17 055 läst ·
162 svar
17k läst
162 svar
Höja BR-avgift med olika procenttal?
hempularen skrev:Jovisst borde de flesta förstå det, men det här verkar vara en förening där styrelsen nätt o jämt har klart för sig att det finns ngt. som heter stadgar.
Jag har varit med om föreningssammanhang där man ville föra till protokollet att "stämman enhälligt röstade för" ett visst förslag. När jag påpekade att det inte var enhälligt, så tog ordföranden till votering, inte om frågan det gällde utan om huruvida beslutet var enhälligt, räckte alltså med enkel majoritet för att besluta att det tidigare beslutet hade varit enhälligt. och han verkade faktiskt ärligt tycka att man kunde göra så.
Jo, jag vet att det finns dom som inte kan tänka längre än vad näsan räcker, men det var en kul historia.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Ja visst, föreningen är högt belånad. Och en del har lån på sina insatser. Jag hat haft det t ex och då kontaktade banken brf för någon inteckning typ.lurk12345 skrev:
Jag tycker att du ska ta ett andra snack med Bolagsverket. Kanske har planen arkiverats fel. Det kanske var nån i styrelsen som tyckte att det namn på brfen som stod på planen var lite tråkigt och bestämde att man skulle använda ett annat...whistleblower skrev:
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Det är bara det att de inte vill ha det så. De vill att jag betalar mer. De har tagit fram en excelkalkyl där en del av avgiften (x antal %) räknas på belåningen, x antal på driftdelen) Allt för att höja min del.timmelstad skrev:
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Nej det är samma. Har hittat köpebrevet. Köpt på excekutiv auktion för övrigt.lurk12345 skrev:
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag förstår. Men du kan hänvisa till att det är den ursprungliga fördelning av andelstalen som skall gälla fram tills att det på ett KORREKT sätt genomförts en ändring. Och en sån ändring kan du blockera ett tag. Tillräckligt länge för att hinna sälja...whistleblower skrev:
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Och säg att vi sen behöver ha in 900 kr mer per månad (bara för att räkna). Då ska jag betala 11.7 % av den höjningen och de 22% av höjningen.
ELLER
lägger man på tex 0,5% på allas avgifter och så fördelas det automatiskt rätt? Jag menar, om vi lägger på x antal % på allas avgifter och jag sen kontrollräknar så kommer jag fortfarande betala 11.7 % och de 22% ?
Ursäkta puckad fråga men jag är lätt förvirrad och lätt stressad just nu
ELLER
lägger man på tex 0,5% på allas avgifter och så fördelas det automatiskt rätt? Jag menar, om vi lägger på x antal % på allas avgifter och jag sen kontrollräknar så kommer jag fortfarande betala 11.7 % och de 22% ?
Ursäkta puckad fråga men jag är lätt förvirrad och lätt stressad just nu
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag pratade med ordföranden igår. Han var skitsur först och sa att det bara var jag som bråkade (alla andra är nöjda), konstigt, det är ju jag som betalar för dom. Han tror att jag bråkar för att jag inte vill ha höjning *suck*. Han sa att om jag inte är nöjd så går de till en jurist. Bra idé sa jag, jag vill inte betala mindre, jag vill att det ska vara rätt! Och det vill de oxå. Han tror att jag har fått rätt efter kvm pga exceluträkningen som de har gjort. Vilket inte alls stämmer, eftersom hälften av avgiften baseras på drift. (skitskumt, det är lixom procentsatser tagna ur luften, hur mycket som ska vara drift).
Sen visade jag stadgarna och sa att så här är det. Det här är första avgiften efter brf bildande. Det här är kvoten. Ni kan inte bara ändra fördelningen, jag kommer aldrig gå med på det. Då sa han att jag skulle skicka mitt förslag och att de skulle titta på det. Så vi hoppas att de tar mitt förslag (förslag??? det är ju den enda vägen) så jag slipper gå till tingsrätten.
Han hittade i alla fall en pärm med många viktiga papper, bla inteckningarna i bostadsrätterna (thanks) men jag har inte sett den ekonomiska planen, men jag tror att den sitter där i pärmen.
Nu åker jag på medelhavskryssning i 7 dagar + 2 dagar i rom (stackars mig) så jag kan inte svara här. Men jag berättar vad som har hänt när jag kommer hem.
Stort tack för all input så länge!
Sen visade jag stadgarna och sa att så här är det. Det här är första avgiften efter brf bildande. Det här är kvoten. Ni kan inte bara ändra fördelningen, jag kommer aldrig gå med på det. Då sa han att jag skulle skicka mitt förslag och att de skulle titta på det. Så vi hoppas att de tar mitt förslag (förslag??? det är ju den enda vägen) så jag slipper gå till tingsrätten.
Han hittade i alla fall en pärm med många viktiga papper, bla inteckningarna i bostadsrätterna (thanks) men jag har inte sett den ekonomiska planen, men jag tror att den sitter där i pärmen.
