Spännande historia. Har sett många fall genom åren där det i olika typer av föreningar har gått oerhört snett för att folk inte kan läsa stadgar utan tror att man kan göra lite som man vill när man sitter i styrelsen.

Rent logiskt (fast logik inte verakr funka här) så ska det ju gå att in absurdum hänvisa till att det i stadgarnastår att det ska betalas enligt andelstal och sedan få dem att acceptera att avgiften från början är uträknad enligt de andelstal som ni inte kan hitta pappren på.

Eftersom det står i stadgarna kan de inte använda sin excelkalkyl med mindre än att det görs en stadgeändring, vilket sannorlikt kräver två på varandra följande årsmöten. Då har du omkring 1,5 år elelr mer på dig att ställa allt till rätta och/eller sälja.Sannorlikt mer, eftersom de säkerligen inte vet hur det går till att göra en stadgeändring, att den måste utlysas i kallelsen till årsmötet i förväg och sådant (som du naturligtvis inte upplyser dem om,de kan ju läsa det själva i stadgarna), varvid det beslutet kan ogiltigförklaras, och vips har man ett år till på sig att bråka om det. (jag har ju inte läst era stadgar, men förutsätter att dessa delar är "som de brukar")

Under tiden ska givetvis avgiften betalas enligt andelstalen, dvs de där ca 11% resp 22%. Rimligtvis borde det omräknas retroaktivt också?
 
Det behöver inte absolut inte vara två ÅRSstämmor, det måste dock ske på två av varandra oberoende stämmor. Vilket om man har förberett ett case kan innebära 2v och 1 dag efter första stämman. Då en kallelse måste ske tidigast 4 veckor innan stämman och senast 2 veckor innan stämman för att anses vara behörigen utlyst.
Sedan finns det krav på vilken typ av majoritet det skall vara på dessa stämmor.
 
"alla betalade samma insats", är det möjligen så att din "udda" lägenhet har skapats i efterhand?
 
Det räcker inte med en "vanlig" stadgeändring för att ändra principen för avgiftsutag, eller andelstal. det finns regler i bostadsrättslagen som skall skydda mioriteter. En sådan ändring måste godkännas av samtliga som berörs, alternativt 2/3 majoritet, och då måste ändringen därefter godkännas i rätten (osäker på om det är tingsrätt eller länsrätt).
 
Frohike: Det beror ju på hur det är formulerat i stadgarna. Många föreninar av den här typen stadgar att det ska vara två på varandra följande ordinarie årsstämmor, medan andra godkänner stadgeändring på extrastämma. Vilket som gäller här vet TS bäst. Eftersom de andra uppenbarligen inte kan läsa stadgarna behöver ju TS om det är sådana stadgar som du hänvisar till inte "skriva dem på näsan" om att de kan inkalla till extra årsstämma...
 
Hej!

Insatsen är en sak, det är vad respektive andel i det som är tänkt att vara en BRF kostade att köpa loss dag 1. Det är avgiften dag 1 som anger hur stor andel av totalen man betalar, och det är avgiften som är kopplad till ditt andelstal.

Så vill i alla fall jag minnas att jag fick det förklarat för mig när vi ombildade.
 
Nja, alltså, de påstår att den är bildad efter, men den fanns ju med redan från början när den nuvarande föreningen köpte upp fastigheten på exekutiv auktion. Det verkar som 3 av 5 av lägenheter är bebodda när nya föreningen dras igång.

I stadgarna står det "för bostadsrätten utgående insats och årsavgift fastställs av styrelsen. Ändring av insats ska dock alltid beslutat av föreningsstämma.... Årsagvigfterna fördelas efter bostadsrätternas insatser och erläggs på tider som styrelsen bestämmer"
 
timmelstad skrev:
Hej!

Insatsen är en sak, det är vad respektive andel i det som är tänkt att vara en BRF kostade att köpa loss dag 1. Det är avgiften dag 1 som anger hur stor andel av totalen man betalar, och det är avgiften som är kopplad till ditt andelstal.

Så vill i alla fall jag minnas att jag fick det förklarat för mig när vi ombildade.
Ja, de uppgifterna har jag svart på vitt.
 
hempularen skrev:
Det räcker inte med en "vanlig" stadgeändring för att ändra principen för avgiftsutag, eller andelstal. det finns regler i bostadsrättslagen som skall skydda mioriteter. En sådan ändring måste godkännas av samtliga som berörs, alternativt 2/3 majoritet, och då måste ändringen därefter godkännas i rätten (osäker på om det är tingsrätt eller länsrätt).
Är du säker på det där med rätten? För de har ju beslutat med 4/5 majoritet och jag har satt mig emot det.
 
whistleblower skrev:
Ja, de uppgifterna har jag svart på vitt.
Ursäkta om jag missat det tidigare då, men vad var då dessa?
 
