whistleblower skrev:
Hur menar du?
De övriga i föreningen kanske "tappar bort" alla gamla protokoll etc. Men om någon oberoende har sett dem så kan inte det ske.
 
"Uppgifter bör finnas hos föreningens bank"

whistleblower skrev:
Ja man tycker ju det, men å andra sidan borde det finnas med i första bokslutet också.
Ja! Visst är det fullkomligt vansinne att behöva lägga tid på att (ibland bokstavligen) behöva gräva fram information som borde vara väl dokumenterad. Och när en medlem i styrelsen blåljuger (enligt inlägg #51) och en annan (eller var det samma?) föreslår att du bör betala samma avgift som parhusen... Jag skulle ha blivit galen.

Så du har min sympati. Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt och att du inte ger upp.

Jag har kollat i tråden men inte sett nåt om hur det gick med Bolagsstyrelsen. Fick du nån information om föreningens ekonomiska plan därifrån?
 
whistleblower skrev:
Okej nu har jag räknat lite.
Den egentliga fördelningen var: 3900 kr x 4 + 2060 kr (min alltså) = 17660 kr.
min "andel" blir då: 2060/17660 = 11,66%
deras "andel" blir då: 3900/17660 = 22,08%

Idag är fördelningen: 4400 x 4 + 2810 kr = 20410 kr
min "andel" är då: 2810/20410 kr = 13,77 %
deras "andel" är då: 4400/20410 kr = 21,56 %

så egentligen borde jag betala 11,66% x 20410 kr = 2380 kr och de borde betala 22,08% x 20410 kr = 4506 kr.

Eller tänker jag fel nu?
Beräkningen ser rätt ut.

Om det inte finns nån annan information om andelsvärde eller storlek på insats är det väl detta man får gå på.

Egendomligt nog är detta nästan, men inte riktigt, samma fördelning som man hade fått om man gått på boendeytan. I så fall hade du fått betala 2095 från början.

Sen tycker jag att dina grannar beter sig lite konstigt. Förutom att de inte verkar ha nån respekt för lagar och regler har de ju mycket lite att vinna på att försöka klämma dig på en för hög avgift. De försöker att sänka sin avgift med 100kr genom att blåsa dig.
 
Det är inte säkert att de övriga försöker blåsa någon. Om de inte har klart för sig att det finns regler för hur avgifter sätts, utan tror att man kan ha en godtycklig fördelning.
 
Hur du än vill räkna så måste ni i föreningen leta fram de olika lägenheternas grundinsatser och se till att ni har ett riktigt lägenhetsregister. Med den (o)ordning ni har just nu så har svårt att se hur någon ska kunna sälja sin lägenhet.
 
lurk12345 skrev:
"Uppgifter bör finnas hos föreningens bank"



Ja! Visst är det fullkomligt vansinne att behöva lägga tid på att (ibland bokstavligen) behöva gräva fram information som borde vara väl dokumenterad. Och när en medlem i styrelsen blåljuger (enligt inlägg #51) och en annan (eller var det samma?) föreslår att du bör betala samma avgift som parhusen... Jag skulle ha blivit galen.

Så du har min sympati. Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt och att du inte ger upp.

Jag har kollat i tråden men inte sett nåt om hur det gick med Bolagsstyrelsen. Fick du nån information om föreningens ekonomiska plan därifrån?
Hmm, jag skrev det någonstans tror jag. Det finns ingen registerad plan hos bolagsverket. Det måste finnas en, annars är det ogiltig (olaglig?) upplåtelse.

Tack, nej jag ger inte upp. Nu har jag pärmen från första året och jag hade ju inte direkt tänkt lägga tillbaka den i förrådet :)
 
lurk12345 skrev:
Beräkningen ser rätt ut.

Om det inte finns nån annan information om andelsvärde eller storlek på insats är det väl detta man får gå på.

Egendomligt nog är detta nästan, men inte riktigt, samma fördelning som man hade fått om man gått på boendeytan. I så fall hade du fått betala 2095 från början.

