useless useless skrev:
Default sparas väl historik 10 dagar? Vill man ha nytta av den så drar man upp gränsen till ett eller två år och då blir det såklart mycket mer data.
Hur gör man då?

useless useless skrev:
Precis. Vill man ha kvar mätvärden så tar det plats. Det är den krassa verkligheten. Sen kan man kanske spara lite genom att städa upp i databasen, men om det ska ha någon större effekt måste man konsolidera äldre värden, men då får man sämre upplösning och svårare att jämföra år för år.
Nej det ska inte ta någon större plats. Googlade och databaser > 500MB är det något galet med.

Exempel på att titta på ett helt år och det är min fjv-effekt. Sen ser man då mina laborationer med elementtermostater under December. Ska se hur det blir nu när jag fått koll på styrningen.

• Datumsval, kalendergränssnitt och linjediagram för strömförbrukning över ett år.
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jag kanske skulle kika lite på vad jag egentligen vill ha kvar och inte. Loggar på när en knapp har blivit tryckt på kanske inte behöver finnas kvar i flera år...
Borde tillägga att min databas inte är del av mina 30Mb.

Men 500 känns ändå stort.
Ladda ner din senaste backup lokalt, packa upp med valfritt verktyg och se vilka komponenter som tar plats

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Min är på 528MiB och det tog 2:30 min att ta precis nu.

• Gilla
kaningetva och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ha en elitedesk 800 g2 med ny 120gb ssd och sonoff Zigbee sticka över om någon är intresserad.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Min är ca 100MB, men det är en del onödig historik som sparas där också..
Onödig som i att den inte kommer vara där när jag fått trenderna klara för mig.

nino nino skrev:
Jag kan ha en elitedesk 800 g2 med ny 120gb ssd och sonoff Zigbee sticka över om någon är intresserad.
Mycket trevlig hårdvara för en liten Proxmox-server. SATA-boot, NVMe lagring och 64GB minne så har man det mesta förspänt för diverse hemmatjänster inkl. Home Assistant. Kör själv en 600G2, men HA rullar i en separat RPi.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag skapade en ny tråd, men tror jag får bättre svar i denna högaktiva tråd...

Har en Vera Edge som hub för mina Z-wave grejor. Nu verkar den igen fått slut på minne och jag hamnar i en jobbig återställning... Egentligen har jag inte behov av nåt komplicerat då jag även har Home Assistant (som jag numera kör i en virtuell maskin då in RPi kraschat pga SD kortsproblem och jag inte orkat hålla på med det).

Nu funderar jag på. Vad ersätta Vera Edge med? För det känns som Vera har "lagt ned" vidareutvecklingen av sin plattform.

Vill gärna ha det så enkelt som möjligt, att inget uppdateras eller ändras om jag inte "ber" om det. Och komma ifrån att köra HA på en virtuell maskin, eftersom det gör att jag måste ha en dator på jämnt, vilket jag iofs haft i princip året runt senaste 10 åren, MEN, det känns ändå mer stabilt att ha HA på en egen hårdvara...

Jag har sett att det finns HA-green, en "färdig" HA installation på en färdig HW, men det verkar som man ändå måste lägga till 2st "donglar" för Z-wave och Zigbee/Matter...

Så. Vad göra? Vad köpa? Z-wave sticka och installera HA på en "egen" dator eller RPi? Köpa en färdig HA Green? Köpa en Z-wave controller, NEXA Bridge X, Aeotech, Fibaro?

Homey går bort, för dyr. Fibaro är det lightvarianten som gäller. Vill inte betala för något månadsabonemang.

Jag har inga avancerade krav i HA, men kör en elprisstyrning av min värmepump med lite loggning av temperaturer. Så inget avancerat alls...
Vera är fullständigt övergivet sedan Ezlo tog över bolaget.
Hubitat sägs vara en okej färdig produkt, men inget jag testa själv.
Som alternativ till HA kan du kolla in Openhab. OH har mer fokus på stabilitet och utvecklas därför lite långsammare. Kan vara en fördel om om man inte vill lägga så mycket tid på detta.
Kan dessutom köras på Windows utan problem.

Var själv på väg att konvertera från Vera till OH, men ångrade mig halvvägs när Multi System Reactor började stödja HA. Gillar MSR sätt att knyta ihop olika system och sköta automationerna där.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett akademiskt problem! 🤓
Jag har precis skickat in 4st 4TB SSDer för att firmware var lite för optimistisk och lyckades med konststycket att förstöra 2 av dess minne så till den grad att studien inte längre kan svara på SMART-anrop (och de andra 2 har runt 10% av sektorerna med läsfel)... Men jag har haft mycket mer problem med magnetiska diskar.

Tips är att köra ZFS så upptäcker du hur mycket data hårdvaran tar sönder och uppskattar hur bra RAID är :)

J
P PsychoCheF skrev:
Vera är fullständigt övergivet sedan Ezlo tog över bolaget.
Var förbi webhallen och köpte en ha green. Blev förbannad på Vera som inte gick att fabriksåterställa eller ändra nåt alls på...

• Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
…Tips är att köra ZFS så upptäcker du hur mycket data hårdvaran tar sönder och uppskattar hur bra RAID är :)
Så länge det inte är (Open)ZFS 2.2.0. En mycket ovanlig bugg infann sig och 2.2.2 anmodas omedelbart. Eller stanna kvar 2.1.x. Femtielva olika distributioner som använder ZFS har varnat. Troligtvis första gången det har hänt ZFS.

C Cerb skrev:
Det är fullt möjligt.
Det du får fråga dig är hur du vill hantera fel.
Behöver du på något vis acc'a (bekräfta mottaget) alla meddelanden till aktuatorer eller är det OK att det inte svarar tillfälligt?

Personligen hade jag hellre skrivit en fristående lösning som kunde ta emot events om höjning/sänkning etc. och acc'at dessa events.
Kan du knuffa mig lite i rätt riktning 🙂
Är helt kass på HA så behöver hjälp

J
Någon som kört ha green? Ligger hemma och väntar på mig (är borta över helgen). Behöver man ha ext minne/ sd kort? Något att tänka på map lagring så man inte skriver sönder minnet? Är prestandan godtagbar? Har jag gjort rätt val eller skulle jag använt en NUC jag har liggandes? (Det är inte försent, men vill ha något så enkelt som möjligt).

Köpte även en aeotec 7 zwave stick och en Zigbee sky connect.

• Gilla
OpiMaza och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Någon som kört ha green? Ligger hemma och väntar på mig (är borta över helgen). Behöver man ha ext minne/ sd kort? Något att tänka på map lagring så man inte skriver sönder minnet? Är prestandan godtagbar? Har jag gjort rätt val eller skulle jag använt en NUC jag har liggandes? (Det är inte försent, men vill ha något så enkelt som möjligt).

Köpte även en aeotec 7 zwave stick och en Zigbee sky connect.
Du har ju 32GB flashdisk i en green och det räcker så det blir över.
https://www.home-assistant.io/green/

Sen är det det här med backuper, endera lokalt eller till molnet.
https://smarthomescene.com/guides/home-assistant-backup-methods-and-best-practices/

Det första du gör att att uppdatera till HA 2023.12.1 som just nu är senaste version.

Slutligen att ha koll på det man kopplar in fungerar och inte sänder en massa skräp som stör.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen är det det här med backuper, endera lokalt eller till molnet.
Om man med ”lokalt” menar på samma disk så är det inte en backup.
”lokalt” som i samma hus, men ett annat lagringsmedia så fine.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.