531 420 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Könner att jag behöver fötyliga lite härR RoAd skrev:
Lampan skulle lysa om strömmen gått och sedan kommit tillbaka.
Bara en liten bonus-feature för att lätt kunna se om strömförsörjningen vart ostabil.
I övrigt som halj's grundtanke. Pågående avbrott visas genom att den tappas bort av systemet.
Dock kan man missa kortare avbrott på det viset, då det kan ta någon kvart innan en zigbee-enhets registreras som offline.
R RoAd skrev:
fgo skrev:
Anledningen var att jag hade några trådfri uttag över och tänkte nyttja dem till något. Har mest bara lite bullar i frysen så är verkligen inte hela världen om det skulle gå åt.T tompaah7503 skrev:Ganska vanligt i många sammanhang att utgå från det man kan/vet, istället för att utgå från vad man vill uppnå. Särskilt vanligt inom övervakning.. Gissar att i det här fallet har strömmen till frysboxen gått några gånger och matvaror blivit skämda. Alltså - övervaka strömmen. Eller?
Istället bör man fråga sig här, vad är det jag vill uppnå? Svaret är förmodligen att man vill hålla koll på att maten är fryst. Och hur gör man det, jo som du säger genom att övervaka ifall de är frysta eller inte, genom att mäta temperaturen.
Här garderar man sig mot samtliga fel som kan hota matvarornas temperatur. Locket öppet, frysen trasig, frysen i tekniskt dåligt skick, fel på elleveransen till den, exfrun hällt flytande bly i boxen. Övervakningen bör även larma på ifall temperaturgivaren inte hört av sig på länge. Kvarstår några relativt osannolika situationer som att någon kapar givaren och leverar falska data eller att givaren i sig levererar värden utanför feltolerans. Kapade data är osannolikt men lätt att förebygga med krypterade förbindelser och trasiga givare kan man förebygga genom att ha dubbla givare om det verkligen är något viktigt i frysen. Kolla så att diffen på givarna inte sticker iväg..
Termometer hade givetvis varit en bättre lösning rent tekniskt.
Precis hade tänkt ha den med tom last i uttaget bredvid.n_sandstrom skrev:
Det skulle antagligen fungera.
Menar du att ansluta frysen genom uttaget, eller sätta det med tom last i uttaget bredvid?
Det senare är bättre, då uttagen startar som "av" efter strömavbrott.
Alternativt sätt en liten lampsladd i uttaget bredvid, med en Trådfri lampa, och montera där den syns. Lampan tänd = strömmen har gått.
Termometer är såklart bättre för att hålla koll på den faktiska temperaturen. Men det tar bra många timmar innan man märker att något är fel då.
Inga blinkande lampor tack. En notis i telefonen räcker gott
Var hittar jag shelly1 med tempsensor för 150kr?!?C crazytok skrev:Jag hade använt mig av en Shelly av något slag. Antingen som puck i uttag där du sedan skapar en bevakning på effektförbrukningen. Osäker på hur stabilt det blir dock, det är ju en sak om frysen stängs av helt men om frysen bara börjar kyla dåligt, ja då är det inte lika lätt.
Ett annat alternativ är som tidigare nämn en temperatursensor. Vilket jag även här lägger min röst på en enkel Shelly1 med tillhörande temperatursensor. Kostar sammanlagt ca 150kr och då har du en komplett lösning där du kan skapa en bevakning direkt i shellyn.
Men även koppla ihopa det med HA om du hellre vill detta!
Så är det, frakt tillkommer såklart. Men 220kr lät mycket, så mycket har jag aldrig betalat innan iaf. Men kanske har blivit ändrat sedan dess dom hade mycket problem med sina leveranser?
Så ju fler man köper desto bättre. Brukar alltid köpa ett 4’a pack Shelly1 när jag handlar där. Det går alltid åt i något uttag eller liknande!
Så ju fler man köper desto bättre. Brukar alltid köpa ett 4’a pack Shelly1 när jag handlar där. Det går alltid åt i något uttag eller liknande!
Är det någon här som vet om det fungerar bra att integrera Plejd med HA? Och även få det att fungera med Alexa?
Hade velat sätta Plejd överallt men vill också att det ska fungera med Alexa!
Hade velat sätta Plejd överallt men vill också att det ska fungera med Alexa!
Det går absolut, men tyvärr är det mer än lite krångligt med Plejd i HomeAssistant än man kunde önska. Plejd HAR en molntjänst som man kan prata med, men mig veterligen använder ingen extern den för att styra enhter (endast för att hämta vilka som finns). Inte direkt publikt dokumenterat heller...C crazytok skrev:
Det som finns är https://github.com/icanos/hassio-plejd som genom BT-dongle i datorn skapar en brygga till Plejd lokalt. Krångligt att sätta upp, men fungerar bra. Baserat på https://github.com/klali/ha-plejd.
Redigerat:
Ok, går det sedan att styra det med Alexa då? Hade varit skönt om någon här testat och fått det att fungera så man vet... 
Väger lite mellan Plejd eller Shelly och i detta fallet hade jag helst valt Plejd för att dom känns aningen stabilare än Shelly och enklare för alla att använda.
Men shelly går ju att integrera med Alexa enklare och utan HA imellan. Plus att det är lite billigare...
Väger lite mellan Plejd eller Shelly och i detta fallet hade jag helst valt Plejd för att dom känns aningen stabilare än Shelly och enklare för alla att använda.
Men shelly går ju att integrera med Alexa enklare och utan HA imellan. Plus att det är lite billigare...
Home assistant integrerar mot både Google och Alexa (https://www.home-assistant.io/integrations/alexa/) så det är inga problem när du väl har HA igång. Plejd pratar bara direkt med Google än.C crazytok skrev:Ok, går det sedan att styra det med Alexa då? Hade varit skönt om någon här testat och fått det att fungera så man vet...
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Skön tråd! Håller på att pyssla ihop ett enkelt litet system. Just nu har jag några Arlo kameror, Sonos högtalare och Google Wi-Fi Puckar, två Synology NASar och använde Google röststyrning. Vill mest kunna styra lite timers, ljus, kameror, enklare scener, värme (så småningom) samt koppla på röklarm och även några sirener... och lite annat kul. Jag tänkte köra HASS på en rpi men har av någon anledning svårt att förstå vilka USB stickor man ska använda för respektive protocol? Just nu hade det varit trevligt att kunna köra igång med både Z-Wave och ZigBee. Finns det då USB stickor som helt enkelt plockar allt som ligger på respektive protokoll då?