Nu åker jag på medelhavskryssning i 7 dagar + 2 dagar i rom (stackars mig) så jag kan inte svara här. Men jag berättar vad som har hänt när jag kommer hem.
Stort tack för all input så länge!
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
hej alla!
nu är jag hemma igen, efter semestern. föjande har hänt:
jag har hittat de första verifikaten för föreningen, där kan man kan se hur avgifterna var fördelade det första året. då betalade jag 2080 och de 3900 kr. Där har vi fördelningen? Jag hittar inte insatserna, det finns några delbetalningar här och var.
Jag har fått en lägenhetsförteckning av ordföranden. Eller nåja, han tog en kopia från pärmen de har, strök alla namnen och skrev i namnen på de som bor där nu, så aktuell var den listan....
Det finns inga upplåtelsekontrakt så vitt jag kan se.
Jag har mailat föreningen och sagt att det här är den rätta avgiftsfördelningen.
Det andra lägret (dvs alla utom jag) säger att de har uppgifter på att alla betalade lika mycket i insats, 15000 kr. Var han har fått den uppgiften ifrån har jag ingen aning, ska be om papper på det förstås. Isf skulle de alltså kunna höja min avgift till samma som deras?
Vi har kontaktat en mäklare för att sälja, han säger att han inte kan sälja för att det inte finns något andelstal. Mäklaren har ringt ordförande som säger att han inte bryr sig om detta och att han inte har tid att diskutera detta för han ska på semester. Jaha??
Angående protokoll så väntar jag fortfarande på protokollet för när de bestämde att vi skulle höja avgifterna, det var strax efter midsommar. Så här sitter jag och betalar in utan att ha fått ett papper på hur mycket jag ska betala. Men då säger de att: du har ju fått ett papper. Nej, det är ett exceldokument med tre olika förslag till avgiftsfördelning, varav ett av dem antogs. Står dessutom inte på pappret vilket som antogs och det finns inget protokoll som stödjer det.
Jag har kontaktat en fastighetsjurist, hon säger som ni, det är ingen riktig bostadsrättsförening därför att det inte finns lghförteckning och ekonomisk plan. Nu har jag ju hittat lghförteckning dock. Hon säger att jag ska gå ur styrelsen, för att kunna rikta krav mot dem, så det lär jag göra rätt snart. Om det inte är en riktig brf så kan man se det som att jag samäger fastigheten och kräva att brf köper tillbaka min del eller begära ut den på exekutiv auktion. Det är inte förenligt med likabehandlinsprincipen att höja mer för min lägenhet. Och ja, sen skriver hon att jag ska försöka få ut upplåtelseavtalen för att se vad som ingår, men de finns ju inte....
nu är jag hemma igen, efter semestern. föjande har hänt:
jag har hittat de första verifikaten för föreningen, där kan man kan se hur avgifterna var fördelade det första året. då betalade jag 2080 och de 3900 kr. Där har vi fördelningen? Jag hittar inte insatserna, det finns några delbetalningar här och var.
Jag har fått en lägenhetsförteckning av ordföranden. Eller nåja, han tog en kopia från pärmen de har, strök alla namnen och skrev i namnen på de som bor där nu, så aktuell var den listan....
Det finns inga upplåtelsekontrakt så vitt jag kan se.
Jag har mailat föreningen och sagt att det här är den rätta avgiftsfördelningen.
Det andra lägret (dvs alla utom jag) säger att de har uppgifter på att alla betalade lika mycket i insats, 15000 kr. Var han har fått den uppgiften ifrån har jag ingen aning, ska be om papper på det förstås. Isf skulle de alltså kunna höja min avgift till samma som deras?
Vi har kontaktat en mäklare för att sälja, han säger att han inte kan sälja för att det inte finns något andelstal. Mäklaren har ringt ordförande som säger att han inte bryr sig om detta och att han inte har tid att diskutera detta för han ska på semester. Jaha??
Angående protokoll så väntar jag fortfarande på protokollet för när de bestämde att vi skulle höja avgifterna, det var strax efter midsommar. Så här sitter jag och betalar in utan att ha fått ett papper på hur mycket jag ska betala. Men då säger de att: du har ju fått ett papper. Nej, det är ett exceldokument med tre olika förslag till avgiftsfördelning, varav ett av dem antogs. Står dessutom inte på pappret vilket som antogs och det finns inget protokoll som stödjer det.
Jag har kontaktat en fastighetsjurist, hon säger som ni, det är ingen riktig bostadsrättsförening därför att det inte finns lghförteckning och ekonomisk plan. Nu har jag ju hittat lghförteckning dock. Hon säger att jag ska gå ur styrelsen, för att kunna rikta krav mot dem, så det lär jag göra rätt snart. Om det inte är en riktig brf så kan man se det som att jag samäger fastigheten och kräva att brf köper tillbaka min del eller begära ut den på exekutiv auktion. Det är inte förenligt med likabehandlinsprincipen att höja mer för min lägenhet. Och ja, sen skriver hon att jag ska försöka få ut upplåtelseavtalen för att se vad som ingår, men de finns ju inte....