Sen tycker jag att dina grannar beter sig lite konstigt. Förutom att de inte verkar ha nån respekt för lagar och regler har de ju mycket lite att vinna på att försöka klämma dig på en för hög avgift. De försöker att sänka sin avgift med 100kr genom att blåsa dig.
Ja jag vet, det är helt sjukt.
 
hempularen skrev:
Det är inte säkert att de övriga försöker blåsa någon. Om de inte har klart för sig att det finns regler för hur avgifter sätts, utan tror att man kan ha en godtycklig fördelning.
Ja så är det ju. De tror nämligen att jag försöker smita undan med en för billig avgift genom att blåsa dom, när jag föreslår kvmavgifter. Nej så gör man inte. Jag sa att det är ju jättevanligt och sen sa jag att du kan ju titta på varenda hyresrätt i sverige, så ser du ju att de oxå har hyra per kvm och år (samt många brf). Men nej det var inte sant.
 
Med uppgiften på en insats från början i pärmen kan du ju räkna ut vad andelarna var från början. Om du sen jämför de andelarna med andelarna beräknat på kvm så borde även dessa hjon kunna fatta att det är snudd på samma sak.
 
hempularen skrev:
Det är inte säkert att de övriga försöker blåsa någon. Om de inte har klart för sig att det finns regler för hur avgifter sätts, utan tror att man kan ha en godtycklig fördelning.
OK, kanske. Men med ett ögonblicks reflexion borde väl de flesta inse att ett system med godtycklig fördelning inte kan fungera. Hur skulle det se ut om en styrelsen i en brf när som helst kunde ändra fördelningen av avgifter, till exempel så att medlemmar i styrelsen betalar mindre, och andra mer?
 
whistleblower skrev:
Hmm, jag skrev det någonstans tror jag. Det finns ingen registerad plan hos bolagsverket. Det måste finnas en, annars är det ogiltig (olaglig?) upplåtelse.
Sorry, måste ha missat det. I så fall måste registreringen av föreningen vara ogiltig. Lite konstigt att det har gått bra för föreningen och medlemmar att ta lån i alla fall (för visst har föreningen lån, och visst har en del medlemmar lån på sina bostadsrätter?).
 
lurk12345 skrev:
Sorry, måste ha missat det. I så fall måste registreringen av föreningen vara ogiltig. Lite konstigt att det har gått bra för föreningen och medlemmar att ta lån i alla fall (för visst har föreningen lån, och visst har en del medlemmar lån på sina bostadsrätter?).
Lite konstigt? Ytterst anmärkningsvärt tycker jag! Utfärdande av lån, panter, försäljningar (!)..
 
Jovisst borde de flesta förstå det, men det här verkar vara en förening där styrelsen nätt o jämt har klart för sig att det finns ngt. som heter stadgar.

Jag har varit med om föreningssammanhang där man ville föra till protokollet att "stämman enhälligt röstade för" ett visst förslag. När jag påpekade att det inte var enhälligt, så tog ordföranden till votering, inte om frågan det gällde utan om huruvida beslutet var enhälligt, räckte alltså med enkel majoritet för att besluta att det tidigare beslutet hade varit enhälligt. och han verkade faktiskt ärligt tycka att man kunde göra så.
 
timmelstad skrev:
Lite konstigt? Ytterst anmärkningsvärt tycker jag! Utfärdande av lån, panter, försäljningar (!)..
Alla uppgifter finns givetvis någonstans och det är ju märkligt att både Bolagsverket och föreningen själva lyckats slarva bort de handlingar som upprättades när föreningen bildades. Grundinsatser måste ju ha betalats för varje lägenhet och den sammanlagda summan av grundinsatserna redovisas ju varje år i Balansräkningen. Innan Bolagsverket bildades var det PRV som skötte detta. Föreningen (styrelsen) måste ju ha någon form av arkiv av gamla handlingar och precis som Yimmelstad säger så kan man undra hur bankerna har skött detta. Har föreningen inga lån alls och inte någon bostadsrättshavare heller?
 
hempularen skrev:
Jovisst borde de flesta förstå det, men det här verkar vara en förening där styrelsen nätt o jämt har klart för sig att det finns ngt. som heter stadgar.

Jag har varit med om föreningssammanhang där man ville föra till protokollet att "stämman enhälligt röstade för" ett visst förslag. När jag påpekade att det inte var enhälligt, så tog ordföranden till votering, inte om frågan det gällde utan om huruvida beslutet var enhälligt, räckte alltså med enkel majoritet för att besluta att det tidigare beslutet hade varit enhälligt. och han verkade faktiskt ärligt tycka att man kunde göra så.
Han kanske hade varit observatör en gång i tiden på en sovjetisk partikongress:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.