531 497 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Håller tummarna för det, men då vet jag att det inte är något jag kan göra så mycket åt för stunden i alla fall
.
EDIT: Misstänker det egentligen är FW uppdateringen av Shellyn som är orsaken. Senaste FW verkar ha pajjat en hel del saker.
EDIT2: Hittade att man kan nedgradera FW på Shellyn via http://archive.shelly-faq.de Kör1.7.0 istället och då funkar det. Sjukt smidigt!
EDIT: Misstänker det egentligen är FW uppdateringen av Shellyn som är orsaken. Senaste FW verkar ha pajjat en hel del saker.
EDIT2: Hittade att man kan nedgradera FW på Shellyn via http://archive.shelly-faq.de Kör1.7.0 istället och då funkar det. Sjukt smidigt!
Redigerat:
Inte säker på vad som löste mitt (tittar inte så mycket i gui utan kör det mesta på automatik), jag kör HassOS 4.12 samt ShellyForHass 0.1.9.mexitegel skrev:
Har för närvarande ingen fördröjning..
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag kom på alldeles nu att jag började labba med ett litet frontent på Deconz-api'et i våras.
Absolut inte i syfte att ersätta Phoscon, utan för att få översikt på fler tekniska detaljer.
Det enda det egentligen duger till nu är att visa dom "dolda" grupperna som hör till dimmers, och kunna koppla dom till lampor.
Dvs göra direkt koppling mellan lampa och dimmer utan att behöva använda parnings-knappar.
Projektet har stått still rätt länge nu, men om någon känner att det kan vara användbart så bygger jag kanske vidare på det.
Går att testa här, om man vet sitt api-url ( typ http://192.168.1.123:40850/api/ABCD1234/ )
http://deconz-explorer.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/
Absolut inte i syfte att ersätta Phoscon, utan för att få översikt på fler tekniska detaljer.
Det enda det egentligen duger till nu är att visa dom "dolda" grupperna som hör till dimmers, och kunna koppla dom till lampor.
Dvs göra direkt koppling mellan lampa och dimmer utan att behöva använda parnings-knappar.
Projektet har stått still rätt länge nu, men om någon känner att det kan vara användbart så bygger jag kanske vidare på det.
Går att testa här, om man vet sitt api-url ( typ http://192.168.1.123:40850/api/ABCD1234/ )
http://deconz-explorer.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
God dag.
Jag har idag HA men inte så jätte aktivt, men har massa idéer å grejor till det. Men jag vet inte var man ska börjar, har tittat på mängder av video ang ESP8266 men jag verkar inte förstå hur man gör. Finns det någon video helst på svenska som förklarar å visar väldigt tydligt. Hur man gör, alla verkar kunna bygga alla möjliga roliga saker, men jag förstår verkligen inte tyvärr.
Jag har idag HA men inte så jätte aktivt, men har massa idéer å grejor till det. Men jag vet inte var man ska börjar, har tittat på mängder av video ang ESP8266 men jag verkar inte förstå hur man gör. Finns det någon video helst på svenska som förklarar å visar väldigt tydligt. Hur man gör, alla verkar kunna bygga alla möjliga roliga saker, men jag förstår verkligen inte tyvärr.
Hejsan,
För ett tag sen migrerade jag från en gammal Rpi2. Den blev helt enkelt för långsam. Har ca 25 fysiska enheter, några Hue, resten z_wave. Valet föll på Qemu/kvm eftersom det är mer anpassat och snabbare än Virtualbox. Fick dock problem med ip-tilldelningen. Qemu/kvm tilldelas ip av min host (server med debian stable). Min router kör dhcp-servern med start från 192.168.x.x, medan min host, debianservern delar ut från 192.168.122.x. (verkar inte gå att stänga av) Min virtuella maskin med HomeAssistant hamnar alltså i ett ip-spann utanför routerns.
Oj vilket fikonspråk...
Nu till frågan, hur fixar man så allt hamnar i samma ip-spann?
Hittar ett par artiklar på nätet, men för mig är de rena grekiskan.
För ett tag sen migrerade jag från en gammal Rpi2. Den blev helt enkelt för långsam. Har ca 25 fysiska enheter, några Hue, resten z_wave. Valet föll på Qemu/kvm eftersom det är mer anpassat och snabbare än Virtualbox. Fick dock problem med ip-tilldelningen. Qemu/kvm tilldelas ip av min host (server med debian stable). Min router kör dhcp-servern med start från 192.168.x.x, medan min host, debianservern delar ut från 192.168.122.x. (verkar inte gå att stänga av) Min virtuella maskin med HomeAssistant hamnar alltså i ett ip-spann utanför routerns.
Oj vilket fikonspråk...
vet inte. Men kolla i discord-kanalen? Där sitter ju alla programmerare redo att hjälpa digS SBTJohansson skrev:Hejsan,
Oj vilket fikonspråk...
Lägg in en statisk route i din router som säger att KVM-servern är router för nätet 192.168.122.x.S SBTJohansson skrev:
Kan tillägga att jag mellanlandade i VirtualBox så länge, fungerar utmärkt med lite pillande. VIll dock till KVM, som är en snyggare lösning
Du måste använda ett bryggat nät i din virtuella maskin så dess ip hamnar i samma subnät som din hostmaskin (den du kör qemu på). Hur du gör vet jag inte, har aldrig använt just qemu, men det verkar som om det borde vara "Public Bridge" : https://www.linux-kvm.org/page/NetworkingS SBTJohansson skrev:Hejsan,
Oj vilket fikonspråk...
Intressant, har inte sett detta tidigare.R RoAd skrev:
Offtopic:
Under "public bridge" ser man ju att Redhat och Debian blir knepiga i såna lägen, med Suse och Yast så löser man detta direkt i gui. Blir kanske att växla till Suse, har funderat på det tidigare.
Du ska inte utöka så att dom inkräktar på varandra. Det är två separata nät och kvm-servern är router mellan dom.S SBTJohansson skrev:
Men bryggat nät är en enklare lösning.