timmelstad skrev:
Ursäkta om jag missat det tidigare då, men vad var då dessa?
Hej, nej så menade jag inte. Jag menade bara att jag har hittat de uppgifterna nu, äntligen.
Jag har bokföringen från första året där man tydligt ser vad min lgh betalade månad för månad och vad de andra betalade.
 
whistleblower skrev:
Hej, nej så menade jag inte. Jag menade bara att jag har hittat de uppgifterna nu, äntligen.
Jag har bokföringen från första året där man tydligt ser vad min lgh betalade månad för månad och vad de andra betalade.
Jag grävde fram dem ur ett förråd!
 
whistleblower skrev:
Är du säker på det där med rätten? För de har ju beslutat med 4/5 majoritet och jag har satt mig emot det.
Det finns ju en del matnyttigt för dig att hämta i bostadsrättslagen att "slå i huvudet" på dina puckon till grannar. Till att börja kan du ju fråga om de någonsin varit i kontakt med hyresnämnden... :rolleyes: (se understruken lagtext längre ner)

__________________________________________________________

3 kap 5§: Tillgänglighet Ekonomisk Plan
Styrelsen skall hålla en registrerad ekonomisk plan tillgänglig för
var och en som vill ta del av planen.

7 kap 14§ Avgifter till föreningen

Varje medlem skall betala en avgift till bostadsrättsföreningen i
form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har
dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt,
om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och
pantsättningsavgift.

En beslutad insats kan ändras i den ordning som sägs i 9 kap. 13 och 16 §§. Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.

Särskilda villkor för vissa beslut
(9 kapitlet)

15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus
eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat
har bestämts i stadgarna.

I fråga om sådana åtgärder som innebär en förändring av en
bostadsrättshavares lägenhet gäller dock bestämmelserna i 7 kap. 7 §
och bestämmelserna i 16 § första stycket 2 detta kapitel.
Lag (1995:1464).

16 § För att ett beslut i en fråga som anges i denna paragraf
skall vara giltigt krävs att det har fattats på en
föreningsstämma och att följande bestämmelser har iakttagits.

1. Om beslutet innebär ändring av någon insats och medför
rubbning av det inbördes förhållandet mellan insatserna, skall
samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen ha gått med
på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt
om minst två tredjedelar av de berörda bostadsrättshavarna har
gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av
hyresnämnden.

1 a. Om beslutet innebär en ökning av samtliga insatser utan
att förhållandet mellan de inbördes insatserna rubbas, skall
alla bostadsrättshavarna ha gått med på beslutet. Om enighet
inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två
tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det
dessutom har godkänts av hyresnämnden. Hyresnämnden skall
godkänna beslutet om detta inte framstår som otillbörligt mot
någon bostadsrättshavare.
 
whistleblower skrev:
Hej, nej så menade jag inte. Jag menade bara att jag har hittat de uppgifterna nu, äntligen.
Jag har bokföringen från första året där man tydligt ser vad min lgh betalade månad för månad och vad de andra betalade.
Där borde även insatserna för de tre lägenheter som var bebodda från början finnas?
 
whistleblower skrev:
Är du säker på det där med rätten? För de har ju beslutat med 4/5 majoritet och jag har satt mig emot det.
Är deras beslut verkligen en STADGEÄNDRING? Jag får det till, baserat på det du skrivit, att det bara är en vanlig protokollspunkt om avgiften. För att deras beslut ska vara giltigt MÅSTE de först ändra stadgarna, så att det står att avgiften ska vara baserad på vad det nu var de kom fram till i den där excelkalkylen, formluerat på ett sätt som går att befästa i stadgarna.

Att besluta om en avgift fördelat på annat sätt än i stadgarna är inte giltigt (vilket innebär att de senaste årens höjningar också är ogiltiga och rimligtvis bör räknas om). Det ska inte behöva dras till rätten, det är bara att konstatera att beslutet inte är stadgeenligt och göra om årsstämman, elelr, om det är tillåtet enligt stadgarna, göra om punkten om avgiften.

För att ändra stadgarna måste de först göra en ny kallelse där det står att det är stadgeändring föreslagen, och stadgeändringen ska bifogas med kallelsen (kan inte tänka mig att det står nåt annat i såpass viktiga stadgar). Sedan måste de ha en giltig stämma till (läs i stadgarna om det kan vara extrastämma eller om det måste vara två ordinarie årsstämmor), till denna andra stämma måste de då ha två olika förslag om avgift, den ena baserad på om stagdeändirngsförslaget går igenom, den andra baserad på om förslaget inte går igenom.

Och, oavsett vilket det blir, bör de senaste årens avgifter räknas om efter det gamla sättet att räkna, för att ställa allt tillrätta. Det är rätt rörigt, så det är bra om du hittar någon kompetent person som kan hjälpa dig, någon från SBC tex. Du vill ju inte sätta dit någon, bara se till att det blir rätt.

Av de inciterade paragraferna ovan låter det ju som om hyresnämnden kan vara en bra medpart för dig. Kolla även möjligheten att deponera din månadsavgift, det brukar vara en rätt bra hållhake.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.