har prio, så lyckades den boota, misstänker att det var nån slags hybrid av båda enheterna då. Kan det finnas en del hårda sökvägar till /dev/sd* i gamla systemet?)

Gissar på att den enkla vägen är att köra nyinstallation + återställa backup.
Har dock aldrig gjort det förr, och byggt på en del komplexitet med åren.
Får man med sig exakt allt, ellet får man vara beredd på en del manuellt hackande?

Tänker på saker som
  • users
  • nätverksinställningar
  • ssh-nycklar (public, private, authorized_hosts)
  • config till addons (i addon_configs)
  • config till addons (på andra random ställen tex /share)
  • git
Hur långt kom boot när du hade i endast SSD? Annars så finns det väl paket som usb-boot för Raspberry Pi som är gjorda för att flytta systemet till SSDn.

S sjoelund skrev:
Hur långt kom boot när du hade i endast SSD? Annars så finns det väl paket som usb-boot för Raspberry Pi som är gjorda för att flytta systemet till SSDn.
"Waiting for home-assistant CLI to be ready" eller nåt sådant, minns inte den exakta formuleringen.

Hm, vad menas med "paket" i det här sammanhanget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.